اهمیت ویتامین دی در دوران بارداری

0 948

ویتامین دی در بارداری

ویتامین D بخش مهمی از رژیم غذایی زنان باردار و شیرده به حساب می آید. این ماده مغذی برای رشد جنین مهم است.

در دوران بارداری زنان به مقادیر بیشتر ویتامین دی نیاز دارند. البته باید دقت کرد که مصرف بیش از اندازه این ویتامین نیز می تواند سبب مسمومیت جنین شود.

میزان ویتامین دی مورد نیاز در دوران بارداری 200 IU است. اهمیت فولیک اسید در دوران بارداری بسیار زیاد است و 71 درصد از مادران از اهمیت آن مطلع هستند؛ اما تنها 30 درصد درباره ویتامین دی آگاهی دارند.

ویتامین دی در بارداری

کمبود ویتامین دی یک نگرانی جدی برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان در تمام سنین است. نظر سنجی های انجام شده نشان می دهد هنوز خیلی از مادران درباره تاثیر ویتامین های مهم و مواد مغذی بر رشد کودک شان بی اطلاع هستند.

نیمی از پاسخ دهندگان از نقش امگا 3 در رشد مغز و چشم کودک آگاهی نداشتند و تنها نیمی از زنان در خصوص تاثیر آهن و اثرات آن بر عملکرد سیستم ایمنی و وضعیت خون اطلاع داشتند.

ویتامین دی در بارداری
ویتامین دی در بارداری

آگاهی از اثرات ید نیز پایین شناخته شده و مادران نمی دانند که در طی 12 هفته اول بارداری، ید به رشد مغز جنین کمک می کند. حدود یک سوم از زنان می دانستند که در دوران بارداری باید ویتامین آ مصرف کنند اما بالا رفتن بیش از اندازه این ویتامین خود می تواند برای نوزادان خطرناک باشد.

اثرات ویتامین دی بر جنین

ویتامین D نقش مهمی در رشد جنین دارد. مطالعات نشان می دهد که نقش ویتامین دی بر تکامل اسکلت جنین، تنظیم عملکرد جفت، دستگاه ایمنی جنین و رشد مغز وی مهم است.

منابع مهم ویتامین دی

ما مقدار زیادی از ویتامین دی را از تابش آفتاب بر پوست مان دریافت می کنیم. ویتامین دی در برخی از غذاها نیز موجود است، مانند :

ماهی های چرب مثل ماهی سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی
تخم مرغ
غلات صبحانه غنی شده
برخی از پودرهای شیر

اهمیت مصرف مکمل ها در دوران بارداری به خوبی شناخته شده است، درباره انواع مکمل های مورد نیاز در بارداری اطلاعات کسب کنید و با تجویز پزشک کمبودهای بدن خود را جبران کنید. اگر نمی خواهید از این مکمل ها مصرف کنید، حتما با تغذیه مناسب؛ نیاز بدن را به مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز جبران کنید.

در فصول سرد سال که امکان حضور در آفتاب کمتر است شما باید دقت بیشتری را برای جذب ویتامین دی داشته باشید.

ویتامین دی در بارداری
ویتامین دی در بارداری

مشکلات کمبود ویتامین دی در دوران بارداری

از مهم ترین خطرات کمبود ویتامین D در حاملگی می توان به مشکل پره اکلامپسی اشاره کرد. زنانی که دچار این عارضه می شوند، معمولا مجبور به زایمان سزارین می شوند.

مشکلات کمبود ویتامین D در زنان شیرده

بیماری نرمی استخوان که به راشیتیسم نیز مشهور است نتیجه کمبودهای زیاد ویتامین دی است. مادران شیرده باید میزان مورد نیاز بدن شان را برای ویتامین دی کاملا برطرف کنند؛ کمبود این ویتامین می تواند سبب تاخیر در رویش دندان های نوزاد شود و همچنین می تواند سبب دیرتر راه افتادن نوزاد شود.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات