رابطه زناشویی موفق در زندگی

2

چگونه زندگی ام را بسازم کنم؟

زندگی با عطر چای هِل

رابطه زناشویی موفق در زندگی: زناشویی و اهمیت آن در زندگی امروزه اهمیت ارتباط و نقش آن در روابط اجتماعی مورد تأکید بسیاری از محافل علمی و پژوهشی است به ویژه در مورد خانواده که به عنوان رکن اساسی جامعه بوده و هست، على الخصوص روابط زن و شوهر الگوئی برای رفتارها و روابط فرزندان خانواده هستند.

زوجین خشنود نسبت به زوجین ناخشنود زمان زیادی را صرف گفتگو با هم بدون (توجه به موضوع) سپری می کنند و به همان میزان نیز وقت صرف گفتگو  در مورد مسائل شخصی می‌کنند.

 

چند الگویی که پیش‌بینی‌کننده تداوم یا جدانی ازدواجاست عبارتند از:

  1. خشم به عنوان یک هیجان پرخطر
  2. گوش دادن فعال
  3. شروع کردن منفی از طرف زن
  4. تنش زدایی
  5. مدل های رفتاری مثبت
  6. دلجویی فیزیکی از مرد

 

اساس حیات زوجين

در اثر نا آگاهی ها بی توجهی و سهل انگاری ها در امر ازدواج و عدم توجه به حقوق یکدیگر چه بسیار دشواری ها و مشکلات که پدید می آیند با کم و بیش ازدواج هایی مواجه می شویم که در آن زن و شوهر نباید اقدام به مسائلی کنند ولی متأسفانه بدان تن در می دهند و یا کارهایی است که باید انجام دهند ولی از آن سرپیچی و تخلف می کنند. به نظر می رسد که اینان جای این مسائل را عوضی گرفته و یا عمدا چنان رفتار نامناسبی را دارند. ما معتقدیم که روابط و اساسی حیات زوجین باید مبتنی بر ضوابط ذیل باشد.

 

1- مودت و صفا

حيات زوجین باید مبتنی به مودت و صفا، مهرورزی و دوستی خالص باشد. اصولا زندگی بدون دوست داشتن و محبت ورزیدن معنی ندارد. به خصوص آنگاه که این امر مربوط به زن و شوهری باشد که محرم اسرار هم پدید آورنده  فرزندان و در مقام مربی و پدر و مادر نسل جدیدند.

غرض از مودت دوستی خالص و صمیمانه است نه دوستی های سرسری و سطحی. آنگونه دوستی که در اعماق جان این دو ریشه بدواند و موجبات سکون و آرامشی شان را فراهم آورد.

 

رابطه زناشویی موفق در زندگی

زوجین باید برای یکدیگر بهترین دوست باشند آنچنان که خود را در غم و رنج هم شریک بدانند و اسرار خود را در میان گذارده به رفع مشکل پردازند حال اگر در زندگی زوجین وضع به جائی رسید که طرفين حتی جرأت آن را ندارند با هم سخن بگویند و یا راز دل خود را با یکدیگر در میان گذارند باید گفت از لطف و عنایت خدا در این زمینه بهره ای ندارند.

2- تعاون و مددکاری

اساس زندگی زوجین بر تعاون و مددر سانی به یكدیگر است هر کدام با وجود صمیمیت و صفا باید به جایی برسند که  زیر بازوی هم را بگیرند، در مشکلات و دشواری ها با چنگ و دندان اقدام کنند و به یاری هم  بشتابند. منشاء خدمتی برای یکدیگر باشند و از استطاعت و امکان خود جهت  یاری هم استفاده کنند. درست است که زن را وظیفه ای و مرد را وظیفه ای دیگر است.

ولی در این طریقِ دوستی و صفا مساله تقسیم کار مطرح نیست هر کس پس از انجام وظایفش به شرطی که توان و فر صتی داشته باشد به یاری  دیگری بر خواهد خواست و چنین راه و رسمی است که زندگی را شیرین می کند این شرط انسانیت نیست که مردی در گوشه اتاق لمیده و همسرش در میان برف و سرما سرگرم کار و تلاش باشد تنها بدان حساب که وظیفه مرد چیزی دیگر است  یا زنی در کنار بخاری استراحت کند و شوهرش به تنهائی سرگرم پارو کردن برف ها باشد.

3- توافق و تفاهم

زندگی دو تن در کنار یکدیگر نیاز به تفاهم و توافق دارد. زن و شوهر هر چند از قبل هم خوی و هم روش باشند باز هم دارای سلیقه ای و راه و روشی جداگانه اند. اما اینکه هر کدام بخواهند بر اساس سلیقه و مشی خود راه بروند دیگر زندگی نخواهد داشت. ضرورت ها ایجاب می کنند که هر کدام از بخشی از نظریات و سلیقه های خود صرف نظر کند تا بتوانند افکار و خوی ها را به هم نزدیک کرده و زندگی را تحت نظام خاصی در آورند اگر شما همسر و زندگی خود را دوست دارید ناگزیر باید خود را نسبت به افکار و روش او در حدی که خلاف شرع و عقل و عرف نباشد علاقمند نشان دهید. اساس زندگی را بر رعایت حال و سلیقه او و احترام متقابل قرار دهید. کمی شما از نظرهای خود صرف نظر کنید و کمی هم او، تا امکان ادامه زندگی باشد.

4- کوشش به وحدت

زندگی از دیدی چون آینه ای است که مختصر غباری آن را کدر می سازد. باید کوشش کنید همیشه آن را صاف و تمیز و با جلا نگه داشت.

زندگی مشترک نیازمند به وحدت و الفت است. زن و شوهر باید بکوشند که متحد و از نظر فکری در هم ادغام گردند. منم منم گفتن ها اگر در جائی روا باشد در زندگی خانوادگی روا نیست. هر دو باید در همه مسائل شریک باشند و از یکدیگر حمایت نمایند.طبعا در برابر مسائلی که موجب درگیری و اختلاف است .

راه سکوت، گذشت و مدارا را باید در پیش گرفت و سعی باید کرد که پرده حرمت بین دو نفر دریده نشده و کار به درگیری نکشد. درگیری های زندگی موجبات سیه روزی زوجین و فرزندان را فراهم می آورد.

5- رعایت حقوق

و بالاخره اصل مسأله این است : آنگاه که زندگی را بخواهند سهل بگیرند، بر اساس حقوق هم زندگی کنند، مطمئنا در همه مکاتب و مذاهب درباره حقوق زن و شوهر مسائلی مطرح است که جالب ترین و کامل ترین آن را نه بر حسب ادعاء ،بلکه بر حسب موجودیت در اسلام می بینیم.

 

 

2 نظرات
  1. […] رابطه زناشویی موفق در زندگی […]

  2. […] رابطه زناشویی موفق در زندگی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هدیه بارداری (میکاب براشینگ)
× مشاوره رایگان 24 ساعتِ