اثرات مصرف قند زیاد بر سلامتی کودکان

0 52

به عنوان والدین می توانید کودکان و نوجوانان را به انتخاب غذاهای سالم تشویق کنید. اگرچه شیرینی از خوردنی های محبوب در بین کودکان است، ولی مصرف قند زیاد می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد. روش های خوبی برای تشویق رفتار خوب و تغییر عادات وجود دارد.

ایجاد یک رابطه سالم با غذا شامل جدا کردن احساسات و اثرات محیطی از تصمیمات مربوط به تغذیه است. در این مطلب با مصرف متعادل قند برای کودکان آشنا می شوید.

اجتناب از نگرانی های مربوط به سلامتی در آینده

مصرف بیش از حد قند سلامت کودکان را به خطر می اندازد. اگرچه مصرف مقدار کم قند مشکلات سلامتی عمده ای ایجاد نمی کند، اما مقادیر بیشتر آن می تواند کاملا مضر باشد. مهم است که فرزندتان را از دوران کودکی به عادت های غذایی سالم تشویق کنید.

مصرف زیاد قند خطر ابتلا به چاقی و بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد (به ویژه با افزایش سن). افزون بر این، درد مفاصل، نقرس و بیماری کبد چرب از عوارض جانبی اضافه وزن است.

ایجاد عادت های غذایی سالم از اوایل دوران کودکی، کودک را به سمت یک سبک زندگی سالم در آینده هدایت می کند. به جای پیامدهای منفی قند، بر فواید غذاهای مغذی تمرکز کنید تا کمک کنید کودک نگرش مثبتی در مورد تغذیه خوب پیدا کند.

اطمینان از تغذیه کافی

بچه ها به جای پر کردن شکم خود با کالری خالی از قند، به فضای کافی برای غذاهای مغذی نیاز دارند که برای رشد لازم است.

به بزرگسالان توصیه می شود که قند اضافه شده را به کمتر از 10 درصد کالری مورد نیاز روزانه (که حدود 12 قاشق چای خوری یا 48 گرم است) محدود کنند. طبق انجمن قلب آمریکا (AHA) کودکان و نوجوانان نباید روزانه بیش از 25 گرم یا 6 قاشق چای خوری قند اضافه مصرف کنند.

پژوهش ها نشان می دهد که خوردن بیش از حد قند می تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود. غذاهای شیرین نه تنها جایگزین گروه های غذایی ضروری مانند پروتئین، میوه ها، سبزیجات، لبنیات و غلات کامل می شود، بلکه ویتامین های بدن را در طول هضم کاهش می دهد (مانند ویتامین B درگیر در متابولیسم گلوکز).

کودکان برای حمایت از مغز و سیستم عصبی، همچنین رشد عضلات و چربی های سالم به پروتئین نیاز دارند. کودکانی که به جای شیر نوشیدنی های گازدار یا آب میوه می نوشند، کلسیم مورد نیاز برای دندان ها و استخوان های محکم را از دست می دهند. تشویق بچه ها در ایحاد طعم غذاهای طبیعی و شیرین، آن ها را برای عادت های غذایی سالم تر و پیشگیری از بیماری های مزمن در بزرگسالی آماده می کند.

محفاظت از دندان های کودکان

اجتناب از قندهای افزوده فراتر از پیشگیری از دیابت و بیماری قلبی، می تواند کودکان را از نیاز به درمان های دردناک و پرهزینه دندانپزشکی حفظ کند. پوسیدگی دندان با مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین تشدید می شود. اگر مشکلات دندانی درمان نشوند، می تواند منجر به عفونت های جدی شوند (حتی برای دندان های شیری).

افزون بر اجتناب از تنقلات شیرین و نوشیدنی ها، آموزش مسواک زدن به بچه ها از ابتدای کودکی قند ایجاد کننده پلاک را از بین می برد و به حفظ دندان های قوی و سالم کمک می کند. کودک با مسواک زدن به طور منظم (بدون استفاده از خمیر دندان برای شروع) به عادت های خوب دندان خو می گیرد.

ترویج تعادل سالم

بیشتر کودکان هنگامی که در یک محیط غذایی سالم قرار می گیرند، مصرف خود را بر اساس سیگنال های گرسنگی داخلی تنظیم می کنند. والدین باید با آموزش عادت های غذایی سالم، کودک را تشویق به توجه به خوردن غذاهای مفید و اجتناب از غذاهای مضر کنند. آهسته غذا خوردن، جویدن کافی غذا و متوقف شدن در زمان سیری، روش های مفیدی برای ایجاد رابطه مثبت با غذا است.

به عنوان یک خانواده با نشستن برای وعده های غذایی و شرکت دادن بچه ها در آشپزخانه، عادت هایی غذایی سالم را به آن ها آموزش دهید. همچنین از استفاده از غذا به عنوان مجازات یا پاداش خودداری کنید و به کودک بیاموزید که چگونه غذاهای خاص می توانند عضلات ما را بسازند یا به ما انرژی دهند.

بر اساس کلینیک کلیولند، هنگامی که غذاها مانند شیرینی ها به عنوان پاداش استفاده می شوند، کودکان ممکن است فرض کنند که این غذاها بهتر یا ارزشمندتر از سایر غذاها هستند. برای نمونه، به بچه ها نگویید که اگر سالاد بخورند، دسر دریافت خواهند کرد، این کار پیام اشتباهی در مورد سبزیجات ارسال می کند.

یکی از ساده ترین راه ها برای اطمینان از این که فرزندتان درست غذا می خورد، این است که از نگه داشتن تنقلات شیرین زیاد در خانه اجتناب کنید.

خلاصه مطلب

سختگیری بیش از حد بر غذا خوردن کودک می تواند نتیجه عکس دهد و منجر به لجبازی شود. به یاد داشته باشید که در صورت داشتن رژیم غذایی سالم، تغییر گاه به گاه در عادت غذایی کودکان مشکلی ندارد، زیرا آن ها همچنان در حال یادگیری فواید تغذیه سالم هستند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات