مصرف ماهی سالمون در دوران بارداری

0 593

ایمنی غذاها در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص بی خطر بودن مصرف ماهی در این دوران کمی دشوار است. ماهی فواید بسیاری برای سلامتی دارد و از مغز جنین در حال رشد پشتیبانی می کند، اما خطرات زیادی مانند آلودگی به جیوه را نیز به همراه دارد.

ماهی سالمون غذای بسیار مناسب و سالمی برای دوران بارداری تلقی می شود، زیرا محتوای جیوه آن نسبتا کم است و طعم قوی ماهی های دیگر را ندارد. مصرف ماهی سالمون پخته به مقدار متعادل در بارداری بسیار مفید و بی خطر است.

ماهی سالمون در دوران بارداری

مصرف 2 تا 3 وعده ماهی سالمون کاملا پخته شده در هفته در دوران بارداری بی خطر و سالم است. ماهی سالمون منبع عالی DHA یا اسیدهای چرب امگا 3 است که مزایای زیادی برای رشد جنین و بارداری دارد. این مزایا شامل اثر مثبت احتمالی بر رشد عصبی جنین، کاهش زایمان زودرس و همچنین کاهش فشار خون بارداری است.

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ، به ویژه دو نوع ایکوسپنتا انوئیک (EPA) و دوکوساهگزا انوئیک (DHA) است که برای رشد مغز و چشم جنین در دوران بارداری بسیار مهم است.

ماهی سالمون باید کاملا پخته شود تا در دوران بارداری ایمن باشد. ماهی سالمون دودی و خام نباید در دوران بارداری یا شیردهی مصرف شود، زیرا می تواند منجر به عفونت لیستریا شود.

هر بارداری متفاوت است و زنان باردار شرایط مختلفی را تجربه می کنند. اگر در مورد مصرف ماهی سالمون در این دوران سوالی دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

ایمنی مصرف ماهی سالمون برای جنین

ماهی سالمون کاملا پخته شده برای جنین بی خطر و پرخاصیت است. ماهی سالمون خام یا دودی ایمن نیست، مگر این که کنسرو شده باشد و بعد از باز شدن نیازی به نگهداری در یخچال نداشته باشد. مصرف 2 تا 3 وعده ماهی سالمون در هفته نیز از جنین در برابر جیوه محافظت می کند.

ماهی سالمون در بارداری

مزایای ماهی سالمون در دوران بارداری

ماهی سالمون فواید بسیاری برای جنین دارد، زیرا سرشار از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، یک اسید چرب امگا 3 است.

در دوران بارداری کاهش طبیعی DHA وجود دارد، مگر در صورتی که این اسید چرب به رژیم غذایی اضافه شود. تنها یک چهارم زنان باردار از DHA مناسب برای سلامت فرزند خود استفاده می کنند.

ماهی به دلیل دارا بودن اسید چرب DHA ، غذایی عالی و مغذی برای دوران بارداری در نظر گرفته می شود، اما متاسفانه برخی از انواع ماهی ها به دلیل محتوای جیوه زیاد مضر هستند. از آن جا که ماهی سالمون جیوه کمی دارد، می توان مقدار زیادی از آن را بدون نگرانی مصرف کرد.

جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

15 درصد از مادران جدید، افسردگی پس از زایمان (PPD) ، احساس غم و ناراحتی را تجربه می کنند. این مسئله در اولین سال پس از زایمان، موجب اختلال در عملکرد روزانه مادر می شود. نوسانات هورمونی در PPD نقش دارد. مصرف ماهی سالمون می تواند از بروز این عارضه پیشگیری کند. امگا 3 موجود در ماهی سالمون با جلوگیری از افسردگی پس از زایمان به سلامت مغز مادر کمک می کند.

بهبود رشد مفز و سیستم عصبی

اسید چرب DHA برای رشد و نمو مغز ضروری است. مشخص شده مادرانی که بیش از 340 گرم ماهی در هفته مصرف می کنند، نسبت به مادران دیگر فرزندان با ضریب هوشی بسیار بالاتری دارند. بر اساس یک پژوهش، نوزادانی که مادران آن ها در دوران بارداری به اندازه کافی دوکوزاهگزانوئیک اسید مصرف می کردند، در سن 1 سالگی مهارت های شناختی بهتری دارند. کمبود DHA همچنین با مشکلات یادگیری نیز در ارتباط است.

کاهش احتمال فشار خون بالا در بارداری

مصرف ماهی در دوران بارداری خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد. این خاصیت ماهی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا فشار خون بالا می تواند منجر به پره اکلامپسی شود، این عارضه یک وضعیت جدی و بالقوه کشنده در دوران بارداری است.

کاهش زایمان زودرس

مصرف غذاهای دریایی کافی در بارداری، یکی از راه های کاهش خطر زایمان زودرس است. ماهی سالمون انتخابی عالی است، زیرا می توان آن را با خیال راحت 2 تا 3 وعده در هفته مصرف کرد، بر خلاف انواع دیگر ماهی ها که به دلیل محتوای جیوه زیاد باید کمتر مصرف شوند یا به طور کلی اجتناب شوند.

نکات ایمنی مصرف ماهی سالمون در دوران بارداری

اگرچه ماهی سالمون برای سلامت مغز جنین مفید است، ولی باید به چند نکته احتیاطی در مورد آن توجه کرد. مهم است که ماهی سالمون کاملا پخته شود و میزان مصرف آن به 2 تا 3 وعده در هفته محدود شود.

ماهی سالمون در بارداری

لیستریا

برای جلوگیری از لیستریا (باکتری موجود در ماهی)، از ماهی سالمون خام یا دودی اجتناب کنید، در عوض غذاهای کاملا پخته مصرف کنید. لیستریا عفونتی است که با مصرف غذای خام ایجاد می شود و زنان باردار مستعد ابتلا به این بیماری هستند. اگر مادر باردار به لیستریا مبتلا شود، جنین در معرض خطر زایمان زودرس، سقط جنین، مرده زایی یا عفونت تهدید کننده زندگی (در هنگام تولد) قرار می گیرد.

دمای ایمن برای پخت ماهی سالمون 63 درجه سانتی گراد است تا عوامل بیماری زا (باکتری های موجود در ماهی) از بین بروند. مصرف ماهی سالمون دودی پخته شده (در ظرفی مانند ماهیتابه) و کنسرو آن مناسب است.

محتوای جیوه ماهی سالمون

مراقبت از میزان مصرف جیوه در دوران بارداری ضروری است، زیرا سطوح بالای جیوه می تواند باعث آسیب مغزی و مشکلات بینایی و شنوایی جنین شود. همه ماهی ها حاوی مقداری جیوه هستند و باید از مصرف برخی از انواع آن در بارداری به طور کامل اجتناب کرد، ماهی سالمون فقط باید محدود شود. برای نگه داشتن میزان جیوه در محدوده ایمن، می توان هفته ای 2 تا 3 وعده ماهی سالمون و سایر ماهی های کم جیوه مصرف کرد.

خلاصه مطلب

مصرف ماهی سالمون در دوران بارداری راه خوبی برای دریافت اسید چربی (DHA) است که جنین برای رشد مغزی به آن نیاز دارد. نکته مهم این که ماهی سالمون باید کاملا پخته شود تا خطر ابتلا به لیستریا کاهش یابد. همچنین برای جلوگیری از سطوح خطرناک جیوه در دوران بارداری، باید مصرف کلی غذاهای دریایی را در نظر گرفت.

مصرف 2 تا 3 وعده ماهی سالمون کاملا پخته در هفته، با مزایای بسیاری برای مادر و جنین همراه است و در عین حال ایمن است. همیشه در مورد میزان مصرف ماهی سالمون در دوران بارداری یا چگونگی پخت ایمن آن با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشورت کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات