غذاهای سرشار از پتاسیم برای کودکان

0 93

پتاسیم یک مواد معدنی ضروری است که برخی از والدین به دنبال افزایش آن در رژیم غذایی فرزند خود هستند، به ویژه برای کودکانی که دچار مشکلات رشد هستند. البته مقادیر اضافی پتاسیم در بدن به رشد طبیعی کودک کمکی نمی کند. از فواید پتاسیم بر سلامتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حفظ سلامت قلب و عروق و کنترل فشار خون

– کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه

– کاهش خطر پوکی استخوان با افزایش سن

خوشبختانه بیشتر کودکان در صورت داشتن رژیم عذایی متعادل با انواع مختلف غذا، به مقدار کافی پتاسیم دریافت می کنند. با این حال، کمبود پتاسیم (هایپوکالمی) و پتاسیم بیش از حد (هایپرکالمی) در بدن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

کمبود پتاسیم در کودکان

کمبود پتاسیم یا هایپوکالمی در کودکان بسیار نادر است و از علائم آن می توان به استفراغ و اسهالی که منجر به کم آبی یا تعریق بیش از حد شود، اشاره کرد. پتاسیم از طریق اسهال، استفراغ و تعریق از دست می رود. گاهی کمبود منیزیم می تواند مربوط به از بین رفتن پتاسیم و هایپوکالمی باشد.

علائم کمبود پتاسیم خفیف می تواند شامل ضعف عضلانی، یبوست، خستگی و ناراحتی باشد. در موارد هایپوکالمی متوسط یا شدید، علائم به صورت پلیوریا (تکرر ادرار)، مشکل تنفسی، فلج عضلانی و آریتمی قلبی بروز می کند. هایپوکالمی شدید می تواند به مرگ بیمار منجر شود.

با علائم کم آبی بدن در کودکان آشنا شوید. اگرچه کم آبی بدن یکی از دلایل کمبود سطح پتاسیم در بدن است، ولی این عارضه همچنین می تواند ناشی از خطراتی فراتر از هایپوکالمی باشد. برخی از علائم شایع کم آبی از جمله خشکی دهان و زبان، کاهش ادرار و سردی اندام ها است.

پتاسیم بیش از حد در کودکان

سطوح بالای پتاسیم در خون (هایپرکالمی)، به اندازه کمبود آن (هایپوکالمی) خطرناک است. با این حال، مصرف بالای پتاسیم برای کودکان (یا بزرگسالان) غیر معمول است، مگر در صورت مصرف مکمل پتاسیم یا داشتن مشکل کلیوی.

هایپرکالمی می تواند مشکلات جدی مانند آریتمی قلب را به عنوان اولین نشانه ایجاد کند، بنابراین مهم است که بدون مشورت پزشک از مکمل های پتاسیم استفاده نکنید. علائم دیگر پتاسیم بالا شامل خستگی شدید، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن است.

رژیم غذایی کم پتاسیم

بعضی از کودکان ممکن است نیاز به رژیم کم پتاسیم (رژیم غذایی محدود پتاسیم) داشته باشند. این مسئله غیر معمول ممکن است در کودکان مبتلا به بیماری کلیوی شدید رخ دهد. رژیم غذایی برای نارسایی شدید کلیه بسته به دوره درمان، ممکن است شامل محدود کردن پتاسیم باشد.

میزان نیاز بدن به پتاسیم

مقدار توصیه شده پتاسیم، روزانه برای کودکان نوپا 2000 میلی گرم، برای نوجوانان دختر 2300 میلی گرم، برای نوجوانان پسر 3000 میلی گرم و برای بزرگسالان 3400 میلی گرم است. با این که شمارش مقدار پتاسیم مصرفی کودکان غیر ضروری است، ولی شما می توانید لیستی از غذاهای غنی از پتاسیم را تهیه کنید و آن را در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید، با این کار اطمینان حاصل کنید که کودک تان به طور مرتب و به مقدار کافی پتاسیم مصرف می کند.

مواد غذایی سرشار از پتاسیم

موز اولین چیزی است که هنگام صحبت از پتاسیم به ذهن والدین می رسد. اگرچه موز منبع خوبی از پتاسیم است، ولی غذاهای بسیاری وجود دارند که سرشار از پتاسیم (بیش از 200 میلی گرم در هر وعده) هستند که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ماهی، به ویژه ماهی قزل آلا و ماهی تن

– مرغ

– گوشت گاو

– محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی، سوپ گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی

– آجیل و مغزها

– کشمش، آلو خشک و سایر میوه های خشک

– سیب زمینی

– حبوبات از جمله نخودفرنگی، لوبیا، سویا و عدس

– موز

– اسفناج

– انبه

– شیر و بسیاری از محصولات لبنی از جمله میلک شیک، پنیر و ماست

– پرتقال

– آب پرتقال

– کلم بروکلی

– کلم بروکسل

– ملون، هندوانه و خربزه

– کدو و سایر سبزیجات زرد رنگ

بسیاری از غلات غنی شده صبحانه (به ویژه غلات سبوس دار) و سایر محصولات ساخته شده با آرد گندم سبوس دار (مانند نان جو، برنج قهوه ای، بلغور و جو دوسر) نیز منابع خوبی از پتاسیم هستند.

به یاد داشته باشید که بر خلاف سایر ویتامین ها و مواد معدنی، مانند ویتامین A، ویتامین C، کلسیم و آهن، مقدار پتاسیم در فهرست برچسب غذایی محصولات قرار داده نمی شود. به همین دلیل شناخت غذاهای سرشار از پتاسیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات