مصرف گیلاس در دوران بارداری بی خطر است؟

0 1,399

یکی از ویژگی های دوران بارداری این است که غذاهایی را هوس کنید، که قبلا هرگز دوست نداشتید. طعم دلپذیر گیلاس باعث می شود زنان باردار میل شدیدی به این میوه پیدا کنند. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا مصرف گیلاس در دوران بارداری ایمن است؟

این میوه لذیذ افزون بر طعم خوشمزه دارای فواید بسیاری است، ولی برخی اقدامات احتیاطی در مورد مصرف آن در دوران بارداری وجود دارد. این مطلب به مزایای شگفت انگیز گیلاس پرداخته است.

آیا مصرف گیلاس در دوران بارداری ایمن است؟

مصرف گیلاس در دوران بارداری بی ضرر است. این میوه حاوی ویتامین C و همچنین سایر مواد مغذی است، که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری می شود. بعد از خوردن گیلاس هسته آن را دور بریزید و هرگز آن را با هسته نخورید، زیرا خطرناک است.

ارزش های غذایی گیلاس

همان طور که گفته شد، گیلاس منبع خوبی از ویتامین C است. در ادامه با ارزش غذایی یک فنجان گیلاس آشنا خواهید شد:

– کالری: 97

– کربوهیدرات: 25 گرم

– پتاسیم: 10درصد نیاز روزانه

– ویتامین C: 18 درصد نیاز روزانه

– فیبر: 3 گرم

– مس: 5 درصد نیاز روزانه

– پروتئین: 2 گرم

– منگنز: 5 درصد نیاز روزانه

مزایای مصرف گیلاس در دوران بارداری

گیلاس میوه ای پرخاصیت و منبع خوبی از انواع مواد مغذی مانند ویتامین A، کلسیم، فیبر رژیمی، ریبوفلاوین، آهن، پتاسیم، ویتامین K، فسفر و ویتامین E است. این میوه لذیذ نوعی مکمل بارداری عالی به حساب می آید. در زیر برخی از فواید مصرف گیلاس در دوران بارداری آورده شده است:

1. گیلاس به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک می کند

گیلاس باعث بهبود سرماخوردگی، سرفه، آسم و برونشیت می شود. این میوه به عنوان یک خلط آور عالی (خشک کننده مخاط)، مانند داروی ضد سرفه عمل می کند.

2. گیلاس سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است

از آن جایی که گیلاس غنی از کلسیم، آهن، مواد معدنی و پروتئین است، یک میان وعده عالی در دوران بارداری به حساب می آید.

گیلاس در بارداری

گیلاس در بارداری3. به کنترل فشار خون کمک می کند

پتاسیم موجود در گیلاس، موجب تنظیم فشار خون می شود و همچنین از پره اکلامپسی در بارداری جلوگیری می کند.

4. تسکین دردهای عضلانی

گیلاس همچنین دارای ویژگی ضد التهابی است که به تسکین زنان باردار مبتلا به هرگونه درد عضلانی کمک می کند. وجود این میوه در رژیم بارداری یک موهبت کامل است.

5. کم کالری

اگر در دوران بارداری مراقب مقدار مصرف کالری روزانه خود هستید، گیلاس می تواند خوردنی مناسبی برای شما باشد. کالری این میوه بسیار کم است و شما می توانید با خیال راحت گیلاس بخورید.

6. کیفیت خواب را بهبود می بخشد

اغلب اوقات، مشکلات مختلف در دوران بارداری در الگوی خواب فرد اختلال ایجاد می کند. گیلاس حاوی ملاتونین است، این ماده به تنظیم چرخه خواب کمک می کند. بنابراین بهتر است برای غلبه بر بی خوابی این دوران، یک لیوان آب گیلاس بنوشید.

7. یبوست را از بین می برد

یبوست یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بیشتر زنان در دوران بارداری تجربه می کنند. گیلاس منبع خوبی از فیبر است، سیستم گوارش را سالم نگه می دارد و جایگزین مناسبی برای ملین هایی است که معمولا در این دوره برای جلوگیری از یبوست تجویز می شود. در واقع این میوه با تنظیم حرکات روده مانع از یبوست می شود.

8. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

در دوران بارداری، سطح ایمنی بدن مادر به طور طبیعی ضعیف می شود و او را در معرض عفونت و بیماری های مختلف قرار می دهد. از آن جایی که گیلاس سرشار از ویتامین C است، باعث افزایش سطح ایمنی بدن شده و از انواع مختلف بیماری ها جلوگیری می کند.

9. عملکرد مغز را بهبود می بخشد

گیلاس منبع خوبی از آنتوسیانین (ماده رنگی که موجب قرمز شدن پوست آن می شود) و برای افزایش کارایی حافظه و بهبود سلامت مغز جنین مفید است. افزون بر این اگر از میگرن در بارداری رنج می برید، باید بدانید که گیلاس در تسکین درد نیز نقش دارد و موجب درمان سر دردهای عصبی می شود.

10. خستگی را برطرف می کند

در صورتی که آب گیلاس در رژیم غذایی گنجانده شود، انرژی روزانه مورد نیاز بدن را فراهم می کند و کمک می کند تا در طول روز انرژی کافی داشته باشید. این نوشیدنی به ویژه برای زنان بارداری که احساس خستگی می کنند، مفید است.

11. به بهبود ورم مفاصل و بیماری های التهابی کمک می کند

آنتوسیانین موجود در گیلاس موجب کاهش التهاب، دردهای مفصلی و ورم می شود. این عوارض برای زنان در دوران بارداری شایع است.

گیلاس در بارداریموارد احتیاط در مورد مصرف گیلاس در دوران بارداری

– دانه ها، برگ و ساقه گیلاس حاوی مواد شیمیایی سمی با عنوان اسید هیدروسیانیک است. بنابراین مهم است که در دوران بارداری گیلاس را بدون هسته خورد.

– در صورتی که مبتلا به دیابت بارداری هستید، مصرف گیلاس برای شما مناسب نیست.

– در مورد ایمنی مصرف گیلاس در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

– حتما قبل از خوردن گیلاس آن را خوب بشویید، زیرا پوست میوه حاوی انواع باکتری هایی است که می تواند باعث عفونت در این دوره حساس شود.

اگرچه گیلاس برای زنان باردار واقعا مفید است، اما ممکن است با برخی عوارض جانبی نامطلوب همراه باشد.

مضرات گیلاس برای زنان باردار

– در موارد بسیار مصرف گیلاس باعث دل درد و عوارضی مانند گاز معده و نفخ در دوران بارداری می شود.

– در برخی افراد مصرف گیلاس در دوران بارداری باعث بروز واکنش های آلرژیک و عوارض نامطلوب می شود.

– جویدن یا قورت دادن هسته گیلاس باعث آزاد شدن اسید پروسیک (نوعی هیدروژن سیانید) در بدن می شود. این ماده یک سم خطرناک است که می تواند باعث مرگ جنین شود.

بنابراین اگرچه گیلاس خوردنی شگفت انگیزی برای رژیم بارداری است، ولی باید در مصرف آن اعتدال رعایت شود. زنان باردار بهتر است در مورد ایمنی مصرف گیلاس به عنوان بخشی از رژیم بارداری خود، با پزشک مشورت کنند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات