ختنه در نوزادان پسر

0 459

ختنه چیست؟

ختنه یک جراحی شایع در نوزادان پسر است، در این روش پوست ختنه گاه که بخشی از پوست انتهای آلت تناسلی است ، برداشته می شود.

پوست ختنه گاه، پوستی دو لایه با غشای مخاطی است که از سر (کلاهک) آلت تناسلی فرد در برابر خشکی و سوزش ناشی از تماس با ادرار، مدفوع و لباس محافظت می کند.

ختنه کردن نوزاد پسر امری کاملا اختیاری است. بعضی از پدرمادرها تصمیم بر انجام آن می گیرند و بعضی دیگر این کار را نمی کنند. اگر علاقمند به مطالعه در زمینه ختنه هستید، در این مطلب اطلاعاتی در این باره آمده است.

توصیه کارشناسان بهداشت درباره ختنه نوزادان

مزایای سلامتی ختنه نوزاد بسیار بیشتر از عوارض آن است و اثرات مثبت این روند به خانواده ها برای انجام ختنه نوزادشان تضمین می دهد.

والدین باید از فواید پزشکی ختنه، از جمله کاهش خطر ابتلا به عفونت HIV در آینده و عوارض آن مطلع شوند و با مشورت با پزشک تصمیم گیری کنند.

فواید سلامتی ختنه چیست؟

ختنه ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری، سرطان آلت تناسلی و برخی عفونت های مقاربتی را کاهش دهد. آکادمی علمی جراحان کودکان تخمین می زند که حدود یک پسر از صد پسر ختنه نشده در اولین سال زندگی اش به عفونت ادراری مبتلا می شود، در حالی که خطر آن برای پسران ختنه شده به یک در هزار می رسد.

ختنه در نوزادان

همچنین طبق اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری:

– ختنه خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی را تا 30 درصد کاهش می دهد. اما این سرطان در حال حاضر نادر است و خطر ابتلا به آن برای مردانی که واکسن HPV زده باشند ( برای پسران در 11 یا 12 سالگی توصیه می شود) کاهش می یابد.

– ختنه می تواند 50 تا 60 درصد خطر انتقال HIV هنگام رابطه جنسی با همسر آلوده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این حال، هنوز اظهاراتی مبنی تاثیر ختنه بر کاهش خطر ابتلا به ویروس HIV از مرد به مرد یا مرد به زن وجود ندارد و این روش ها جزء شایع ترین علت آلوده شدن فرد به این ویروس می باشد.

– 30 تا 45 درصد از مردان ختنه شده در مقایسه با مردان ختنه نشده کمتر به تبخال تناسلی مبتلا می شوند.

– میزان برخی از بیماری های عفونتی مقاربتی مانند واژینوز باکتریایی، تریکومونیازیس و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در همسر مرد ختنه شده کمتر است.

چگونه ختنه به کاهش برخی از خطرات سلامتی خاص کمک می کند؟

کارشناسان فرض می کنند که سطح داخلی پوست ختنه گاه و پوست محافظت شده آلت تناسلی زیر آن مستعد پارگی است (خصوصاً در هنگام رابطه جنسی) و شکاف، راه را برای ورود میکروب ها به جریان خون فراهم می کند.

زیر پوست ختنه گاه همچنین محیط خوب و مرطوبی برای تجمع و رشد باکتری و ویروس ها است.

خطرات ختنه چیست؟

عوارض ختنه معمولا اندک است و شایع ترین آن خونریزی جزئی و التهاب است. سایر مشکلات ختنه که کمتر رایج است شامل موارد زیر است:

– چسبندگی، زمانی اتفاق می افتد که زوائد پوست ختنه گاه به سرکلاهک آلت می چسبد. این حالت معمولاً به خودی خود یا با مصرف پماد از بین می رود.

– آلت تناسلی گیر کرده، به این معنی که آلت توسط حلقه ای از بافت زخمگاهی محاصره می شود. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند ادرار کردن را دردناک کرده و باعث ایجاد مشکلات بهداشتی و عملکرد جنسی شود. آلت تناسلی گیر کرده معمولاً با پماد استروئیدی یا جراحی درمان می شود.

– عفونت، که به احتمال زیاد با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

عوارض جانبی شدیدتر ختنه بی نهایت نادر است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

– خونریزی که با فشار محل زخم متوقف نمی شود و ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد.

ختنه در نوزادان

– مانند هر عمل جراحی، احتمال ابتلا به سپتیسمی وجود دارد. این عارضه نوعی التهاب است که سراسر بدن را فرا می گیرد و به دلیل عفونت پیش می آید.

– آسیب دیدگی مانند قطع بخشی از کلاهک آلت تناسلی یا برداشتن بیش از حد پوست این ناحیه. این عارضه ممکن است ظاهر و عملکرد آلت را در آینده تحت تأثیر قرار دهد.

– برش ناکافی پره پوست یا همان بخشی از پوست انتهای آلت، که ممکن است منجر به جای زخم یا کوتاه شدن آلت شود. این عارضه منجر به تغییر شکل آلت و ایجاد خمیدگی یا شکل غیرعادی آن می شود و از نظر زیبایی رضایت بخش نیست و در آینده، فرد دچار مشکل در نعوظ می شود.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) “در صورتی که ختنه توسط پرسنل بهداشتی و آموزش دیده، مجهز و با تجربه انجام شود، عوارض آن جزئی و نادر است و از هر 250 تا 500 مورد در یک نفر رخ می دهد.”

همچنین ممکن است پوست زائد ختنه گاه باقی بماند و فرد از نحوه آلت تناسلی نوزادش و عمل ختنه او راضی نباشد. در این حالت، باید صبر کرد تا نوزاد حداقل به سن شش ماهگی برسد تا جراحی ترمیم برای او (تحت بیهوشی عمومی) به منظور برداشتن پوست زائد ختنه گاه انجام شود.

معایب ختنه چیست؟

برخی معتقدند که برداشتن پوست ختنه گاه باعث کاهش لذت جنسی می شود. از آن جا که آلت تناسلی ختنه شده دارای کلاهک محافظ نیست، با گذشت زمان سر آلت به لایه ای بیرونی ضخیم از پوست تبدیل می شود، که برخی معتقدند باعث کاهش احساس و لذت جنسی می شود.

اما بر اساس اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و سازمان بهداشت جهانی، به طور کلی مردانی که ختنه می شوند، در بزرگسالی عموماً در کارکرد، لذت و رضایت جنسی شان تغییری حاصل نمی شود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات