نقاط عطف رشد کودک 7 ساله

0 30

7 سالگی دوران مهمی است و می تواند تجربه ای فوق العاده باشد. کودک درحال مستقل تر شدن است و به آسانی می تواند کارهای روزانه خود را انجام دهد، او در این سن ممکن است در بسیاری از موارد وابسته باشد و نیاز به حمایت و کمک داشته باشد. کودک تمایل به برقراری رابطه دوستانه و اجتماعی با همسالان خود دارد.

کودکان در 7 سالگی در مورد جهان اطراف خود بسیار کنجکاو هستند، سوالات بسیاری می پرسند، مهارت های خواندن و ریاضی آن ها بیشتر توسعه می یابد. کودک در این سن همچنین می تواند بنویسد، بخواند، بند کفش خود را ببندد و دوچرخه سواری کند.

در ادامه با نقاط عطف و برخی نشانه های تاخیر رشد کودک 7 ساله آشنا می شوید.

رشد زبانی و شناختی کودک 7 ساله

تا سن 7 سالگی، کودک باید بتواند به طور کامل با جملات پیچیده صحبت کند، ایده های خود را واضح و متفکرانه بیان کند. دیگر با لحن کودکانه حرف نزند و مکالمات بیشتری داشته باشد.

کودک 7 ساله بر مهارت های گرامری تسلط می یابد و در هنگام ارتباط با دیگران به طور مرتب از جملات پیچیده استفاده کند. افزون بر این، کودک قادر به پاسخگویی به پرسش های واقعی و استنباطی بیشتر است. او شروع به درک زبان و کلمات چند معنایی می کند.

در این سن، کودک به شیوه ای پیچیده تر فکر می کند و می تواند موضوعات بیشتری را درک کند. او در مدرسه برخی از مفاهیم خواندن و ریاضی را یاد می گیرد. کودک باید به تنهایی از مطالعه لذت ببرد و قادر به حل مسائل ابتدایی ریاضی باشد.
البته همه کودکان متفاوت هستند، برخی در این سن هنوز با مفاهیم خواندن و ریاضی پایه دست و پنجه نرم می کنند. در صورتی که نگران توانایی های تحصیلی فرزندتان هستید، مهم است که با معلمان و سایر متخصصان مدرسه ارتباط برقرار کنید.

نقاط عطف رشد کودک 7 ساله

چک لیست نقطه عطف زبانی و شناختی

– کودک زمان را می فهمد و مفهوم دقیقه، ساعت، روز و ماه را درک می کند

– کودک افکار و احساسات خود را بیان می کند و توسط افراد بیرون از خانواده درک می شود

– کودک تلفظ کلمات را واضح بیان می کند

– طبیعی است که کودک در بیان کردن کلمات سخت مشکل داشته باشد و املای کامل آن را بلد نباشد، اما او باید بر مهارت های اصلی خواندن و نوشتن تسلط داشته باشد

رشد حرکتی، دست و انگشت کودک 7 ساله

کودک در حال رشد است، اما روند رشد او خیلی سریع نیست، زیرا رشد اصلی کودکان در دوران کودکی یا پیش دبستانی اتفاق میفتد. کودک در 7 سالگی حدود 6 سانتی متر قد می کشد و 3 کیلوگرم وزن اضافه می کند. او در این سن حدود 4 دندان شیری خود را از دست می دهد.

مهارت های حرکتی درشت و ظریف در این دوره پیشرفت می کند و کودک باید چند نقطه عطف هیجان انگیز به دست آورد. بیشتر کودکان 7 ساله باید بتوانند بدون کمک دوچرخه سواری کنند، به طور مستقل بند کفش خود را ببندند و جملات 5 کلمه ای و پاراگراف های 5 جمله ای بنویسند.

البته مواردی همچون تغذیه مناسب و خواب کافی نیز می تواند بر رشد کودک موثر باشد، بنابراین بر انتخاب شیوه زندگی سالم تمرکز داشته باشید.

زمان تماشای صفحه نمایش را به 2 ساعت در روز محدود کنید (به جز برای مدرسه)، کودک باید روزانه 3 وعده غذایی سالم و حداقل 1 ساعت فعالیت بدنی داشته باشد. خواب در این سن بسیار مهم است. به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کودکان در این سن به 9 تا 12 ساعت خواب شب نیاز دارند.

نقاط عطف رشد کودک 7 ساله

چک لیست نقطه عطف جسمی

– کودک باید بتواند مهارت های جسمی انجام دهد که نیاز به هماهنگی زیاد (مانند بالا رفتن و شنا کردن) دارد

– مهارت های حرکتی ظریف در این دوره بهبود می یابد، کودک باید بتواند از قیچی استفاده کند و نام خود را بنویسد

– کودک باید بتواند به طور مستقل لباس خود را بپوشد و به راحتی توپ را بگیرد

رشد عاطفی و اجتماعی کودک 7 ساله

اگرچه کودکان در 7 سالگی شروع به شخصیت گرفتن می کنند، اما هنوز به والدین خود وابسته هستند. در این دوره روابط دوستانه برای کودک مهم تر از گذشته می شود و کودک قادر به ایجاد روابط معنی دار با بزرگسالان دیگر می شود. او روابط اجتماعی خود را گسترش می دهد و به غیر از والدین به افرادی مانند معلم، مربیان و خویشاوندان وابسته می شود. با این حال، بسیاری از کودکان در این سن هنوز ترس دارند و ممکن است هنگام جدا شدن از والدین خود پریشان شوند، مانند زمانی که آن ها باید به مدرسه بروند. اضطراب مدرسه تا حدودی در این سن شایع است.

کودکان در این سن نسبت به احساسات دیگران آگاه تر و حساس تر هستند، این ویژگی بسیار مهم را همدلی می نامند. آن ها قادر به درک احساسات دیگران و کنترل احساسات خود هستند و بهتر می توانند با اتفاقات غیرمنتظره کنار بیایند.

کودک احساسات خود را بهتر بیان و مدیریت می کند و به مرتبه بالاتری از خودتنظیمی دست می یابد. همچنین خود آگاهی کودک توسعه می یابد و او نسبت به انتقاد آسیب پذیر می شود.

نحوه برخورد والدین مهم ترین عامل اثرگذار بر شکل گیری شخصیت کودک است. آن ها با آموزش قوانین می توانند بر روی شخصیت و خلق و خوی کودک اثر بگذارند. شما می توانید برای راهنمایی فرزندتان با او صحبت کنید، او را تنبیه نکنید و احساس بدی در او ایجاد نکنید. برای ابراز احساسات بر بیان کلمات تاکید کنید. برای نمونه، شما می توانید فرزند خود را تشویق کنید تا خشم خود را در کلمات ابراز کند، نه از طریق فریاد یا پرخاشگری فیزیکی.

از لحاظ مکالمات، کودک در این سن به یک سخنگوی ماهر تبدیل می شود که نشانه بلوغ اجتماعی او است. کودک معمولا مکالمات را به طور مناسب شروع می کند و پایان می دهد. او قادر به طرح موضوع و پیروی از قوانین مکالمه دیگران است.
کودک رابطه دوستانه معنادارتر و قوی تری برقرار می کند و تعامل اجتماعی بیشتری دارد. کودک معمولا با کودکان از جنس خودشان دوست می شوند. آن ها بیشتر به بازی های گروهی علاقه نشان می دهند، البته برخی از کودکان به تنهایی تمایل دارند.

فرزندتان را در ورزش گروهی ثبت نام کنید تا بتواند مهارت هایی مانند کار گروهی و همکاری را یاد بگیرد.

نقاط عطف دیگر کودک 7 ساله

کودک 7 ساله قادر به انجام بهداشت شخصی خود است. او باید بتواند لباسش را بپوشد، دندان هایش را مسواک بزند و نخ دندان بکشد. دراین سن دندان های کودک می افتد و با دندان های دائمی جایگزین می شود، بنابراین مهم است که بر بهداشت دندان تاکید شود. آکادمی آمریکایی کودکان توصیه می کند که کودک دندان های خود را پس از صبحانه و قبل از خواب مسواک بزند و روزانه 1 بار نخ دندان بکشد.

کودکان 7 ساله می توانند به تنهایی دوش بگیرند (برای تمیز شستن، والدین باید نظارت کنند).

نقاط عطف رشد کودک 7 ساله

کمک به یادگیری و رشد کودک 7 ساله

اگرچه کودکان 7 ساله مستقل و جدا می شوند، اما هنوز به کمک و راهنمایی نیاز دارند. کودک در این سن محدودیت ها و مرزها را امتحان می کند. بهتر است که نظم مثبت را تمرین کنید، کودک را تنبیه نکنید و گزینه های نا ایمن را انتخاب نکنید. روش های زیادی برای کمک به رشد و یادگیری کودکان وجود دارد.

شما همچنین باید به دنیای عاطفی کودک خود توجه داشته باشید و مواقعی که احساسات، اضطراب یا عزت نفس او پریشان می شود، با او مهربان باشید. به جای تمرکز بر نقاط منفی کودک، عزت نفس خوب او را تقویت کنید.

بچه ها در این سن نیاز به یک برنامه روزانه قوی دارند و باید کارهای مناسب سن خود را انجام دهند، پول تو جیبی برای آن ها مفید است. (به میزان تامین نیاز نه خواسته)

زمان تماس با پزشک

روند رشد در هر کودکی متفاوت است. در سن 7 سالگی شخصیت و خلق و خوی کودک بر عواملی مانند مهارت های اجتماعی، خودتنظیمی احساسات و نوع علایق او اثر می گذارد.

چندین علائم هشدار وجود دارد که می تواند نشانه تاخیر رشد باشد، به این معنی که کودک در سطح مناسب سنی توسعه نیافته یا در مدرسه و سلامت روانی خود به کمک نیاز دارد.

اگر کودک در مهارت ها و رشد خود عقب است یا احساس ناراحتی می کند و اعتماد به نفس ضعیفی دارد، باید با پزشک مشورت کرد.

به طور ویژه، برخی نشانه های هشدار “علائم خطر” برای تاخیر رشد در نظر گرفته می شوند. در مواردی که کودک 7 ساله قادر به پوشیدن لباس خود نباشد، غذا نخورد، مهارت های حرکتی ظریف (بستن بند کفش، نوشتن، دوخت و دوز و سایر موارد) را کامل انجام ندهد یا در ورزش و فعالیت مناسب سن خود (به دلیل هماهنگی یا مسائل مشابه) شرکت نکند، باید با پزشک مشورت کرد.

در واقع، اگر مهارت فرزندتان به هر نحوی به تعویق افتاده باشد یا او به لحاظ علمی، اجتماعی و یا عاطفی پیشرفتی نداشته باشد، باید با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

خلاصه مطلب

در سنین مدرسه والدین اغلب فرزندان خود را با همسالان شان مقایسه می کنند. ممکن است کودکی نسبت به فرزندتان عملکرد بهتری داشته باشد، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته باشد، دوستان بیشتری داشته باشد یا در ورزش یا هنر موفق تر باشد. به یاد داشته باشید که هر کودک نقاط قوت خود را دارد و تا زمانی که کودک به نقاط عطف مربوط به سنش دست یابد، و به طور کلی متعادل و خوشحال باشد، جای نگرانی وجود ندارد.

در صورتی که فرزندتان تلاشی نمی کند و پیشرفتی ندارد یا شما قادر به مدیریت چالش های او نیستید، باید از معلم یا پزشک متخصص کودکان کمک بگیرید. بچه ها گاهی نیاز به کمک بیشتری دارند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات