6 بازی آموزش مفاهیم به کودکان

0 49

بازی کردن یکی از قوی‌ترین روش‌های آموزش مفاهیم به کودکان است. در واقع هر فعالیتی که یادگیرنده در آن مشارکت داشته باشد بهتر آموخته می شود. در ادامه چند بازی آموزشی گفته می شود:

1. یکی از بازی های آموزش همدلی و توجه به حالات طرف مقابل، بازی آینه است. در مقابل کودک‌تان بایستید، تظاهر کنید که یکی از شما آینه هستید و باید هر کاری را که فرد روبرو انجام می دهد، انجام دهید. آهسته و با حرکات ساده شروع کنید و کم کم تمام اعضای بدن‌تان را حرکت دهید. جای‌تان را با هم عوض کنید و کودک را به توجه کردن تشویق کنید.

2. بازی احساس ها: روبروی هم بنشینید و هر کدام از احساس های غمگینی، شادی، خشم، تعجب، ترس، تنفر، درد، ناامیدی، غافلگیری، دلخوری، خجالت، بی میلی، دوست داشتن، دلهره و کلافگی را نام ببرید و با صورت خود ادای آن را در بیاورید و کودک را تشویق کنید فرق احساس ها را متوجه شود و معنای آنها را درک کند. هم‌زمان می توانید در مورد پذیرش و نحوه کنار آمدن با احساس ها با او صحبت کنید و اینکه در مواقع خشم چه کارهایی را باید بکند یا نکند یا هنگام غمگین بودن با صحبت کردن با مادر یا پدر خود از آن ها کمک بخواهد.

3. لمس کن، مزه کن، حدس بزن: چشم کودک را به آرامی ببندید. در دستش اشیای مختلف قرار دهید (سنگ، مداد، برگ، کلید …) و از او بخواهید بگوید آنچه لمس می کند، زبر، نرم، ضخیم یا نازک است. نام شی را بگوید. برای حس چشایی، انواع خوراکی با مزه های ترش، شیرین، تلخ، شور، ملس، گس را روی زبان کودک بگذارید و در مورد مزه ها با او گفتگو کنید.

4. چه چیزی برداشته شده است؟ چند وسیله متفاوت ( مثل اسباب بازی، کتاب، چنگال، تکه ای لباس، یک تکه نان، سکه و …) را روی میز قرار دهید. از کودک بخواهید بعد از دیدن میز، پشتش را بکند و یکی از وسایل را بردارید و بپرسید که کدام یک برداشته شده است. این کار را ادامه بدهید تا همه وسایل روی میز برداشته شوند. دفعه بعد با چند اشیای مشابه مانند دفترهای متفاوت و رنگی، کتابهای متفاوت و مدادهای رنگی اینکار را انجام دهید تا کودک بیشتر دقت کند.

5. بازی بیمارستان عروسکها (برای تقویت حس کمک به دیگران). در این بازی از ملحفه های کهنه، نوارهای زخم بندی درست کنید. چند تکه سه گوش هم ببرید. به کودک خود یاد بدهید که زخم بازو را چگونه با نوار و چسب می بندند. دست خرس، عروسکش را بگیرید او را به بیمارستان و اورژانس ببرید و کار بستن زخم ها را انجام دهید. در این حین با ملایمت رفتار کردن با فرد آسیب دیده و همدلی را آموزش دهید.

6. راه رفتن مثل حیوانات: این بازی بسیار جالبی است ضمن اینکه کودک با حیوانات آشنا می شود. حس دوست بودن با طبیعت و حیوانات را می توان پرورش داد. با حیوانات آشنا شروع کنید. اگر گربه بودی چگونه به سمت من می آمدی؟ اگر اردک بودی چگونه در آب شنا می کردی؟ نحوه راه رفتن خرگوش، پرواز پرنده ها را با او نمایش دهید.

فتانه اسماعیلی

کارشناس ارشد روانشناسی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات