مصرف زنیان در بارداری

4 42,759

زنیان در بارداری

زنیان که به نام اجوان نیز معروف است و جایگاهی مانند شوید، رازیانه و بادیان در بین گیاهان دارد؛ به دلیل دارا بودن طعم و خاصیت درمانی، ادویه محبوبی به حساب می آید و به خصوص در غذاهای هندی کاربرد زیادی دارد. این دانه ها هنگام خوردن طعم تلخ و تندی دارند.

زنیان بیشتر به دلیل خواص دارویی شناخته می شود. این دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی فیبر و بهبود مشکلات گوارشی و دفع گاز از معده است. افزایش اشتها نیز با بهبود هضم غذا ایجاد می شود و این دانه برای عملکرد کلیه ها و دستگاه تنفسی نیز مفید است. به همین دلیل زنان باردار نیز می توانند از این دانه مفید بهره مند شوند.

آیا خوردن زنیان هنگام بارداری بی خطر است؟

مصرف زنیان به مقدار مناسب در دوران بارداری معمولاً بی خطر تلقی است. با این حال، باید مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. اگر نمی توانید دانه های زنیان را به شکل خام بخورید، می توانید آنها را در آب خیس کنید و آب زنیان را مصرف کنید.

زنیان در بارداری

زنیان در بارداریفواید مصرف زنیان در دوران بارداری

خوردن این دانه به دلایل زیر می تواند مفید باشد:

1. سرعت هضم

بسیاری از زنان باردار به دلیل هورمون های بارداری دچار نفخ کردن، حالت اسیدی معده و سوء هاضمه می شوند که می تواند روند هضم را کندتر کند. زنیان حاوی تیمول است که می تواند هضم را تسریع کند، سلامت کلی روده را بهبود بخشد و از اختلالات معده پیشگیری می کند.

2. رهایی از یبوست

بارداری می تواند بر حرکات روده زن اثر بگذارد که می تواند منجر به یبوست شود. خوردن زنیان در دوران بارداری می تواند روند هضم را تسریع کرده و سبب رهایی از یبوست شود.

3. بهبود گرفتگی سینه

خوردن زنیان در دوران بارداری می تواند سرماخوردگی و سرفه را درمان کرده و خلط را از بین ببرد.

4- کلسترول را کاهش می دهد

مطالعات انجام شده نشان می دهد زنیان به کاهش کلسترول بد و سطح تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک می کند.

دانه های زنیان همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی فوق العاده ای هستند و ترکیبات فعال آنها به مبارزه با رشد باکتری های مسمومیت غذایی مانند سالمونلا و E.coli کمک می کند. گذشته از آن، زنیان برای افرادی که دارای التهاب نیز هستند، مفید است.

زنیان در بارداری

آیا مصرف زنیان عوارض جانبی دارد؟

این امر معقول است که به منظور استخراج مزایای کامل، زنیان را به مقدار مناسب در دوران بارداری مصرف کنید. با این حال، خوردن آن به مقدار زیاد می تواند عوارض جانبی خاصی را به دنبال داشته باشد. مصرف بیش از حد این دانه در دوران بارداری می تواند گرما را در بدن تشدید کند و این حالت شاید بر زنان باردار اثر منفی بگذارد. خوردن زنیان در مقادیر بیشتر در هنگام بارداری نیز ممکن است باعث سرگیجه و افزایش حالت تهوع شود.

رژیم غذایی بارداری با زنیان

شما می توانید زنیان را در رژیم غذایی بارداری خود به طور مستقیم به عنوان دانه، به صورت پودر یا به شکل آب وارد کنید. بیشتر زنان باردار ممکن است در دوران بارداری نوشیدن آب زنیان را ترجیح دهند، زیرا مصرف آن راحت تر است.

در دوران بارداری مصرف زنیان به مقدار مناسب بسیار مهم است. با این وجود، در صورت بروز هرگونه شک و تردید، همیشه توصیه می شود قبل از وارد کردن زنیان یا هر گیاه و دانه ی دیگر به طور مصرف روزانه یا مداوم در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

نفیسه اسلامبولچی

2.7 7 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات