نقاط عطف رشد کودک 6 ساله

0 32

والدین کودکان 6 ساله دوران گرانبها و جالبی را تجربه می کنند. اگرچه کودک در این سن هنوز کوچک است و نیاز به توجه و حمایت دارد، ولی او به طور چشمگیر مستقل تر می شود، به مدرسه می رود و دوستی های خود را به روش های معنی دارتر ارزیابی می کند. کودک همچنین مهارت های جدید را سریع یاد می گیرد و از لحاظ جسمی و احساسی رشد می کند.

در ادامه با نقاط عطف رشد و مهارت های کودکان 6 ساله آشنا می شوید.

رشد زبانی و شناختی کودک 6 ساله

کودک 6 ساله دورانی طوفانی را پشت سر می گذارد. در این سن مهارت گفتار و زبانی کودک رو به رشد است و او بسیار پرحرف می شود.

کودک 6 ساله بهتر می تواند نظرات، افکار، احساسات و تجربیات خود را بیان کند. او همچنین باید بتواند یک داستان یا برنامه تلویزیونی را بازگویی کند. در بیشتر موارد، کودکان در این سن با گرامر صحیح صحبت می کنند و مکالمه قابل درکی دارند.

در 6 سالگی مهارت های شناختی کودک نیز بالغ می شود و او می تواند ایده های پیچیده را درک کند. برای نمونه، کودک می تواند متوجه روابط علت و معلول شود و تخیل را از واقعیت تشخیص دهد.

مهارت های تفکر مرتبه بالاتر کودک در این سن رشد می کند، به گونه ای که او می تواند تفاوت بین گذشته و حال را بفهمد، تفاوت و شباهت اشیاء را درک کند و مفاهیم ریاضی پایه “بیشتر یا کمتر” را تشخیص دهد.

چک لیست نقطه عطف زبانی و شناختی

– کودک می تواند مفهوم عدد را درک کند و تا 10 بشمرد

– کودک می تواند حداقل 15 دقیقه بر روی یک کار تمرکز کند

– کودک می تواند دستورات 3 قسمتی را دنبال کند

– کودک می تواند کتاب های ساده بخواند و حروف و کلمات را بنویسد

رشد حرکتی دست و انگشت کودک 6 ساله

کودکان 6 ساله موجودات کوچک فعالی هستند و همیشه در حال حرکت و کاوش مهارت های جسمی جدید خود هستند. در این سن کودک قابلیت های فیزیکی در محدوده وسیعی را انجام می دهد و همچنین حرکات خود را کنترل و هماهنگ می کند.
اعتماد به نفس کودک بر روی مهارت هایی که تسلط دارد رشد می کند، او بهتر می تواند از وسایل زمین بازی استفاده کند، توپ را بگیرد و پرتاب کند و دوچرخه سواری کند.

مهارت هماهنگی چشم و دست و در واقع مهارت های حرکتی درشت کودک نیز رشد می کند، به این ترتیب او می تواند اسم خود را بنویسد، تصاویر افراد را با بخش های بدن بکشد، دکمه پیراهن خود را ببندد و دندان های خود را به خوبی مسواک بزند.

چک لیست نقطه عطف جسمی

– کودک می تواند بپرد

– کودک می تواند طناب بازی کند

– کودک می تواند نام خود و همچنین بیشتر حروف و اعداد را بنویسد

– کودک می تواند تصویر افراد با حداقل 8 قسمت بدن را بکشد

رشد عاطفی و اجتماعی کودک 6 ساله

ورود به مدرسه یک نقطه عطف مهم برای کودکان است، عدم تنظیم احساسات در این سن طبیعی است. کودک در حال یادگیری جدا شدن از خانواده است و ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کند.

اضظراب جدایی در کودکان به مرور برطرف می شود و آن ها معمولا با محیط جدید، دوستان و معلم خود عادت می کنند. در این سن روابط دوستانه کودک نیز عمیق تر و قوی تر می شود.

کودک 6 ساله همدلی را یاد می گیرد و تلاش می کند احساسات دیگران را درک کند، بر نگرانی های دیگران تمرکز کند و نسبت به محدوده احساسات خود و دیگران آگاهی پیدا کند. او همچنین مراقب است به احساسات دیگران آسیب وارد نکند.

نقاط عطف دیگر کودک 6 ساله

اگرچه در این سن معمولا مهارت های خود تنظیمی کودک توسعه می یابد، ولی جای نگرانی ندارد که کودک هنوز قادر به کنترل احساسات افراطی خود نباشد. کودکان در این سن برای مدیریت احساسات خود به حمایت و راهنمایی نیاز دارند.

کودک 6 ساله گاهی لحظات ناامید کننده ای را تجربه می کند، مانند زمانی که او در مدرسه دچار مشکل می شود یا زمانی که در بازی شکست می خورد. کودکان در این سن ممکن است نسبت به خواهر، برادر و دوست خود حسادت کنند.

همه رفتارهای شایع در این دوره بخشی از روند یادگیری است که می تواند به رشد کودک کمک کند و او را به سوی واکنش های بیشتر، احساسات و درگیری های چالش برانگیزتر هدایت کند.

کمک به یادگیری و رشد کودک 6 ساله

اگرچه کودکان 6 ساله ذاتا خودمحور هستند و مهارت های شناختی، عاطفی و اجتماعی آن ها توسعه می یابد، ولی هنوز به حمایت نیاز دارند. راه های زیادی وجود دارد که می توانید کودک تان را برای گذر از این مرحله یاری کنید.

یادگیری واژگان و تقویت مهارت های خواندن، برای ورود به مدرسه بسیار اهمیت دارد. کودک می تواند این مهارت ها را در خانه کسب کند. کتاب خواندن را در برنامه پیش از خواب فرزندتان قرار دهید، این روش برای استراحت و آرامش او عالی است.

روابط دوستانه و اجتماعی کودک در این سن اساسی می شود. شما می توانید از طریق بازی و مشارکت فرزندتان در انجام فعالیت ها (مانند باشگاه های ورزشی یا کلاس های هنری) به او کمک کنید. با فرزندتان صحبت کنید و به حرف های او گوش دهید. کودک در این مرحله لحظات چالش برانگیزی را تجربه می کند، زیرا او قادر به درک مرزهای روابط بین فردی است.

نکاتی در مورد کودک 6 ساله

اگرچه سرعت رشد کودکان 6 ساله از نوزادان و کودکان نوپا کندتر است. ولی آن ها در این سن 5 تا 6 متر قد می کشند و حدود 1.8 تا 3.15 کیلوگرم وزن اضافه می کنند. کودک در این دوره شروع به کاوش بدن خود می کند و ممکن است بدن خود را با دیگران مقایسه کند.

سلامت کلی کودکان 6 ساله، به ویژه به دلیل شروع دوران مدرسه و سایر فعالیت ها، بسیار مهم است. کودک باید خواب کافی داشته باشد، حدود 9 تا 12 ساعت برای این سن طبیعی است. رژیم غذایی کودک باید متنوع و سرشار از میوه و سبزیجات باشد و او باید روزانه حداقل 1 ساعت فعالیت بدنی داشته باشد.

زمان تماس با پزشک

کودکان با سرعت های مختلفی به نقاط عطف رشدی می رسند. اگر فرزندتان در یک مهارت عقب است، جای نگرانی وجود ندارد، به ویژه اگر تاخیر او موقتی و جزئی باشد. علائم هشدار خاصی وجود دارد که می تواند نشانه نیاز کودک به حمایت بیشتر باشد.

هر زمان که فکر می کنید فرزندتان علائم تاخیر رشد را نشان می دهد، با متخصص کودکان مشورت کنید. پزشک با ارزیابی وضعیت کودک، برنامه درمانی ارائه می دهد یا درصورت نیاز شما را به یک متخصص ارجاع می دهد.

خلاصه مطلب

بچه ها در سن 6 سالگی عاقل تر می شوند و وابستگی آن ها به والدین کمتر می شود. در این مرحله کودک وارد مدرسه می شود و مستقل تر می شود. البته در این سن، چالش های جدی نیز وجود دارد.

به یاد داشته باشید که فرزندتان هنوز در بسیاری از موارد به شما نیاز دارد. میزان حمایت کودک به شخصیت و خلق و خوی او بستگی دارد.

چنان چه نگران رشد فرزندتان هستید با متخصص کودکان صحبت کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات