10 ماده مغذی مورد نیاز کودکان

0 465

مواد مغذی برای کودکان

کلسیم:

برای استخوان ها و دندان های قوی لازم است، باعث تقویت عملکرد عصب و عضلات می شود، به لخته شدن خون کمک می کند و به بدن یاری می رساند تا غذا را به انرژی تبدیل کند.

اسیدهای چرب ضروری (EFAs):

به ساخت سلولها، تنظیم سیستم عصبی، تقویت سیستم قلبی عروقی، ایمنی و جذب مواد مغذی بدن کمک می کند. برای عملکرد سالم و بینایی مغز لازم است.

مواد مغذی برای کودکان

مواد مغذی برای کودکانآهن:

برای ساخت هموگلوبین، رنگدانه قرمز اکسیژن در خون و میوگلوبین – رنگدانه ای که اکسیژن را در ماهیچه ها ذخیره می کند- بسیار مهم است. کمبود آهن می تواند باعث کم خونی شود که می تواند منجر به خستگی، ضعف و تحریک پذیری شود.

منیزیم:

استخوان ها را قوی و ضربان قلب را ثابت نگه می دارد، از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند و به عملکرد عضلات و عصب کمک می کند.

پتاسیم:

این ماده برای کنترل تعادل آب بدن با سدیم کار می کند که به حفظ فشار خون کمک می کند. همچنین برای عملکرد عضلات و ضربان قلب مفید است و در سال های بعدی ممکن است خطر سنگ کلیه و پوکی استخوان را کاهش دهد.

ویتامین A:

نقش مهمی در بینایی و رشد استخوان ایفا می کند. به محافظت از بدن در برابر عفونت ها کمک می کند. سلامتی و رشد سلول ها و بافت های بدن از جمله مو ، ناخن و پوست را نیز تقویت می کند.

ویتامین C:

به شکل گیری و ترمیم گلبول های قرمز، استخوان ها و بافت ها کمک می کند. برای سلامت لثه های کودک مفید است و رگ های خونی را تقویت می کند، کبودی را به حداقل می رساند. برای بهبودی، تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر عفونت ها مناسب است. همچنین به بدن کمک می کند تا آهن را از غذاهای غنی جذب کند.

مواد مغذی برای کودکان

مواد مغذی برای کودکانویتامین D:

بدن را در جذب مواد معدنی مانند کلسیم و ایجاد دندان ها و استخوان های قوی کمک می کند. برای دستیابی به پتانسیل رشد و توده استخوانی ضروری است. همچنین به عنوان هورمونی عمل می کند که در سلامت سیستم ایمنی بدن ، تولید انسولین و تنظیم رشد سلول نقش دارد.

ویتامین E:

تولید رادیکالهای آزاد را که می تواند به سلول ها آسیب برساند، محدود می کند. برای ایمنی، ترمیم DNA و سایر فرایندهای متابولیک مهم است.

روی:

مورد نیاز برای بیش از 70 آنزیم است که به هضم و سوخت و ساز بدن کمک می کنند و برای رشد ضروری هستند.

نکاتی مهم درباره ی مصرف ویتامین های دوران بارداری

ماهی دادن به نوزاد

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات