مصرف گلاب در بارداری

0 18,678

مصرف گلاب در بارداری

گلاب از دسته عرقیجات خوش عطری است که از گل محمدی به دست می آید و طبع گرم و معتدلی دارد. بنابراین مصرف آن برای بیشتر افراد توصیه می شود. شربت گلاب بعد از سکنجبین در بین مردم مصرف گسترده ای دارد. این عرق گیاهی دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی است.

گلاب حاوی ویتامین های گروه B ، E، C، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم و منگنز است. این ترکیبات مفید تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مادر و جنین در دوران بارداری هستند. با وجود این که گلاب در بارداری مجاز است، اما در مصرف روزانه ی آن نباید زیاده روی کرد.

در دوران بارداری درباره مصرف بسیاری از مواد غذایی باید احتیاط شود، عرقیجات گیاهی نه تنها مزایای زیادی دارد، بلکه عوارض داروهای شیمیایی را نیز ندارد، اما مصرف آن برای خانم های باردار باید با مشورت پزشک انجام شود.

تحقیقات نشان داده است که مصرف متعادل گلاب در دوران بارداری برای مادر و جنین ضرری ندارد و حتی می تواند مفید هم باشد. در ادامه این مطلب با فواید و خاصیت های گلاب آشنا خواهید شد.

فواید مصرف گلاب در بارداری

بهبود تهوع بارداری

در دوران بارداری با استشمام یا خوردن شربت گلاب می توان حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی را برطرف کرد.

تسکین گلودرد

گلاب دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و ضدالتهابی است و باعث تسکین گلو درد و بهبود سرماخوردگی می شود. در ماه های آخر بارداری می توان برای نرم شدن عضلات گلو و برطرف شدن تب از شربت گلاب استفاده کرد.

مصرف گلاب در بارداری

مصرف گلاب در بارداریجلوگیری از یبوست

بیشتر خانم ها در دوران بارداری مشکل یبوست را تجربه می کنند. مصرف گلاب به دلیل خاصیت ملین خود می تواند باعث درمان یبوست های طولانی مدت شود.

برطرف کردن مشکلات گوارشی

طبق پژوهش های انجام شده، گلاب تاثیر مثبتی در هضم و کاهش مشکلات گوارشی دارد. این عرق دارویی همچنین با بهبود ترشح صفرا به درمان مشکلات شایع دوران بارداری از جمله نفخ و ناراحتی های معده کمک می کند.

تقویت کننده قلب

گلاب به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی برای تقویت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید است. این نوشیدنی همچنین باعث تنظیم ضربان قلب و کاهش فشار خون بالا به ویژه در دوران بارداری می شود.

درمان بی خوابی

بیشتر خانم های باردار دچار اختلال خواب هستند، استفاده از گلاب می تواند در درمان بی خوابی مؤثر باشد. گلاب همچنین باعث افزایش کیفیت خواب می شود و تاثیری مشابه داروی دیازپام دارد.

درمان افسردگی

گلاب دارای خاصیت ضد افسردگی، برطرف کننده اضطراب و بهبود خلق و خو است. استنشاق بخار گلاب و مصرف خوراکی آن در دوران بارداری به کاهش استرس، بهبود روحیه و آرامش، رفع غم و اندوه، تنش و نگرانی های مادر کمک می کند.

تسکین سردرد

گلاب و بخار آن در آروماتراپی برای تسکین سردرد مفید است (برای این منظور پارچه ای را آغشته به گلاب کرده و حدود 45 دقیقه روی پیشانی خود قرار دهید).

کاهش دردهای عضلانی

گلاب باعث کاهش دردهای عضلانی و کمر درد می شود.

خوردن باقلا در دوران بارداری

آیا مصرف زعفران در دوران بارداری بی خطر است؟

خوردن پسته در دوران بارداری

مواظبت از پوست

یکی از مهم ترین کاربردهای گلاب مواظبت از پوست است. استفاده از گلاب در دوران بارداری (که پوست حساس، چرب یا خشک می شود) موجب درمان پوست می شود و به برطرف شدن آکنه و جوش صورت کمک می کند. گلاب برای انواع پوست ها به خصوص پوست های خشک و حساس مناسب است.

با وجود این که مصرف گلاب در بارداری برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است، اما به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد و طولانی مدت آن می تواند خطراتی را برای جنین به همراه داشته باشد، بنابراین با مشورت پزشک از این شربت گیاهی استفاده کنید.

عوارض جانبی و مضرات گلاب

استفاده از گلاب در بارداری معمولا عارضه خاصی ندارد، مصرف آن در حد اعتدال در این دوران بی خطر است. در برخی موارد مصرف گلاب صنعتی سبب مشکلات گوارشی و حساسیت پوستی می شود (به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده مقدار کمی از آن را روی قسمتی از پوست دست تست کرد و اگر بعد یک روز علائم حساسیت روی دست ظاهر نشد می توان برای نواحی دیگر پوست نیز از آن استفاده کرد). علائم حساسیت نسبت به گلاب شامل سوزش، قرمزی و تحریک پوست است.

چه کسانی باید در مصرف گلاب احتیاط کنند؟

مصرف گلاب برای افراد با علائم زیر مضر است:

– اسهال شدید

– زخم گوارشی

– نفخ شدید

– بواسیر

– هموروئید

مصرف گلاب در بارداری

مصرف گلاب در بارداریروش مصرف گلاب برای زنان باردار

– از گلاب به دلیل عطر و طعم آن می توان در تهیه انواع مربا، شربت، دسر، کیک، شیرینی و حلوا استفاده کرد.

– از گلبرگ های گل محمدی یا گلاب می توان برای تهیه دم نوش یا چای گلاب استفاده کرد. کافی است کمی عرق گلاب و یا پودر برگ های صورتی را در آب جوش یا چای بریزید و صبر کنید تا دم بکشد.

– از گلاب می توان در دوران بارداری به عنوان خوشبو کننده بدن و عطر ملایم به جای ادکلن های تند استفاده کرد.

– گلاب را می توان برای رفع مشکلات پوستی به تنهایی یا همراه با روغن های مرطوب کننده طبیعی (مانند روغن نارگیل) روی پوست استفاده کرد.

– خوردن گلاب به همراه مقداری یخ از گرمازدگی در هوای گرم جلوگیری می کند.

در هنگام تهیه گلاب به اصل یا قلابی بودن آن دقت کنید. گلاب های تقلبی بسیاری وارد بازار شده که خاصیت گلاب اصل را ندارد. مصرف گلاب صنعتی موجود در سوپرمارکت ها به علت دارا بودن مواد افزودنی و نگهدارنده ها، عوارض زیادی دارد. گلاب خالص شفاف و روشن است، بوی گل محمدی می دهد و مزه آن نیز کمی مایل به تلخی است.

مترجم: محدثه محمدی

4.5 2 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات