ضربان قلب جنین – روند تکاملی گردش خون جنین – بخش اول

0 363

صدای قلب جنین یکی از مهیج ترین صداها برای والدین است. در این مطلب اطلاعاتی در مورد چگونگی رشد و تکامل این سیستم حیاتی بدن جنین ارائه شده است.

یکی از اولین نقاط عطفی که پس از اطلاع از بارداری خود مشتاقانه منتظر آن هستید، شنیدن ضربان قلب جنین است. این صدا یکی از آرامش بخش ترین صداها برای مادران است.

اگرچه احتمالا صدای ضربان قلب دلبندتان در هر ویزیت پزشک برای شما یکسان به نظر می رسد، ولی هر هفته تغییرات بزرگی در قلب و سیستم گردش خون جنین اتفاق می افتد!

زمان شروع تکامل قلب جنین

اگرچه در هفته 4 بارداری صدای شیرین ضربان قلب جنین شنیده نمی شود، ولی یک رگ خونی مشخصی در بدن جنین شکل می گیرد که به زودی به سیستم قلب و گردش خون فرزند شما تبدیل می شود.

در مراحل اولیه قلب شبیه لوله ای است که پیچ می خورد، تقسیم می شود و در نهایت ساختار نهایی قلب و دریچه های آن (که باز و بسته می شوند تا خون از قلب به بدن منتقل شود) را تشکیل می دهد. در واقع تا هفته 5 بارداری، قلب لوله ای شکل به طور خود به خود شروع به ضربان زدن می کند، هر چند که نمی توان صدای آن را شنید. در طی چند هفته اول بارداری، رگ های خونی اولیه نیز در جنین تکامل پیدا می کنند.

ضربان قلب جنین

چه زمانی برای اولین بار می توان ضربان قلب جنین را شنید؟

قلب جنین در 6 هفته، 110 بار در هر دقیقه می زند. در این زمان قلب چهار حفره توخالی همراه با یک ورودی و یک خروجی جریان خون برای ورود و خروج خون از این دریچه ها دارد. تنها طی دو هفته بعد، این تعداد ضربان به 150 تا 170 ضربه در دقیقه می رسد. این سرعت دو برابر سریع تر از ضربان قلب شما است!

با وجود این رشد، احتمال شنیدن صدای ضربان قلب جنین برای اولین بار در حدود هفته 9 یا 10 بارداری بسیار زیاد است. در این زمان صدای قلب حدود 170 ضربان در دقیقه خواهد بود که از این به بعد سرعت آن کاهش می یابد. پزشک یا ماما، دستگاه سونوگرافی دستی به نام داپلر را روی شکم مادر قرار می دهد تا صدا را تقویت کند.

اگر تا این زمان نتوانستید صدای ضربان قلب جنین خود را بشنوید، نگران نشوید. ممکن است پسر یا دختر خجالتی شما در گوشه ای از رحم خود را مخفی کرده یا پشت او رو به دستگاه است. این امر یافتن صدای قلب جنین را برای داپلر سخت می کند. پزشک در ملاقات بعدی برای اطمینان دوباره ضربان جنین را بررسی می کند و احتمالا شما در آن زمان بتوانید ضربان قلب جنین خود را بشنوید.

سونوگرافی و بیماری های قلبی ژنتیکی (هنگام تولد)

پزشک ( یا تکنسین سونوگرافی) بین 6 تا 9 هفته بارداری، سونوگرافی سه ماهه اول را انجام می دهد. این کار نه تنها موجب تایید حاملگی و تشخیص تاریخ تخمینی زایمان (همراه با تعداد جنین و وضعیت قرارگیری آن ها) می شود، بلکه در طی آن ضربان قلب جنین نیز بررسی می شود.

پزشک در سونوگرافی سه ماهه دوم یا آنومالی اسکن 20 هفته بارداری ساختار قلب جنین را بررسی می کند، هر گونه مشکل (معروف به نقص ارثی قلب) در این زمان قابل تشخیص است. سالانه حدود 36000 نوزاد (یا 9 در هر 1000 نوزاد) با مشکل قلبی متولد می شوند و این امر شایع ترین نوع اختلال هنگام تولد است.

اگرچه هیچ دارویی برای درمان عیوب قلبی جنین در رحم وجود ندارد و برخی از نقایص تا قبل از تولد نوزاد قابل تشخیص نیستند، اما فهمیدن آن در دوران بارداری به پزشک کمک می کند تا محل زایمان مادر را تعیین کند (معمولا در یک مرکز بزرگ پزشکی که مراقبت های قلبی نوزادان را داشته باشد).

گاهی اوقات مشکل قلبی باید بلافاصله پس از تولد با جراحی برطرف شود، در حالی که سایر نقایص ممکن است در سنین بالاتر رفع شوند یا با دارو درمان شوند. اگر پزشک مشکل قلبی جنین را تشخیص دهد، ممکن است برای کاهش احتمال تولد زود هنگام و زایمان زودرس برای مادر دارو تجویز کند.

خبر خوب این که در صورت تشخیص و درمان به موقع، بسیاری از نقایص مادرزادی قلب قابل ترمیم و مدیریت هستند. نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلب در طول دوران کودکی و بزرگسالی خود نیاز دارند که به طور مرتب به یک متخصص قلب مراجعه کنند.

ضربان قلب جنین – روند تکاملی گردش خون جنین – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات