آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری مجاز است؟

1 2,028

آنتی بیوتیک در بارداری

پاسخ کوتاه این است؛ بستگی دارد.

مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها در کل دوران بارداری، ایمن است اما برخی از آنها برای رشد جنین خطرناک هستند، گروهی از داروها نیز در این بین قرار دارند.

وقتی که یک دارو در گروه آخر قرار دارد، به این خاطر است که شاید میزان خطرناک بودن یا نبودن آن در دوران بارداری، بررسی نشده است یا اینکه خطر احتمالی مصرف دارو وجود دارد، به همین خاطر باید دقت کنید تا عوارض دارویی آنتی بیوتیک ها، خطرناک نباشد.

به عبارت دیگر، اگر شما خیلی بیمار هستید و تنها آنتی بیوتیک می تواند حال شما را بهتر کند، می توانید با کسب اطلاعات و مشورت با پزشک، آنتی بیوتیکی را مناسب برای دوران بارداری انتخاب کنید.

آنتی بیوتیک در بارداری

فکر نکنید اگر به دنبال درمان بیماری نروید و بیماری در بدن شما بماند، برای جنین خطر کمتری نسبت به مصرف آنتی بیوتیک دارد.

برای بررسی یک آنتی بیوتیک خاص باید مواردی مانند اینکه دوره ی درمان چقدر طول می کشد و دوز مصرف دارو چقدر باید باشد را سوال کنید.

برخی گزارش ها نشان می دهد که داروهایی مانند مترونیدازول ( که برای درمان عفونت واژن استفاده می شود) موجب بروز نقص هایی در نوزاد می شود.تحقیقات درباره این دارو همچنان هم ادامه دارد.

اگر به عفونت ادراری مبتلا شوید یا اگر عفونت به کلیه شما برسد، ممکن است مجبور به استفاده از نیتروفورانتوئین شوید.

این دارو باید نزدیک به هفته ی 36 بارداری یا اگر در معرض خطر زایمان زودرس هستید، متوقف شود زیرا خطر از بین بردن گلبول های قرمز نوزاد وجود دارد.

عنصر خطرناک در آنتی بیوتیک ها

تری متوپریم یک عنصری است که در اغلب داروهای مورد استفاده برای عفونت های دستگاه ادراری مانند بختیوم و سپترا وجود دارد.

تری متوپریم در دوران بارداری گزینه ی مناسبی نیست زیرا تاثیرات اسید فولیک را متوقف می کند.

فولیک اسید در دوران بارداری و پیش از زایمان بسیار مهم است زیرا سبب کاهش خطر ابتلا نوزاد به نقوص لوله های عصبی شده یا سایر نقص های زایمان را کاهش می دهد.

آنتی بیوتیک در بارداری
آنتی بیوتیک در بارداری

اگر شما انتخاب دیگری ندارید و باید یکی از این داروها را مصرف کنید، مطمئن شوید که ویتامین روزانه شما به میزان کافی است.

پژوهش ها نشان می دهد که مصرف مکمل اسید فولیک روزانه حداقل 400 میکروگرم ( در دوران بارداری نیاز به فولیک اسید معمولا 2 برابر است) می توانید بر اثرات مسدود کننده تری متوپریم غلبه کند.

آنتی بیوتیک هایی که شما باید در کل دوران بارداری از آنها پرهیز کنید، شامل استرپتومایسین ( که برای درمان بیماری سل استفاده می شود)، این دارو می تواند سبب کاهش شنوایی در نوزاد شما شود؛ همچنین تتراسیکلین و مینوسیکلین، اکسایت تری سیکلین و داکسی سایکلین، که در درمان آکنه و مشکلات تنفسی تجویز می شود، نباید مصرف شود.

اگر در سه ماهه دوم یا سوم بارداری؛ تتراسیکلین مصرف کنید، ممکن است موجب شود دندانهای نوزاد شما بدون رنگ شود.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات