خوردن انواع جگر در دوران بارداری

0 700

جگر یکی از غذاهایی است که واکنش های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد، در عین حال که بعضی عاشق آن هستند، برخی از آن متنفرند.

ایمنی جگر در دوران بارداری خیلی مشخص نیست و در مورد مقدار مجاز آن اختلاف نظرهایی وجود دارد.

محتوای بالای ویتامین A در جگر بیش از حد نیاز بدن است و مصرف آن در دوران بارداری باعث انباشت این ویتامین در کبد می شود. اگرچه یک وعده کامل جگر می تواند برای سلامتی مضر باشد، ولی با رعایت اعتدال می توان آن را در رژیم غذایی بارداری گنجاند.

ایمنی جگر می تواند کاملا گیج کننده باشد و توصیه مشخصی برای مصرف آن توسط مادران باردار وجود ندارد. این مطلب به مزایا، معایب، ایمنی و مقدار مجاز مصرف جگر در دوران بارداری پرداخته است.

آیا مصرف جگر در دوران بارداری بی خطر است؟

در مورد ایمنی جگر در دوران بارداری توصیه های متناقض بسیاری وجود دارد. علت مورد بحث بودن جگر، محتوای ویتامین A و پیش ساز آن رتینول است.

به دلیل غلظت بالای ویتامین A در جگر و فرآورده های آن، احتیاط هایی در دوران بارداری لازم است، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند برای مادر و نوزاد سمی باشد.

به طور کلی برخلاف نظر سازمان های بهداشت ملی، با رعایت ایمنی و مصرف متعادل جگر، احتمال آسیب جنینی در دوران بارداری خیلی کم است.

انواع جگر و ایمنی آن در دوران بارداری

همان طور که گوشت دارای انواع چربی، پروتئین و سایر مواد مغذی است، میزان ویتامین A موجود در جگر نیز بسته به منبع آن (نوع حیوان) متفاوت است. افزون بر این، برخی از غذاهای حاوی جگر به صورت سرد سرو می شوند که در دوران بارداری خطرناک هستند.

لیست زیر به ایمنی انواع جگر حیوانات در دوران بارداری پرداخته است.

خوردن جگر در بارداری

جگر مرغ در دوران بارداری

جگر مرغ اغلب به صورت پاته سرو می شود که در دوران بارداری ایمن نیست. جگر مرغ را همچنین می توان تفت داد و سرخ کرد.

برای حفظ ایمنی باید جگرمرغ را به طور کامل پخت و در حد اعتدال (حدود 5 قاشق غذاخوری) مصرف کرد.

جگر اردک در دوران بارداری

جگر اردک یا غاز بیشتر به عنوان جگر چرب یا فوآگرا یافت می شود. متأسفانه در بسیاری از روش های طبخ رایج، جگر اردک خوب پخته نمی شود و باکتری های آن از بین نمی رود. بنابراین مصرف آن برای زنان باردار خطرناک است.

جگر اردک معمولا به صورت پاته، ترین (نوعی اردور) یا موس سرو می شود. این روش ها ایمن نیستند، زیرا احتمال ابتلا به آلودگی باکتریایی در آن زیاد است.

احتیاط دیگر درمورد جگر اردک نیز مربوط به محتوای ویتامین A آن است، مقدار مجاز مصرف این جگر در دوران بارداری فقط چند قاشق غذاخوری است.

جگر گاو در دوران بارداری

جگر گاو غذایی با بالاترین محتوای ویتامین A است. یک جگر گاو می تواند دارای حدودا 30000 IU رتینول باشد. مصرف یک وعده جگر گاو (تقریبا 85 گرم)، بیش از 3 برابر حداکثر مقدار روزانه ویتامین A توصیه شده توسط اداره کشاورزی ایالت متحده (USDA) است. مقدار مجاز مصرف جگر گاو در دوران بارداری قابل بحث نیست، برای رعایت احتیاط می توان به چند قاشق غذاخوری در هر وعده بسنده کرد.

جگر گاو جزء اصلی غذاهای اروپای شرقی (و ایالت ویسکانسین) به حساب می آید و خوراک جگر از محبوبیت بالایی برخوردار است. تا زمانی که جگر گاو به طور کامل پخته شود، مصرف آن به مقدار متوسط در دوران بارداری ایمن خواهد بود.

خوردن جگر در بارداری

جگر بره یا گوسفند در دوران بارداری

برای حفظ ایمنی در دوران بارداری، رعایت مقدار مجاز و اطمینان از پخت کامل جگر گوسفند مشابه جگر گاو، ضروری است.

جگر گوسفند حاوی حدودا 25000 IU ویتامین A است و مصرف هر وعده آن (80 گرم)، بیش از 2 برابر حداکثر مقدار روزانه ویتامین A توصیه شده است. مصرف جگر گوسفند به مقدار کم در دوران بارداری ایمن است.

آیا مصرف سوسیس جگر یا جگر خرد شده در دوران بارداری بی خطر است؟

سوسیس جگر (Liverwurst) گوشت لذیذی است، ولی از آن جا که به صورت سرد سرو می شود، مصرف آن در دوران بارداری خطرناک است.

تنها راه حفظ ایمنی سوسیس جگر یا هر نوع سوسیس دیگر در دوران بارداری، بخارپز یا گرم کردن آن است، همیشه رعایت احتیاط بهترین کار است.

جگر خرد شده یک غذای محبوب است که معمولا از کبد مرغ یا گاو تهیه می شود. با وجود این که جگر قبل از خرد شدن پخته می شود، در نهایت مانند پاته به صورت سرد سرو می شود.

تنها راه مصرف جگر خرد شده در دوران بارداری، بخارپز یا گرم کردن آن قبل از مصرف است که در این صورت بافت آن چندان خوشایند نخواهد بود.

مزایا و معایب خوردن جگر در بارداری

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات