علت بیرون زدگی ناف نوزاد چیست؟ – بخش اول

0 4,282

ناف نوزاد می تواند فرورفته (innie) یا بیرون زده (outie) باشد، این ویژگی تصادفی و غیر قابل پیش بینی است. شکل ناف نوزاد را نمی توان بلافاصله پس از تولد تشخیص داد، هر دو نوع ناف بیرون زده و فرورفته طبیعی هستند. ناف outie در بیشتر موارد کاملا عادی است و جای نگرانی ندارد.

ایجاد بافت اسکار (جای زخم) زیر ناف نوزاد، می تواند منجر به بیرون زدگی آن شود. فتق ناف نیز در بیرون زدگی ناف موثر است. گاهی اوقات ناف بیرون زده نشانه گرانولوم نافی (بافت ملتهب) است که این عارضه به احتمال زیاد نیاز به درمان دارد. افزون بر این عفونت نیز باعث بروز این مسئله می شود، به ویژه اگر با درد (در ناحیه ناف) همراه باشد.

بیرون زدگی ناف چیست؟

ناف که دکمه شکمی نیز نامیده می شود، در واقع جای زخم محل جدا شدن بند ناف از نوزاد است. نحوه برش و بستن بند ناف در تعیین نوع آن نقشی ندارد. ناف در طول روند طبیعی بهبود در جهت داخلی یا خارجی شکل می گیرد.

با این حال همان طور که در بالا گفته شد، برخی از مسائل پزشکی (معمولا بی خطر) مانند فتق، التهاب یا بافت اسکار در زیر ناف می تواند در ایجاد بیرون زدگی نقش داشته باشد.

بیرون زدگی ناف نوزاد

علل بیرون زدگی ناف

ناف بیرون زده اغلب به طور طبیعی شکل می گیرد و جای نگرانی ندارد. با این حال ممکن است در زیر ناف نوزاد دو نوع ناهنجاری ساختاری ایجاد شود و بافت آن به سمت بیرون فشرده شود.

فتق نافی

فتق نافی به برآمدگی بافت زیر ناحیه ناف گفته می شود. بند ناف که مواد مغذی را از مادر به جنین در رحم می رساند، از طریق یک سوراخ کوچک به عضلات شکم جنین متصل می شود، این سوراخ پس از تولد بسته می شود. در صورتی که سوراخ بسته نشود، روده و مایع از آن عبور می کند و منجر به تورم و فتق می شود. این مشکل قبل از تولد نوزاد رخ می دهد و بیشتر در بین نوزادان نارس، سیاه پوست و کم وزن شایع است.

شکاف ناف فرورفته معمولا پس از بهبودی کاملا بسته می شود. در صورتی که این سوراخ باز بماند، بافت های شکم از طریق آن بیرون می زند و یک برآمدگی ایجاد می کند. فتق ناف معمولا بعد از تولد نوزاد، قابل تشخیص است. این بیرون زدگی گاهی ظاهر و گاهی ناپدید می شود، به این وضعیت فتق “کاهش پذیر” می گویند.

فتق نافی اغلب تا سن 5 سالگی به طور خود به خود و بدون نیاز به جراحی برطرف می شود.

بیرون زدگی ناف نوزاد

گرانولوم نافی

گرانولوم نافی رشد کوچکی از بافت است که پس از افتادن بند ناف به دلیل ایجاد زخم طی روند بهبودی ایجاد می شود. گرانولوم نافی مانند توپ کوچک قرمز، مرطوب و متورم به نظر می رسد. گاهی گرانولوم عفونی می شود و چرک از آن بیرون می آید، گاهی نیز دچار خون ریزی می شود. این وضعیت معمولا برای نوزاد دردناک نیست، مگر این که بافت عفونی شود.

تنها دلیل درمان گرانولوم نافی نوزاد، جلوگیری از رشد آن و پیشگیری از هرگونه عفونت است. این عارضه گاهی با کمک داروهای خانگی تسکین می یابد (همیشه با پزشک متخصص مشورت کنید)، گاهی نیز به درمان پزشکی نیاز دارد.

درمان خانگی گرانولوم نافی، شامل قرار دادن نمک بر روی بافت ملتهب (با گاز پانسمان نگه داشته می شود)، دو مرتبه در روز برای مدت 15 دقیقه است. این داروی خانگی اغلب گرانولوم را کوچک و خشک می کند.

پزشکان در بیشتر موارد گرانولوم را با نیترات نقره درمان می کنند، این ماده شیمیایی بدون درد بافت اضافی را سوزانده و رشد آن را متوقف می کند. سایر روش های درمان گرانولوم نافی شامل نیتروژن مایع، بستن توده با بخیه (تا زمان از بین رفتن آن) یا در موارد شدیدتر جراحی است.

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات