رفتار با همسر عصبی

0

همسرانه؛ آیا عصبانیت همسرم را درک می کنم؟

ترجیح های واقع بینانه

عصبانیت، اختلال سیستمی در بدن را موجب می‌شود و می‌تواند عوارض ناگواری را ایجاد کند که این اختلالات در مرد و زن کاملا متفاوت است.

مردان هنگام عصبانیت، قابلیت انقباض عضلاتشان به مراتب بالا می‌رود و توانایی درگیری فیزیکی آنها بیشتر می‌شود چرا که هدف آنها از این کار فرار کردن از موضوعی است که در حل آن به بن‌بست خورده یا توانایی حل آن را ندارند.

در هنگام عصبانیت مردان، سکوت بهترین راه‌ حل است و در زمانی‌ که احساس کردیم کمی آرام‌تر شده‌اند باید در راستای متقاعد کردن و حل کردن مسأله و یا رفع سوءتفاهم تلاش کنیم چرا که متقاعد شدن آنها در گرو آرام بودنشان است.

مهمترین ویژگی که بسیاری از مردان نسبت به آن حساس هستند، غرور و اقتدارشان است، حاضر جوابی و تمسخر مردان در هنگام عصبانیت‌شان نه تنها به تخریب هویت و غرور آنها منجر می‌شود بلکه ممکن است مرد را نسبت به طرف مقابل خود به شدت بدبین کند. مردان در هنگام عصبانیت شخصیتی خشن، بدبین، نامهربان و یا بدهن و فحاش دارند و نسبت به اطراف خود واکنش‌های فیزیکی نشان می‌دهند.

رفتار با همسر عصبی

در رابطه با عصبانیت زنان نیز، قدرت جسمی زنان در هنگام عصبانیت کاهش می‌یابد اما به همان اندازه قدرت زبانی مؤثری به دست می‌آورند که ممکن است از هر قدرت فیزیکی و جسمانی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. غُر زدن یکی از ویژگی‌های بارز زنان در هنگام عصبانیت محسوب می‌شود که ممکن است گاهی به یک ماه نیز به طول انجامد به طوریکه در طول این یک‌ ماه زنان تمام ماجرای عصبانیت را با خود حمل می‌کنند و لحظه‌ای آن را از یاد نمی‌برند.

صبر و شکیبایی در کنترل عصبانیت می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد که با تمرین‌های متفاوت و پی در پی این خصلت در هر زن و مردی شکل می‌گیرد. در مواقع عصبانیت کم حرف باشید و سعی کنید انرژی و خشم خود را با پیاده‌روی، مشت کوبیدن به بالش و یا گریه کردن تخلیه کنید چرا که اگر این انرژی تخلیه نشود ممکن است در طول زمان عوارض بدی را به دنبال داشته باشد.

انسان در هنگام عصبانیت انرژی مضاعفی به دست می‌آورد که در صورت عدم تخلیه آن به شکل صحیح، می‌تواند موجب عوارض قلبی، سرگشتگی، بی‌قراری و یا افسردگی شود.

مردان در کنترل این انرژی مضاعف ناتوان هستند و در هنگام عصبانیت به هر روش سعی در بروز آن دارند اما زنان به علت روحیه و احساس متفاوت از مردان آرام‌تر بوده و معمولا عصبانیت و ناراحتی خود را با غُر زدن، قهر و گریه کردن تخلیه می‌کنند که در بسیاری از موارد این موضوع موجب افسردگی مزمن آنها می‌شود.

تنها راه‌ حل کنترل مدیریت خشم و عصبانیت به دست آوردن صبر و شکیبایی است که می‌تواند از بسیاری از پیشامدهای بد جلوگیری کند.

باور نامعقول

بی‌تفاوتی زوجین نسبت به احساسات یکدیگر در مواقعی که عصبانی هستند درست نیست، بلکه باید از طریق یافتن راه حل مناسب و با حفظ آرامش و دوری از برخوردهای تند، عصبانیت خود نسبت به مسائل را با همسر بازگو کنند. افکار افسار گسیخته تولید کننده عصبانیت هستند و این عصبانیت در زندگی اجتماعی تاثیر مستقیم می‌گذارد. از این رو کنترل افکار و در دست گرفتن افسار آن به هنگام عصبانیت بسیار مهم است.

رفتار با همسر عصبی

انسان‌ها دارای احساسات مختلف در زمان‌های مختلف‌اند و این احساسات از فکر و باورهای هر فرد نشات می‌گیرد، از این رو برای احاطه به این احساسات باید بر افکار خود احاطه داشت باید حواسمان به ورودی و خروج افکار در ذهن باشد، کنترل افکار به این معنی است که ابتدا نسبت به درستی و نادرستی افکار مطمئن شویم و اگر این افکار درست بود به آنها اجازه ورود به ذهن را دهیم. به نوعی می‌توان گفت باید نسبت به درستی یا نادرستی افکار قضاوت کنیم.

تنها راه ارتباطی افراد با یکدیگر بیان کلمه است و این کلمات هستند که عصبانیت، خشم، ناراحتی، عشق، محبت افراد نسبت به یکدیگر را نشان می‌دهند و سکوت زوجین در مقابل رفتار یکدیگر هیچ سودی برای بهبود رابطه ندارد چرا که در این شرایط همسر متوجه ناراحتی زن یا شوهر خود نمی شود.

حیران در برابر فرد عصبانی

وقتی از دست همسر خود عصبانی هستید، ابتدا درباره درستی یا نادرستی رفتار همسر خود فکر کنید. به این فکر کنید که این عصانیت درست است یا نه؟ آیا همسر شما حق داشته آن رفتار را از خود بروز دهد یا خیر؟ به چالش کشیدن ذهن و پرسیدن سوالاتی این چنینی در رابطه با مساله پیش آمده می‌تواند جلوی عصبانیت شما را بگیرد. اینگونه از عصبانیت غیر منطقی شما کاسته می‌شود و در مقابل به دنبال راه حلی برای حل مساله می‌گردید. در هنگام عصبانیت از خود گویه‌های مثبت استفاده کنید و جملات مثبتی نظیر اینکه “من نیاز ندارم برای اثبات خود با صدای بلند حرف بزنم” یا “نیازی به فریاد زدن نیست”، “این احساسات همیشگی نیستند و کنترل همیشگی شرایط نیز غیر ممکن است”، را تکرار کنید. اینگونه عصبانیت شما در لحظه فروکش می‌کند و به سراغ حل کردن مساله می‌روید.

راضیه جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات