خوردن باقلا در دوران بارداری

0 7,764

باقلا ماده غذایی از خانواده سویا و غنی از مواد مغذی پتاسیم، منیزیم، فسفر، مس، فولات، ویتامین k و اسیدهای چرب امگا سه است. این دانه ی پرکالری همچنین مملو از پروتئین، پتاسیم، آهن، منگنز، کلسیم، ویتامین C و ویتامین A است. فولات بالای موجود در باقلا برای خانم های باردار بسیار مفید است. بسیاری از خانم های باردار نگران هستند که ایا خوردن باقلا در دوران بارداری بی ضرر است؟

در دوران بارداری باید در مورد مصرف مواد غذایی دقت شود. رعایت اعتدال در زندگی یک اصل اساسی است و زیاده روی در هر چیزی می تواند مشکل ساز شود. در مورد مصرف باقلا نیز به علت آلرژی که در برخی افراد ایجاد می کند باید احتیاط شود. خانم های باردار باید به مقدار مناسب و با مشورت پزشک باقلا مصرف کنند.

مصرف باقلا در دوران بارداری می تواند خطر فاویسم را به همراه داشته باشد. فاویسم که به بیماری باقلایی معروف است یک نوع اختلال ژنتیکی است و بر اثر كمبود یا فقدان یك آنزیم (گلوكز شش فسفات دی‌هیدروژینا) بروز می‌كند، مبتلایان به فاویسم گلبول قرمز طبیعی ندارند. بدن افراد مبتلا به این بیماری به باقلا حساسیت نشان می دهد.

مصرف باقلا در بارداری مجاز است، ولی باید آگاهی کافی از میزان خوردن باقلا و نحوه مصرف آن داشت . درباره مزایا و عوارض خوردن باقلا در دوران بارداری در این مطلب آمده است.

خوردن باقلا در بارداری

خوردن باقلا در بارداریبسیاری از متخصصان به دلیل داشتن آهن و مقادیر زیادی پروتئین و دیگر مواد معدنی، باقلا خوردن را در بارداری توصیه می‌کنند. برخی دیگر نیز باقلا را در دوران بارداری منع کرده یا توصیه به احتیاط در مصرف آن می‌کنند.

افراد مبتلا به فاویسم یا دارای حساسیت به باقلا ، باید از خوردن این ماده غذایی در بارداری پرهیز کنند. مادران بارداری که حساسیت ندارند، می‌توانند با مشورت پزشک در دوران بارداری خود مقدار متناسبی باقلا مصرف کنند.

مزایای خوردن باقلا در بارداری

تامین پروتئین و کلسیم: باقلا منبع غنی از پروتئین است. خانم های باردار می توانند باقلا را در رژیم غذایی خود بگنجانند و باعث تامین پروتئین مورد نیاز بدن شان شوند. همچنین باقلا سرشار از کلسیم و پروتئین است و مانع از پوکی استخوان می شود.

ماده غذایی کم کالری: حبوبات دارای کالری کم و منبع غنی از مواد مغذی هستند. باقلا سرشار از کربوهیدرات و آنتی اکسیدان است.

تامین آهن: باقلا منبعی غنی از فولات (اسید فولیک) است و منجر به کاهش خطر نقوص تولد و زایمان زودرس می شود. فولات برای خانم های باردار یا افرادی که تصمیم بر بارداری دارند، مفید است.

زنجبیل در طول بارداری مزایا و عوارض جانبی آن

خوردن پسته در دوران بارداری

مصرف جوش شیرین در بارداری

عوارض مصرف باقلا در دوران بارداری

ایجاد آلرژی : باقلا در افراد منجر به آلرژی می شود، خانم های باردار دارای حساسیت نسبت به باقلا نباید آن را مصرف کنند. البته افراد دیگر نیز باید با مشورت پزشک باقلا مصرف کنند. علائم حساسیت به باقلا شامل اسهال، تهوع و خارش است.

احتمال خونریزی : باقلا برای خانم های بارداری که قرص های رقیق کننده خون مصرف می کنند مناسب نیست، زیرا احتمال خونریزی را افزایش می دهد. همچنین در صورت خوردن قرص های ضد افسردگی ، باقلا توصیه نمی شود.

مشکلات معده : خوردن باقلا به مقدار زیاد مشکلات معده از جمله اسهال، یبوست و گرفتگی معده ایجاد می کند.

مشکلات ناباروری : باقلا به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد استروژن، منجر به ایجاد مشکلات ناباروری می شود، باقلا همچنین می تواند مستقیم بر توانایی تولید مثل جنین دختر اثر بگذارد.

فاویسم : خوردن باقلا احتمال ابتلای جنین به بیماری فاویسم را افزایش می دهد.

روش های مختلف مصرف باقلا

در دوران بارداری می توان در صورت نداشتن حساسیت نسبت به باقلا و با مشورت پزشک، باقلا را به روش مختلف مصرف کرد:

– سعی کنید از باقلای طبیعی استفاده کنید. مواد غذایی ای که اصلاح ژنتیکی شده اند، اثر منفی بر سلامت باروری می گذارد و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

– باقلا به صورت بسته بندی و یخ زده در فروشگاه ها موجود است، هر چند که نوع تازه آن بهتر از انواع فریز شده است. پس از خرید باقلا را به مدت ده دقیقه در آب نمک بجوشانید، سپس مصرف کنید و از فیبر فراوان آن بهره ببرید.

– باقلا خام یا پخته شده را می توان به سوپ، پاستا، سالاد و برنج اضافه کرد.

– می توان از باقلای خام خمیر درست کرد و با گوجه فرنگی، آووکادو و نعناع ترکیب و مصرف کرد.

– می توان باقلا را به تخم مرغ افزود و با انواع سبزیجات مخلوط کرد.

– می توان باقلا را همراه با حبوبات دیگر پخت و مصرف کرد.

سوالات رایج درباره ی خوردن باقلا در بارداری

خوردن باقلا در بارداریخوردن باقلا در بارداری

آیا مصرف باقلا در بارداری منجر به سقط جنین می شود؟

مصرف باقلای طبیعی در دوران بارداری بی ضرر است، ولی باقلای ژنتیکی اصلاح شده برای خانم های باردار خطرناک است و می تواند باعث سقط جنین شود. خانم های باردار باید قبل از مصرف باقلا با پزشک خود مشورت کنند تا از عوارض احتمالی جلوگیری کنند.

آیا باقلا یک سبزی خطرناک است؟

خیر، باقلا را نباید یک سبزی خطرناک دانست، افرادی که مبتلا به فاویسم نیستند می‌توانند با خیال آسوده میزان متناسبی از این سبزی استفاده کنند، باقلا سرشار از نشاسته و کالری است. تری‌گلیسرید موجود در باقلا به دلیل غنی بودن آن از منیزیم، پتاسیم و کلسیم باعث جلوگیری از یبوست می شود. باقلا همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین K ، برای انعقاد خون و ترمیم زخم مفید است.

آیا مصرف بیش از حد باقلا مضر است؟

مصرف بیش از حد باقلا می تواند احتمال ابتلا به فاویسم را افزایش دهد. همچنین باعث خونریزی، اختلال سیستم گوارشی و آلرژی شود.

آیا در دوران بارداری می توان از باقلا خام مصرف کرد؟

بله در صورت نداشتن حساسیت، باقلای تازه را می توان خام نیز مصرف کرد. بهتر است قبل از خوردن باقلا آن را در یک ظرف آب جوشاند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات