علت بیرون زدگی ناف نوزاد چیست؟ – بخش دوم

0 882

علت بیرون زدگی ناف نوزاد چیست؟ – بخش اول

علائم هشدار

در صورت داشتن نوزادی با ناف بیرون زده، افزون بر رعایت بهداشت مراقب علائم زیر نیز باشید:

فتق نافی

فرزند شما در صورت احساس درد یا ناراحتی در ناف، نیاز به مراقبت ویژه دارد. فتق نافی معمولا بدون درد است، در واقع تنها علامت آن بیرون زدگی یا تورم ناحیه شکم است. فتق خفه یا محبوس (بافت در فتق گیر کند)، دردناک ولی نادر است.

همان طور که در بالا گفته شد، فتق نافی معمولا نیازی به درمان ندارد. بیشتر فتق های ناف تا 1 یا 2 سالگی نوزاد رفع می شوند. در مواردی که فتق بسیار بزرگ باشد (برای نمونه بزرگ تر از 2 سانتی متر)، رشد کند (بزرگ تر شود) یا تا سن 4 یا 5 سالگی برطرف نشود، ممکن است برای درمان به جراحی نیاز باشد.

گرانولوم نافی

در این وضعیت باید بند ناف را تمیز نگه داشت، تا از عفونت جلوگیری شود. علائم گرانولوم نافی عفونی شامل ناراحتی، تب، تورم، ترشح چرک و درد است.

علت بیرون زدگی ناف نوزاد

زمان مراجعه به پزشک

نوزادان باید در صورت داشتن علائم یا نشانه های زیر، تحت مراقبت پزشکی ویژه قرار گیرند:

– تب بالای 37.8 درجه سلسیوس

– خون ریزی از ناف

– درد

– بثورات در پوست اطراف ناف

– علائم عفونت، مانند قرمزی اطراف گرانولوم، التهاب، چرک یا ترشحات دیگر

– استفراغ

روش های مراقبت از بند ناف نوزاد

برخلاف تفکر عامیانه، ناف بیرون زده با بستن چیزی روی شکم نوزاد یا قرار دادن سکه روی آن درمان نمی شود. در واقع نمی توان کاری برای اصلاح ناف بیرون زده انجام داد. بیرون زدگی ناف را یک ویژگی منحصر به فرد در نظر بگیرید که باعث می شود فرزند شما متمایز باشد.

برای مراقبت از بند ناف نوزاد مراحل زیر را دنبال کنید:

– ریشه بند ناف را تمیز و خشک نگه دارید.

– از متخصص کودکان در مورد تمیز کردن بندناف با پد الکلی سوال کنید. برخی از پزشکان این کار را توصیه و برخی دیگر رد می کنند.

– اطراف بندناف را با استفاده از صابون و آب ملایم تمیز کنید، اما آن را شستشو ندهید. در مورد صابون مناسب با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

علت بیرون زدگی ناف نوزاد

– لبه بالایی پوشک را تا کنید و آن را زیر ناف ببندید، تا بند ناف بیرون باشد و در معرض هوا قرار بگیرد. این کار به خشک نگه داشتن و بهبود سریع تر آن کمک می کند.

– تا زمانی که بندناف نیفتاده، نوزاد را در وان آب غوطه ور نکنید. برای شستشوی او در چند هفته اول پس از تولد، از اسفنج نرم و مرطوب استفاده کنید.

خلاصه مطلب

ناف بیرون زده خیلی شایع نیست و اغلب یک مشکل پزشکی به حساب نمی آید. مگر در صورت وجود مسائلی مانند فتق یا گرانولوم.

در صورتی که فرزندتان مشکوک به فتق یا گرانولوم نافی است و علائم عفونت یا ناراحتی در ناحیه شکم دارد، برای تشخیص صحیح و درمان لازم به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات