مصرف کشمش برای نوزادان

0 4,851

کشمش برای نوزاد

کشمش یکی از انواع خشکبار مفید و خوشمزه برای نوزادان است. میوه های خشک و خشکبار برای نوزاد بسیار مفید هستند زیرا به دریافت مواد مغذی و ویتامین های ضروری که ممکن است نوزاد از غذاهای دیگر آنها را دریافت نکند، کمک می کند.

یکی از این موارد، کشمش است که برای سالهای رشد نوزاد بسیار عالی است، اما برای دادن این خوراکی هم به نوزاد باید نکات لازم را مد نظر قرار دهید.

مهم ترین سوالی که برای برخی از مادران پیش می آید این است که به طور کلی آیا دادن کشمش به نوزاد بی خطر است یا خیر؟

مصرف کشمش برای نوزادان می تواند بهبود بخش سلامتی باشد؛ با این حال از آنجایی که کشمش ها ریز است می تواند خطر خفگی را داشته باشد. مصرف کشمش در رژیم غذایی نوزاد می تواند به شکل های دیگری، انجام شود. با کمی احتیاط، دادن این ماده ی غذایی به نوزادان نه تنها بی خطر است که برای رشد آنها نیز مفید است.

کشمش برای نوزاد

کشمش برای نوزادارزش غذایی کشمش چقدر است؟

کشمش اغلب در تهیه نان، شیرینی به صورت میان وعده یا ما بین غذا استفاده می شود. فواید کشمش بسیار است، قند زیادی دارد و مصرف میزان متوسط آن می تواند برای سلامتی مفید باشد.

کشمش دارای فیبر بالایی است، به رفع یبوست و همچنین به پاکسازی دستگاه گوارش نیز کمک می کند. هر کشمش دارای آب، پروتئین، کربوهیدارت، شکر، آهن، انرژی، کلسیم، منیزیم، فیبر، فسفر، سدیم، ویتامین C، زینک، تیامین، ویتامین B1، B2 و B6، پتاسیم، نیاسین، فولات، منگنز، چربی، ویتامین E و K است.

فواید کشمش برای نوزاد

کشمش انرژی زیادی را تولید می کند که برای رشد جسمی نوزاد ضروری است. همچنین به دلیل داشتن مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم و پتاسیم برای رشد ذهنی نوزاد نیز مناسب است. کشمش با تقویت مغز به بهبود حافظه کمک می کند. با داشتن فیبر بالا یک ملین عالی است و به بهبود وضعیت هضم کمک می کند.

از طرف دیگر، کشمش به حفظ تعادل اسیدی- قلیایی بدن نوزاد کمک می کند.

پوره انبه و موز

مصرف جوش شیرین در بارداری

پوره کدو سبز برای نوزاد

چه موقع می توانید به نوزاد خود کشمش بدهید؟

پس از 8 ماهگی که نوزاد قادر به جویدن است، می توانید به او کشمش خرد شده یا پوره بدهید. نوزاد باید خودش بتواند بنشیند و اشیاء کوچک را بین انگشت شست و سبابه قرار دهد. برای نوزادان کوچکتر می توانید کشمش را به صورت له شده در غذاها یا خوراکی های دیگر به او بدهید. همچنین دقت کنید که نوزاد همیشه در حضور یک فرد بزرگسال کشمش بخورد؛ حتی برای نوزادانی که قادر به جویدن هستند، ممکن است خطر خفگی در پی داشته باشد.

چه مقدار کشمش باید به نوزاد بدهیم؟

کشمش سرشار از قند است و به مقدار کم در روز توصیه می شود. در اوایل مقدار 1 تا 2 قاشق غذاخوری آب کشمش به نوزاد بدهید، به تدریج 2 تا 3 قاشق شود. هنگامی که نوزادتان بالای یک سال سن داشت می توانید 2 تا 3 قاشق غذاخوری کشمش پوره یا خرد شده به او بدهید.

کشمش برای نوزادآیا کشمش ممکن است برای نوزاد ضرر داشته باشد؟

احتمال بروز هرگونه عوارض جانبی روی نوزاد، بر اثر مصرف کشمش نادر است؛ با این حال باید مراقب آلرژی و خطر خفگی باشید. کشمش بافت چسبنده و جویدنی دارد. درست مانند آب نبات ممکن است به لثه ها و دندان ها بچسبد و سبب ایجاد باکتری و مشکلات دندان شود. به همین دلیل شما نباید پیش از خواب به نوزاد خود کشمش بدهید؛ زیرا ممکن است نوزاد سریع بخوابد و قطعات کشمش در دهان او مانده باشد.

اقدامات احتیاطی دیگر برای مصرف کشمش

کشمش پروتئین کمی دارد اما قند بالایی دارد و مصرف زیاد آن می تواند منجر به افزایش قند خون یا افزایش وزن بیش از حد شود.
پیش از دادن کشمش به نوزاد، ابتدا آنها را کامل بشویید و تمیز کنید. کشمش ها را به اندازه ی کافی خرد و له کنید تا خطر خفگی نداشته باشد. دم کشمش را حتما جدا کنید.

پس از مصرف کشمش حتما دندان ها و لثه های نوزاد را با مسواک تمیز کنید تا هم از بروز باکتری ها و مشکلات دندانی جلوگیری شود و هم در صورت وجود باقیمانده کشمش بیرون بیاید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات