اصول و نکات آروغ گرفتن از نوزاد

0 1,169

آروغ زدن باعث آرام شدن نوزاد نق نقو می شود. نوزادان برای خارج کردن هوایی که در شکم شان جمع می شود، نیاز به کمک دارند. در این مطلب با نکات و روش های صحیح آروغ گرفتن از نوزاد آشنا خواهید شد.

نوزادی که در حین شیر خوردن یا بعد از آن ناراحت است و به بدن خود کش و قوس می دهد، نیاز به گرفتن آروغ دارد. پریشانی نوزاد احتمالا به دلیل گیر کردن حباب های هوا در شکم او است، زیرا نوزادان همراه با شیر کمی هوا می بلعند. آروغ زدن یک مرحله مهم در تغذیه نوزادان است، این کار باعث خروج گاز از معده و در نتیجه احساس بهتر نوزاد می شود.

برای آزادسازی هوای جمع شده در معده فرزندتان و ایجاد فضای بیشتر برای تغذیه او، نکات و روش های صحیح آروغ گرفتن از نوزاد را امتحان کنید.

روش آروغ گرفتن از نوزاد

روش های زیادی برای آروغ گرفتن از نوزادان وجود دارد، برای کمک به آروغ زدن موثر نوزاد مراحل زیر را دنبال کنید:

1. نوزاد را روی شانه، روی پا به حالت دمر یا نشسته در آغوش خود بگیرید.

آروغ گرفتن از نوزاد

2. قبل از آروغ گرفتن برای جلوگیری از کثیف شدن لباس خود با آب دهن و شیر برگشتی نوزاد، یک پارچه تمیز روی پاهای خود یا بین لباس و دهان فرزندتان قرار دهید.

3. به آرامی سمت چپ پشت نوزاد (معده نوزاد در این قسمت قرار دارد) را بمالید، یا ضربه ملایم بزنید تا آروغ بزند. این کار برای بیشتر نوزادان موثر است، البته آروغ زدن برخی از نوزادان سخت تر است و آن ها نیاز به ضربه محکم تری دارند.

علت آروغ گرفتن از نوزاد

آروغ زدن مکرر نوزاد بین وعده های شیرخوردن، پس از هربار تغذیه یا حتی در خواب بسیار مهم است. وقتی نوزاد شیر می خورد، کمی هوا به همراه شیر قورت می دهد. حباب های حبس شده در معده نوزاد باعث می شود، او قبل از دریافت شیر کافی، احساس ناراحتی و سیری کند. به همین دلیل آروغ زدن برای بیرون دادن هوای اضافی، بخش مهمی از فرایند تغذیه نوزادان به حساب می آید.

گریه کردن نوزاد در هنگام شیر خوردن نیز باعث می شود او هوای بیشتری را ببلعد. این مسئله منجر به دل پیچه و دل درد و احتمالا افزایش آب دهان نوزاد می شود. اگر فرزندتان در حین تغذیه غرغر کرد، فورا آروغ او را بگیرید، شاید حباب های هوا باعث ناراحتی او شده باشد.

موقعیت های آروغ گرفتن از نوزاد

آروغ گرفتن از نوزاد

آروغ گرفتن از نوزادسه روش اساسی برای آروغ گرفتن از نوزاد از جمله روی شانه، دمر روی زانو یا نشسته وجود دارد. هر سه گزینه را امتحان کنید و ببینید کدام برای کوچولوی شما بهتر است.

روی شانه: نوزاد را در برابر قفسه سینه خود بغل کرده و سر او را روی شانه تان قرار دهید. با یک دست دلبندتان را نگه دارید و با دست دیگر به آرامی به پشت نوزاد بزنید یا او را مالش دهید.

دمر روی زانو: نوزاد را در دامن خود قرار دهید و به پشت روی پاهایتان بخوابانید (شکم نوزاد را روی یکی از پاهای خود قرار داده، سر او را به پهلو بچرخانید. سر نوزاد باید تا حدی بالاتر از بدنش باشد). در حالی که با یک دست نوزاد را محکم گرفته اید، با دست دیگر پشت او را بمالید.

نشسته در دامن: نوزاد را در حالت نشسته روی دامان خود قرار دهید، به گونه ای که پشت او رو به شما باشد. کمی نوزاد را به جلو خم کنید. با یک دست سر و سینه نوزاد را نگه دارید و با دست دیگر او را مالش داده یا به پشت او بزنید.

راه رفتن: هنگامی که نوزاد کنترل سر خوبی دارد، می توانید او را در حالت عمودی در مقابل خود (صورت او رو به بیرون)، در حالی که ایستاده اید و راه می روید، حمل کنید. در این حالت که پشت نوزاد مقابل شکم شما است، یک دست را زیر باسن و دست دیگر را روی شکم او قرار دهید. این حرکت با اعمال فشار جزئی به آزادسازی آروغ و حباب های هوای معده نوزادان کمک می کند.

دفعات آروغ زدن نوزاد

تعداد دفعات آروغ گرفتن از نوزاد به نوع تغذیه او بستگی دارد:

تغذیه با شیشه: نوزادی که با شیشه تغذیه می شود، نسبت به نوزادی که از سینه مادر شیر می خورد، بیشتر نیاز به آروغ زدن (حداقل 1 مرتبه) دارد. شما باید هر زمان (در اواسط تغذیه یا بعد از آن) که نوزاد 60 یا 90 سی سی شیر می خورد، کلافه است یا تغذیه را نصفه رها می کند، آروغ او را بگیرید.

تغذیه با شیر مادر: هنگام تغییر شیردهی از یک سینه به سینه دیگر، باد گلوی نوزاد را بگیرید. تا جای بیشتری در معده او برای شیر ایجاد شود. به خاطر داشته باشید نوزادی که هوا بلعیده باشد، از شیر خوردن خودداری می کند و سینه مادر را نمی گیرد، زیرا احساس سیری می کند.

با نوزادی که آروغ نمی نزند، چه باید کرد؟

گاهی نوزاد آروغ نمی زند و این مسئله طبیعی است. زیرا او هنگام تغذیه هوای کمتری بلعیده و گاز زیادی در معده او جمع نشده است. چنان چه حال نوزاد خوب باشد و مشکلی نداشته باشد، به آروغ گرفتن احتیاجی نیست. به زبان بدن فرزند خود توجه کرده تا متوجه زمان نیاز او به آروغ زدن شوید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات