ختنه نوزاد چه زمانی و چگونه انجام می شود؟

0 820

در چه سنی می توان نوزاد را ختنه کرد؟

دوران شیرخوارگی معمولاً بهترین زمان برای انجام ختنه اختیاری است، زیرا پوست ختنه گاه در این دوران نازک تر است. ختنه اغلب قبل از ترک نوزاد از بیمارستان انجام می شود، اما با توجه به اعتقادات مذهبی یا فرهنگی ممکن است زمان انجام آن متفاوت باشد.

ختنه کردن معمولاً برای نوزادان زودرس تا زمانی که به اندازه کافی بهبود نیابند و از بیمارستان مرخص نشوند انجام نمی شود. نوزادان زودرسی که خیلی زود ختنه می شوند، بیشتر در معرض خطر عوارضی مانند چسبندگی آلت تناسلی قرار دارند.

ختنه گاهی اوقات یک علت پزشکی دارد، مثلا وقتی پوست ختنه گاه نوزاد از نظر پزشکی به شکل درست و مناسب جمع نشده باشد.

چه اشخاصی ختنه را انجام می دهند؟

آکادمی علمی جراحان کودکان توصیه می کند از یک پزشک متخصص و آموزش دیده و همچنین از تکنیک های استریل و مدیریت موثر درد مانند پماد یا تزریق برای ختنه نوزاد استفاده شود. طبق گفته های این آکادمی تکنیک های غیر پزشکی راحت مانند پستانک قندی و قنداق کردن نوزاد برای جلوگیری از درد کافی نیست.

ختنه نوزاد

اگر نوزاد در بدو تولد در بیمارستان ختنه شود، به احتمال زیاد این روش توسط پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانواده انجام خواهد شد. شما می توانید درباره پزشکی که قرار است نوزادتان را ختنه کند پرس و جو کنید و بپرسید که او تا به حال چند ختنه انجام داده است. به شما اجازه داده می شود که درخواست دهید ختنه فرزندتان توسط کارآموز (پزشک در حال آموزش) انجام نشود. اگر تصمیم دارید که ختنه فرزندتان را به یک کارآموز بسپرید، مطمئن شوید که یک پزشک با تجربه به او کمک خواهد کرد.

ختنه چگونه انجام می شود؟

ابتدا پزشک احتمالاً از بی حسی موضعی و تزریق یا پماد حدود یک ساعت قبل از عمل برای سر کردن آلت تناسلی نوزاد استفاده می کند.

پزشک پوست ختنه گاه را با یک حلقه مخصوص یا گیره در جای خود نگه می دارد و از تیغ جراحی برای قطع پوست آن ناحیه استفاده می کند.

در بعضی موارد، پوست زائد آلت لازم است دوباره ترمیم شود. بسته به روش ختنه، این عمل بین 30 ثانیه و 10 دقیقه زمان می برد.

در صورت تمایل می توانید در طول عمل، پیش نوزاد خود بمانید. با نگه داشتن صورت خود در نزدیکی او و آواز خواندن برای او ، به فرزندتان آرامش دهید. نوزاد را نزدیک خود نگه دارید و پس از اتمام مراحل ختنه، به او شیر بدهید.

بعد از ختنه نوزاد چه اتفاقی می افتد؟

بعد از ختنه نوزاد، ممکن است دچار درد و ورم شود. او ممکن است احساس درد و بی قراری کند، با تجویز پزشک می توانید قطره استامینوفن به او بدهید. احتمالاً منعی برای انجام این کار در صورت بی قراری نوزاد نباشد.

بعضی از پزشکان توصیه می کنند آلت تناسلی نوزاد بعد از ختنه تا زمان بهبودی پانسمان شود، اما بعضی دیگر این کار را نمی کنند. (در هر بار تعویض پوشک باید باند را تغییر دهید) بعضی اوقات به جای پانسمان از یک حلقه پلاستیکی استفاده می شود. حلقه باید طی پنج تا هشت روز بیفتد.

مهم ترین کار بعد از ختنه این است که آلت تناسلی نوزاد را در حین بهبودی، تا حد امکان تمیز نگه دارید و به آرامی آن را با یک دستمال تمیز، صابون ملایم و بی بو و آب گرم در حمام بعد از هربار تعویض پوشک بشویید.

سعی کنید هر روز چند ساعتی نوزاد را باز بزارید و پوشک نکنید تا هوا در آلت تناسلی در حال بهبود گردش کند. پزشک فرزند شما همچنین ممکن است پیشنهاد کند که برای چرب کردن آلت نوزاد از وازلین استفاده شود تا تحریکات پوستی کاهش یابد. زخم باید طی هفت تا 10 روز بهبود یابد.

همچنین در طی این مدت، باید قرمزی و تورم آلت تناسلی نوزاد کمتر به نظر برسد. ممکن است در طی هفته اول از ختنه کمی ترشحات آبکی، زرد رنگ یا پوسته اطراف زخم مشاهده شود، این امر طبیعی است. علائم غیرطبیعی شامل:

– هرگونه خونریزی، یا قرمزی یا تورم در آلت تناسلی

– ادرار نکردن نوزاد ظرف هشت ساعت پس از ختنه

– تب کردن نوزاد

ختنه نوزاد

آیا آلت تناسلی ختنه شده پس از بهبودی نیاز به مراقبت ویژه دارد؟

گاهی اوقات، پس از ختنه، کمی از پوست ختنه گاه در قسمت سر آلت تناسلی دچار چسبندگی می شود. جوری که نتوان اثری از پوست ختنه گاه در آلت نوزاد تشخیص داد. اما اگر پوست ختنه گاه وجود داشته باشد و به سر آلت تناسلی نوزاد چسبیده باشد، این امر منجر به تجمع ترشحات در زیر لایه پوست و همچنین بروز عفونت در این ناحیه می شود.

برای جلوگیری از این وضعیت، پزشک اطفال توصیه می کند که در هر بار تعویض پوشک نوزاد، کارهای زیر انجام شود: به آرامی سر آلت را در پایه خود نگه دارید و پوست بالای آلت را به عقب بکشید تا حدی که از کلاهک فاصله بگیرد. اگر در آن ناحیه لایه ای پوست وجود دارد، زیر آن را با دستمال تمیز کنید.

اگر پوست ختنه گاه به سمت آلت تناسلی نوزاد چسبیده باشد، پزشک ممکن است توصیه به گذشت زمان کند تا مشخص شود که آیا چسبندگی فرد در طول نعوظ خود به خودی برطرف می شود یا با رشد او آلت به حالت عادی بر می گردد. (ممکن است از شما خواسته شود که پماد استروئیدی روی آلت نوزاد بزنید.) اگر چنین اتفاقی نیفتد، پزشک ممکن است دوباره فرد را ختنه کند.

مترجم: محدثه محمدی

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات