ویتامین های دوران بارداری و دلیل اهمیت شان

1 385

آیا مصرف ویتامین در بارداری ضرورت دارد؟

بله، دریافت همه ی مواد مغذی برای شما و نوزادتان بسیار ضروری است؛ حتی اگر شما غذاهای متنوعی مانند گوشت، لبنیات، میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات مصرف کنید.

بیشتر زنان می توانند از ویتامین ها و مواد معدنی بارداری استفاده کنند، اما برای تشخیص دقیق تر بهتر است تا با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف ویتامین های بارداری برای برخی از زنانی که دارای محدودیت هایی در رژیم غذایی یا مشکلات سلامتی در بارداری هستند، اهمیت بیشتری دارد. این زنان به طور معمول دارای شرایط زیر هستند:

گیاهخوار یا خام گیاهخوار هستند

عدم تحمل لاکتوز یا عدم تحمل برخی از عناصر در مواد غذایی را دارند

سیگاری هستند

مبتلا به مشکلات خونی هستند

اختلالات در تغذیه دارند

بیماری یا بیماری های مزمن خاصی دارند

جراحی معده یا شکم انجام داده اند

دوقلو یا چندقلو باردار هستند

آیا ویتامینی وجود دارد که از موادغذایی تامین نشود؟

دو ماده ی مهم اسید فولیک و آهن، از ویتامین هایی هستند که بیشتر زنان باردار نمی توانند به میزان کافی آنها را از مواد غذایی جذب کنند.

اسید فولیک

مصرف ویتامین در بارداری

مصرف ویتامین در بارداریدریافت مقدار کافی ویتامین ب در ماه های ابتدایی بارداری می تواند جنین را از خطر ابتلا به نقوص لوله های عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی تا 70 درصد، محفوظ دارد.

اسید فولیک نیز خطر نقایص دیگر مانند شکاف لب و کام و بیماری ها و مشکلات قلبی را کاهش می دهد.

همچنین اسید فولیک می تواند مانع از خطر ابتلا به پره اکلامپسی شود.

بدن شما نمی تواند اسید فولیک را به میزان کافی از مواد غذایی جذب کند به همین خاطر مصرف مکمل ضروری است.

آهن

بیشتر مادران از این ماده ی معدنی به میزان کافی در دوران بارداری بهره مند نیستند و این مساله می تواند منجر به کم خونی و فقر آهن شود. پیشگیری از این مساله می تواند خطر زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و مرگ و میر نوزادان را کاهش دهد.

مکمل های بارداری باید چه ویتامین هایی را داشته باشند؟

کلسیم

مصرف ویتامین در بارداری

مصرف ویتامین در بارداریمکمل باید دارای کلسیم باشد، این ماده ی معدنی برای کمک به رشد استخوان ها، دندان ها و همچنین اعصاب و ماهیچه های سالم (از جمله قلب) ضروری است.

بیشتر ویتامین های دوران بارداری بین 100 تا 200 میلی گرم کلسیم دارند اما برخی از آنها اصلا این ماده را در خود ندارند. کلسیم به طور قرص مجزا نیز به فروش می رسد که برای خریداری آن باید با پزشک مشورت کنید تا با توجه به شرایط شما میزان لازم را به شما پیشنهاد دهد.

اسیدهای چرب ضروری

مکمل ها دارای اسیدهای چرب ضروری نیستند، این اسیدهای چرب مانند امگا3، دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) هستند که برای رشد مغز، عصب و بافت چشم ها مهم هستند.

ماهی یک منبع مهم از اسیدهای DHA و EPA است؛ اما شما باید در هنگام بارداری مراقب باشید که ماهی هایی که دارای مقادیر بالای جیوه هستند را زیاد مصرف نکنید.

از آنجایی که امگا 3 نیز برای رشد جنین بسیار مهم است؛ باید درباره ی یک مکمل مناسب یا مکملی که حاوی این اسید چرب باشد با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین دی

بدن شما به این ویتامین محلول در چربی نیازمند است تا به رشد استخوانها و دندان های جنین کمک کند.

ویتامین دی نقش مهمی در حفظ مقادیر کلسیم و فسفر دارد.

اگر در دوران بارداری بدن شما فاقد ویتامین D باشد، شاید در بدو تولد نوزاد شما نیز دچار کمبود این ویتامین شود. این مساله می تواند نوزاد را در خطر ابتلا به بیماری نرمی استخوان قرار دهد، همچنین رشد غیر طبیعی استخوان ها و تاخیر در رشد جسمی نیز از دیگر عوارض فقر ویتامین دی است. کمبود ویتامین دی در دوران بارداری نیز خطر ابتلا به پره اکلامپسی و دیابت بارداری را افزایش می دهد که البته تحقیقات برای این مساله همچنان ادامه دارد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات