مصرف نارگیل در دوران بارداری

0 176

از دیرباز نارگیل در آشپزی بیشتر مناطق گرمسیری کاربرد بسیاری داشته است. باورهایی در مورد مزایا و عوارض مصرف شیر نارگیل، روغن نارگیل و میوه آن در دوران بارداری وجود دارد.

مزایای شگفت انگیز مصرف نارگیل در دوران بارداری

شرایط جسمی هر فردی متفاوت است. تغذیه سالم به ویژه برای زنان باردار، ضروری است، زیرا رژیم غذایی مادر منشا مواد غذایی مورد نیاز جنین است. در ادامه مزایای مصرف نارگیل در دوران بارداری بررسی شده است.

– نارگیل سرشار از فیبر رژیمی، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، مواد معدنی، هورمون، آنزیم و موارد دیگر است. مصرف متعادل نارگیل های نرم از کم خونی، عفونت ادراری، تهوع صبحگاهی و تورم ناشی از گردش خون ضعیف در دوران بارداری جلوگیری می کند.

– چربی های موجود در نارگیل، تری گلیسیرید با زنجیره متوسط است. اعتقاد بر این است که نارگیل به دلیل خاصیت چربی سوزی که دارد، به سوزانده شدن چربی اضافه در شکم زنان باردار کمک می کند. شیر نارگیل نیز در دوران بارداری به عنوان یک منبع عالی از چربی خوب عمل کرده، باعث رشد سالم جنین و افزایش حجم ادرار و شیر مادر می شود.

– روغن نارگیل با استفاده از پرس سرد نارگیل بدست می آید. از آن جایی که در این فرآیند هیچ گونه گرمادهی، رنگ زدایی، بو زدایی و غیره وجود ندارد، با این روش روغن نارگیل بکر تولید می شود.

– از روغن نارگیل به دو صورت خوراکی برای پخت و پز و موضعی برای مراقبت از پوست یا روغنکاری استفاده می شود.

– استفاده از روغن نارگیل در دوران بارداری به حفظ خاصیت کشسانی پوست کمک کرده و از ایجاد زخم و خارش شکم جلوگیری می کند. از آن جایی که این روغن منبع غنی از ویتامین E و اسید لوریک است، باعث زیبایی در زمان بارداری و پس از آن می شود.

– آب نارگیل حاوی 94 درصد آب و کالری پایین است. مصرف آب نارگیل در دوران بارداری گردش خون را تقویت کرده و از کم آبی بدن، خستگی و حالت تهوع جلوگیری می کند. هضم این نوشیدنی مغذی راحت و مناسب دستگاه گوارش است.

مصرف نارگیل در بارداری

مصرف نارگیل در بارداری– نارگیل نرم مانند ملین عمل کرده و مانع از یبوست می شود.

– نارگیل منبع خوبی از ویتامین B، پتاسیم، الکترولیت ها، اسیدهای آمینه، هورمون های گیاهی و آنزیم ها است. خاصیت آنتی اکسیدانی این میوه، باعث تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت های باکتریایی می شود.

– نارگیل باعث بهبود رنگ و کشسانی پوست و درمان هرگونه خارش می شود.

– به دلیل وجود آهن قابل جذب در نارگیل، مصرف این ماده غذایی به درمان تورم شکم، سوزش معده و کم خونی کمک می کند. کم خونی در دوران بارداری بسیار شایع است و می تواند با عوارض قابل توجهی برای مادر و جنین همراه باشد.

– اسیدلوریک موجود در آب نارگیل باعث افزایش شیر مادر و حفظ کشسانی سینه ها می شود.

عوارض مصرف نارگیل در دوران بارداری

مصرف نارگیل به مقدار کم در دوران بارداری، سلامت جنین در حال رشد را تامین می کند، اگرچه ممکن است با عوارض خاصی همراه باشد که باید آن را در نظر گرفت:

– استفاده طولانی مدت از یک رژیم غذایی غنی از نارگیل ممکن است منجر به عوارضی مانند دیس لیپیدمی در زنان چاق شود. این عارضه باعث افزایش سطح کلسترول خون می شود.

– مصرف این میوه ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک در افراد حساس به گرده گل و گیاهان خانواده نخل یا نارگیل شود.

مصرف نارگیل در بارداری

چند باور اشتباه درباره آب نارگیل در دوران بارداری

1. افسانه: آب نارگیل جنین را زیباتر می کند

واقعیت: رنگ پوست جنین تنها به عوامل ژنتیکی بستگی دارد، بنابراین آب نارگیل یا هر ماده غذایی دیگر تاثیری در آن ندارد.

2. افسانه: آب نارگیل موی جنین را ضخیم و محکم می کند

واقعیت: استحکام و بافت موی جنین به ژن و سلامت والدین بستگی دارد. نوشیدن آب نارگیل در دوران بارداری تاثیری در رشد موهای جنین نخواهد داشت.

3. افسانه: آب نارگیل باعث اسیدیته می شود

واقعیت: آب نارگیل در دوران بارداری اسیدیته ترشحات معده را افزایش نمی دهد. هر حالت اسیدی در دوران بارداری به دلیل رشد جنین و فشار بر معده است که باعث ایجاد اختلال در روند هضم می شود.

مصرف نارگیل در دوران بارداری بی خطر است و در صورت رعایت اعتدال توصیه شده است. آب نارگیل نیز در این دوران باید به اندازه (نه به عنوان جایگزین آب) استفاده شود. بهتر است زنان باردار در مورد مقدار مصرف نارگیل و موارد منع آن با پزشک خود مشورت کنند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات