الکل و معرفی ‌معایب و محاسن آن

0 1,418

مضرات و فواید الکل

الکل چیست؟

الکل یکی از دسته های ترکیبات آلی است که از مواد طبیعی به دست می‌آید. الکل اتیلیک و الکل متیلیک دو نوع الکل رایج و مورد استفاده است. اولی یا اتانول الکل سفید و مفید است و کاربرد طبی دارد، دومی یا متانول کشنده است و کاربرد صنعتی دارد.

الکل طبی و صنعتی

استفاده از الکل صنعتی برای ضدعفونی سطوح بسیار خطرناک است، چرا که این‌ نوع الکل‌ها دارای ترکیبات نامشخص هستند.

نکاتی درباره انواع ‌، تفاوت و چگونگی استفاده از الکل‌ برای مصارف ضدعفونی:

– دو نوع الکلی که کاربرد زیادی در مواد ضدعفونی کننده دارند شامل اتانول و ایزوپروپیل الکل است. هرگز نباید از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی برای ضدعفونی دست و پوست استفاده کرد. برای نمونه محلول های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده های استاندارد حاوی الکل اتیلیک با غلظت ۷۰ تا ۸۵ درصد به عنوان محلول ضدعفونی‌کننده کاربرد دارند و با تغییر دادن پروتئین و حل کردن چربی میکروب ها را از بین می برند.

– الکل طبی الکلی با غلظت 96 درصد به بالا است، برای ایجاد اثر ضدعفونی کنندگی در الکل حتما باید درصدی آب به الکل 96 تا 99 درصد اضافه شود تا به خلوص 70 درصد برسد. الکل در بازه غلظت 60 تا 70 درصدی بیشترین کارایی را دارد، اما الکلی با کمتر از 60 درصد خلوص، تقریبا قابلیت ضدعفونی کردن را از دست می‌دهد.

مضرات و فواید الکل

مضرات و فواید الکل– الکل صنعتی یا همان متانول در مقایسه با اتانول غلظت بسیار کمتر و اثرات ضد میکروبی ناچیزی دارد. متانول الکلی سمی و مضر است و تاثیر مخربی بر بینایی دارد و از راه پوست هم جذب می‌شود. برای مصارف خانگی نباید از این نوع الکل استفاده کرد.

– ژل ها، محلول های ضدعفونی و الکل 70 درصد برای ضد عفونی کردن دست‌ و سطوح کارایی لازم را دارند.

– به هیچ عنوان نباید از مواد ضدعفونی ساختگی و بدون مجوز استفاده کرد. وایتکس (محلول هیپوکلریت سدیم حداقل حاوی 5 درصد کلر فعال) کارایی خوبی برای حذف ویروس‌ها نشان داده و می تواند جایگزین مناسبی برای ضدعفونی سطوح باشد.

– باید برای استفاده از الکل صنعتی در مواقع ضروری، حتما از ماسک و دستکش استفاده شود. به این ‌دلیل که الکل صنعتی می‌تواند از راه تنفسی و پوست جذب بدن شود.

مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل چه تاثیراتی روی پوست می‌گذارد و میزان استفاده از آن باید چقدر باشد؟

استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده با وجود خاصیت پاک کنندگی که دارد با عوارضی همراه است و باعث خشکی، خارش، قرمزی و اگزمای پوست می‌شود. برای افرادی که حساسیت پوستی و آلرژی دارند، شستشوی دست ها با آب و صابون جایگزین مناسبی برای مواد ضدعفونی کننده است.

طبق توصیه متخصص بیماری‌های پوست (درماتولوژی)، نباید برای ضد عفونی کردن سطوح از الکل صنعتی استفاده شود، زیرا این نوع الکل به پوست آسیب می زند، می توان برای جایگزین از الکل سفید یا همان اتانول استفاده کرد.

مضرات و فواید الکل

مضرات و فواید الکلکاربرد های الکل

– از اتانول با غلظت 3 الی 40 درصد در مشروبات الکلی استفاده می شود.

– از الکل اتیلن گلیکول ها در ترکیب ضد یخ استفاده می شود.

– الکل متانول در صنعت به عنوان سوخت در موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود.

– از برخی از الکل ها در آزمایشگاه به عنوان نگهدارنده ی نمونه های آزمایشگاهی استفاده می شود.

– در پزشکی الکل اتانول به عنوان ضد عفونی کننده ابزارهای طبی و غیره به کار می رود.

برخی تصور می کنند که مصرف مقادیر کم و متوسط الکل برای سلامتی مفید است. دین اسلام الکل و مشروبات الکلی را نهی کرده و آثار زیان بار متعددی بر روح، جسم و زندگی دنیوی و اخروی انسان را برای آن بر می شمارد. افزون بر حرام بودن خوردن الکل، این مایع خطرآفرین، تهدیدکننده سلامتی و کشنده است، مضرات زیادی دارد و مصرف مداوم آن اعتیادآور است. در حقیقت الکل اثرات متفاوتی بر روی افراد دارد و تاثیر آن به مقدار و نوع الکل مصرفی بستگی دارد.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات