واکسن کرونا COVID-19

0 276

واکسن کرونا COVID-19 : آیا برای زنان باردار یا نوزادان ایمن است؟

مجوز استفاده اضطراری دو واکسن ویروس کرونا توسط سازمان غذا و دارو در دست بررسی است. اگر در حال حاضر باردار هستید یا به تازگی زایمان کرده اید، این اتفاق برای شما چه معنی دارد؟ مطمئناً بارداری شما تحت تأثیر بیماری همه گیر کرونا قرار گرفته است. در این مطلب مواردی که افراد باردار و والدین باید در مورد واکسن کرونا بدانند آمده است.

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، از ژانویه سال 2020 تا کنون بیش از 42000 فرد باردار در ایالات متحده به کووید-19 مبتلا شده اند. افراد باردار به دلیل تغییرات سیستم ایمنی بدنشان در دوران بارداری، در معرض بیشتر خطر بیماری COVID-19 قرار دارند.

در حال حاضر بهترین راه برای محافظت در برابر این ویروس همه گیر، تمرین فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک و شست و شوی مرتب دست ها است. دانشمندان در سراسر جهان در حال تلاش برای تولید واکسن کرونا هستند و ممکن است موفق به پایان دادن به این بیماری همه گیر منحوس شوند.

واکسن کرونا

واکسن کروناواکسن کرونا COVID-19 چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

دو تولید کننده دارو منتظر مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و دارو (FDA) برای شروع توزیع واکسن های خود هستند. در تاریخ 10 دسامبر، هیئتی از کارشناسان به FDA توصیه کرده اند که برای استفاده اضطراری واکسن شرکت فایزر/ بایوان تک مجوز صادر کند. سازمان غذا و دارو به طور معمول از توصیه های پنل متخصصان خود پیروی می کند.

واکسن mRNA) RNA) فایزر/بایوان تک اولین واکسن COVID-19 است که توزیع آن در ایالات متحده تأیید شده است. ثابت شده که این واکسن 95 درصد در آزمایش های بالینی در مقیاس بزرگ موفق و موثر عمل کرده است. واکسن فایزر/بایوان تک همچنین قبلا در پنج کشور دیگر از جمله انگلیس و کانادا نیز مجوز گرفته است. کشور آمریکا تا مارس 2021 صد میلیون دوز از این واکسن را دریافت خواهد کرد.

شرکت مادرنا، دومین تولید کننده دارو هنوز منتظر مجوز استفاده اضطراری از FDA است. مادرنا واکسن mRNA تولید کرده که در آزمایشات بالینی مقیاس بزرگ 94 درصد کارساز بوده است.

بیش از 100 مطالعه واکسن COVID-19 دیگر در حال انجام است، از جمله آزمایش های در مقیاس بزرگ مانند:

آکسفورد/استرازنکا، که یک واکسن ناقل حاوی ویروس زنده ضعیف شده با مواد ژنتیکی COVID-19 تولید کرده است .

جانسون اند جانسون همچنین یک واکسن ناقل تولید کرده است.

نواواکس، آنتی بادی پروتئین قبل از همجوشی تولید کرده است.

چه کسی واکسن کرونا COVID-19 را برای اولین بار دریافت می کند؟

این امر در نهایت به رئیس هر دولت بستگی دارد و احتمالاً بر اساس توصیه های مرکز کنترل بیماری ها خواهد بود. در تاریخ 1 دسامبر، کمیته مشورتی CDC در رده اول پرسنل بخش درمانی/مراقبت های پزشکی و ساکنان/کارکنان خانه سالمندان را در اولویت واکسن توصیه کرد.

مرحله بعدی نوبت کارمندان خدمات ضروری، افراد دارای مشکلات پزشکی و آن هایی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به COVID-19 قرار دارند و افراد بالای 65 سال است.

افراد عادی احتمالاً واکسن COVID-19 را تا بهار سال 2021 دریافت می کنند.

واکسن کروناآیا افراد باردار یا شیرده قادر به تزریق واکسن COVID-19 هستند؟

بعید به نظر می رسد که زنان باردار و شیرده بتوانند در کوتاه مدت واکسن COVID-19 را دریافت کنند. آن ها تاکنون از لیست مهم ترین آزمایش های بالینی واکسن، از جمله مدرنا، فایزر/ بایوان تک، جانسون، استرازنکا و نواواکس حذف شده اند. ( این امر عجیب نیست، به طور معمول شرکت کنندگان باردار یا شیرده تا زمان آزمایش و تایید ایمنی این واکسن بر روی افراد غیر باردار، در آزمایش های بالینی ثبت نام نمی شوند.)

گنجاندن افراد باردار در لیست آزمایش های بالینی واکسن بحث برانگیز است. کارشناسان موافق حذف زنان باردار از آزمایش های بالینی، نگرانی های ایمنی را علت تصمیم خود می دانند، در حالی که برخی دیگر خطرات کنار گذاشتن واکسن برای این دسته را بیش از فواید آن می دانند. به عنوان مثال طبق انجمن طب مادر و جنین (SMFM)، استثنا کردن افراد باردار یا شیرده از آزمایش های واکسن COVID-19 مضر است. این انجمن تأکید کرده که کارمندان درمانی مراقبت سلامت بارداری باید حق انتخاب واکسینه شدن را به افراد باردار بدهند.

در واقع بسیاری از کارشناسان بر این باورند که گرچه تا کنون هیچ واکسن COVID-19 بر روی زنان باردار آزمایش نشده، ولی خود ویروس می تواند خطرات زیادی برای این دسته از افراد ایجاد کند. در ماه اکتبر کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) از ACIP خواست که واکسن زنان باردار و شیرده به ویژه کادر درمانی را در اولویت قرار دهد.

در حال حاضر پیشنهاد نهایی این است که پزشکان در مورد مادران باردار و شیرده تصمیم نهایی بگیرند و خطر و مزایای واکسن ویروس COVID-19 را بسنجند. این موضع کلی بیشتر سازمان های سلامت زنان است.

نتیجه ی تلاشهای دانشمندان در مورد واکسن کرونا

زایمان در زنان مبتلا به کرونا (کوید 19)

نکات پیشگیری از COVID-19

آیا کودکان مجاز به دریافت واکسن کرونا COVID-19 هستند؟

واکسینه شدن نوزادان و کودکان کوچک احتمالاً ماه ها یا بیشتر طول بکشد. اخیراً ایالات متحده کوکان را در لیست آزمایش های بالینی گنجانده است. در اواخر سپتامبر 2020 شرکت فایزر ثبت نام کودکان 12 سال به بالا را در آزمایش های خود آغاز کرده است. همچنین در دسامبر سال 2020 مادرنا شروع به جذب کودکان 12 تا 17 ساله برای آزمایش بالینی کرده است.

اغلب اوقات قبل از تست واکسن بر روی نوجوانان (در سنین 12 سال به بالا)، بزرگسالان سالم آزمایش می شوند. معمولا آزمایش بچه های 5 تا 11 سال در صورت ایمن و موثر بودن واکسن انجام می شود و پس از آن نوبت به بچه های کوچک تر و نوزادان می رسد. برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که نوجوانان (احتمالاً اولین گروه کودکان واجد شرایط واکسن COVID-19 ) از اواخر بهار یا اوایل تابستان واکسینه خواهند شد.

آزمایش های بالینی در نوجوانان تازه آغاز شده است، تحلیل داده ها برای کارشناسان زمان بر است. در صورت دلگرم کننده و کارساز بودن نتایج کودکان کوچک مورد مطالعه قرار می گیرند.

والدین باید چه چیز دیگری در مورد واکسن کرونا COVID-19 بدانند؟

حتی اگر زنان باردار و کودکان به موقع واکسن کووید 19 دریافت نکنند ولی بقیه واکسینه شوند، آن ها نیز تا حدودی از این ویروس در امان می مانند و بنابراین احتمال ابتلای این افراد به بیماری کمتر می شود.

اگرچه واکسن COVID-19 نقش به سزایی در پایان دادن به همه گیری جهانی این بیماری دارد، اما ویروس را به طور کلی از بین نمی برد. در آینده قابل پیش بینی همه افراد باید به ماسک، فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست های خود ادامه دهند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات