رابطه جنسی پس از زایمان – بخش دوم

0 77

رابطه جنسی پس از زایمان – بخش اول

باردار شدن پس از زایمان

پس از زایمان، باردار شدن می تواند زنان را در معرض خطر ابتلا به زایمان زودرس یا نقایص بدو تولد قرار دهد. به توصیه متخصصان بهداشت، زنان باید حداقل 12 تا 18 ماه برای بارداری بعدی صبر کنند.

در صورتی که به فرزند دیگر فکر می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. او پرونده پزشکی شما را بررسی می کند و توصیه هایی به شما ارائه می دهد.

آیا خونریزی در طول رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی است؟

زنان معمولا در هفته های اول پس از زایمان، به دلیل بهبودی رحم، خونریزی منظم را تجربه می کنند. رابطه جنسی می تواند باعث افزایش خونریزی شود.

به همین ترتیب، بافت واژن در هفته های اولیه پس از زایمان خشک تر و حساس تر است. این حالت می تواند باعث نازک تر شدن ماهیچه ها و در نهایت پارگی یا آسیب شود. حتی ممکن است واژن ملتهب و متورم شود. در این وضعیت خونریزی غیرطبیعی نخواهد بود.

اگر خونریزی در طول رابطه جنسی در عرض 4 تا 6 هفته متوقف نشد یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. شما ممکن است پارگی یا سوزشی داشته باشید که نیاز به درمان دارد.

اثرات زایمان بر میل جنسی

هورمون ها نقش مهمی در بهبودی پس از زایمان دارند. هورمون های استروژن و پروژسترون برای رشد سالم جنین در دوران بارداری لازم هستند. این هورمون ها همچنین برای میل جنسی نیز حیاتی هستند.

مقادیر این هورمون ها در دوران بارداری فوق العاده بالا است. هنگامی که نوزاد متولد می شود، سطح این هورمون ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و به سطح قبل از بارداری بر می گردد.

به دلیل کاهش این هورمون ممکن است تا چند هفته پس از زایمان هیچ میل جنسی نداشته باشید. به هر حال باید به مدت 4 تا 6 هفته منتظر بمانید تا بدن تان بهبود پیدا کند.

پس از این که پزشک به شما اجازه داد تا فعالیت های جنسی خود را از سر بگیرید، ممکن است تصمیم بگیرید قبل از شروع دوباره رابطه جنسی خود صبر کنید. بر اساس یک پژوهش، 89 درصد از زنان برای شروع رابطه جنسی پس از زایمان به زمان طولانی تری (حتی به مدت 6 ماه) نیاز دارند.

اگر به نوزاد خود شیر می دهید، ممکن است برای بازگشت میل جنسی (نسبت به زنانی که شیر نمی دهند)، به زمان بیشتری نیاز داشته باشید. این مسئله به این دلیل است که شیردهی باعث کاهش سطح استروژن می شود. مصرف مکمل های استروژن در دوران شیردهی توصیه نمی شود، زیرا می تواند بر تولید شیر اثر بگذارد.

همان طور که بدن به حالت طبیعی جدید خود عادت می کند، هورمون ها دوباره شروع به کار می کنند و میل جنسی باز می گردد.

نکاتی برای بهبود رابطه جنسی پس از زایمان

برای داشتن رابطه جنسی سالم و لذت بخش پس از زایمان از نکات زیر کمک بگیرید:

آهسته شروع کنید: در هفته های اول پس زایمان که هنوز رابطه جنسی برقرار نکرده اید، ممکن است برای بدن سخت باشد تا مثل گذشته عمل کند. رابطه جنسی را آهسته و با فعالیت هایی مانند ماساژ شروع کنید.

افزایش پیش نوازی: به واژن خود زمان دهید تا ترشحات طبیعی داشته باشد. قبل از برقراری رابطه، برای تحریک جنسی معاشقه و پیش نوازی داشته باشید.

استفاده از روان کننده ها: استفاده از روان کننده ها برای کاهش تحریک بافت واژن و تسکین علائم خشکی واژن مفید است. به دنبال روان کننده های مبتنی بر آب باشید. فرآورده های روغنی می توانند به کاندوم آسیب برسانند و بافت حساس واژن را تحریک کنند.

تمرینات کگل: تمرینات کگل به بازسازی عضلات کف لگن کمک می کند. این ورزش در بهبود مسائل مربوط به زایمان، مانند بی اختیاری ادرار موثر است. تمرینات کگل همچنین باعث تقویت عضلات واژن و افزایش استقامت بدن می شود.

برای برقراری رابطه جنسی وقت بیشتری بگذارید: با داشتن یک نوزاد جدید در خانه، زن و شوهر ممکن است زمان زیادی برای خودانگیختگی نداشته باشند. زمانی را برای با هم بودن در نظر بگیرید تا عجله و اضطراب تان برای برقراری رابطه جنسی کمتر شود.

با همسر خود صحبت کنید: رابطه جنسی بعد از زایمان متفاوت است، این تفاوت می تواند سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد، اما شما باید در مورد نیازها و احساسات تان با همسر خود صحبت کنید. این کار به شما کمک می کند تا دوباره از رابطه جنسی لذت ببرید و مطمئن شوید که هیچ گونه ناراحتی و دردی را تجربه نمی کنید.

خلاصه مطلب

بارداری منجر به تغییرات فیزیکی زیادی در بدن می شود. به همین دلیل مهم است که 4 تا 6 هفته پس از زایمان برای شروع دوباره رابطه جنسی به بدن خود فرصت دهید.

در طول دوران بهبودی، رحم کوچک می شود، هورمون ها به سطوح قبل از بارداری باز می گردند و عضلات قدرت و ثبات خود را به دست می آورند.

پس از این که پزشک اجازه رابطه جنسی را به شما داد، برای فعالیت جنسی خود وقت بگذارید. حتما در مورد هر گونه درد یا علائمی که تجربه می کنید، با پزشک مشورت کنید. رابطه جنسی دردناک ممکن است با بهبودی پس از زایمان ارتباطی نداشته باشد و نشانه شرایط دیگری باشد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات