نکاتی مهم درباره ی مصرف ویتامین های دوران بارداری

1 420

چه زمانی باید مصرف ویتامین های دوران بارداری را آغاز کنم؟

هر زمانی که متوجه شدید باردار هستید، از همان روز باید مصرف ویتامین را آغاز کنید. از آنجایی که اسید فولیک در ابتدای هفته های بارداری بسیار مهم است، از نظر پزشکی بهتر است که حتی پیش از بارداری نیز مصرف را آغاز کنید. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان به زنانی که قصد بارداری دارند این ویتامین را پیش از باردار شدنشان تجویز می کنند.

مصرف ویتامین های دوران بارداری حداقل 3 ماه پیش از بارداری می تواند تهوع و بیماری صبحگاهی را کاهش دهد. ممکن است پزشک مصرف ویتامین ها را پس از اتمام دوران بارداری و در شیرخوارگی نوزادتان نیز تجویز کند.

ویتامین های دوران بارداری

ویتامین های دوران بارداریچگونه می توانیم یک مکمل مناسب را انتخاب کنیم؟

هیچ استاندارد خاصی برای این مساله وجود ندارد که بتوان آن را معرفی کرد. این مساله به وضعیت پزشکی هر زن باردار و شرایط او بستگی دارد و این موضوعی است که پزشک باید آن را تشخیص دهد.

در اولین ویزیت دوران بارداری، به احتمال زیاد پزشک شما ویتامین روزانه را برای شما تجویز می کند و خود او نیز برند مورد اعتماد را به شما خواهد گفت. یک مکمل خوب باید حتما مواد مغذی مانند اسید فولیک و آهن را داشته باشد. از طرفی برخی از مواد مغذی و ویتامین ها نباید زیاد مصرف شوند، مانند ویتامین A که مقادیر بالای آن می تواند برای جنین مضر باشد.

ویتامین آ که به طور معمول از محصولات حیوانی تامین می شود، در صورت دوز بالا می تواند موجب نقوص هنگام تولد شود. به همین دلیل ویتامین آ در بیشتر ویتامین های دوران بارداری به شکل بتاکاروتن موجود است.

بتاکاروتن در میوه ها و سبزیجات موجود است و بدن شما این ماده را به ویتامین A تبدیل می کند. برخلاف ویتامین آ، بتاکاروتن حتی در مقادیر بالا نیز ایمن است.

توجه: هنگام مصرف مکمل های بارداری، مصرف جداگانه ی ویتامین دیگری را انجام ندهید مگر اینکه پزشک شما آن را توصیه کرده باشد.

ویتامین های دوران بارداری و دلیل اهمیت شان

اگر به طور اشتباه ویتامین روزانه را دوبار در یک روز مصرف کردم، چه می شود؟

نگران نباشید، مصرف دو برابر مقدار توصیه شده فقط در یک روز، به شما یا جنین تان آسیبی نمی زند. اما مصرف متوالی بیشتر از یک روز می تواند مضر باشد.

اگر پزشک شما می گوید که نیاز به یک ویتامین خاصی دارید و باید مکمل آن را جدای مکمل روزانه مصرف کنید، حتما این کار را انجام دهید.

اگر در خوردن قرص های ویتامین مشکل داشته باشم، چه کار کنم؟

مکمل های ویتامین و مواد معدنی بارداری، بزرگ هستند. بلعیدن آنها سخت است به خصوص اگر دچار تهوع باشید.

اگر این مساله برای شما مشکل باشد، شاید پزشک بتواند قرصی کوچکتر یا با روکش نرم تر به شما معرفی کند که خوردن آن راحت تر باشد. به طور معمول، قرص هایی که فاقد کلسیم هستند اندازه ی کوچکتری دارند؛ شما می توانید کلسیم خود را به روش های دیگر جذب کنید.

ویتامین های دوران بارداری

ویتامین های دوران بارداریویتامین های دوران بارداری به شکل جویدنی نیز موجود هستند؛ حتی برخی از برندها، این مکمل ها را به شکل پودری تولید می کنند که شما باید برای خوردن، آنها را با آب مخلوط کنید. بنابراین چنانچه با خوردن قرص مشکل داشتید می توانید روش های دیگری را امتحان کنید.

اگر ویتامین ها معده مرا اذیت کرد، چه کنم؟

اگر بیش از 30 میلی گرم آهن در مکملی وجود داشته باشد، ممکن است دستگاه گوارش شما را ناراحت کند.

مکمل هایی که حاوی 30 میلی گرم یا کمتر از این مقدار آهن دارند، مشکلی ایجاد نمی کنند.

همچنین می توانید مکمل را همراه غذا یا پیش از خواب میل کنید تا تحمل آن برای معده آسان تر باشد.

مصرف زیاد آهن می تواند منجر به یبوست شود که برای بسیاری از زنان باردار پیش می آید. همچنین ممکن است سبب تهوع یا به ندرت اسهال شود.

اگر آهن معده شما را اذیت می کند، با پزشک خود در این باره مشورت کنید. اگر به کم خونی مبتلا نباشید، ویتامین های بارداری شما را تغییر می دهند تا ویتامینی با دوز پایین تر آهن را دریافت کنید. برای درمان یبوست می توانید از راهکارهای زیر نیز استفاده کنید:

نوشیدن آب آلو

خوردن روزانه 2 تا 3 عدد میوه

مصرف مکمل های حاوی فیبر ﭘﺴﯿﻠﯿﻮم (اسفرزه)

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات