مزایا و ایمنی مصرف هندوانه در بارداری – بخش دوم

0 549

مزایا و ایمنی مصرف هندوانه در بارداری – بخش اول

مزایای هندوانه در دوران بارداری

هندوانه حاوی مواد مغذی بسیار است. برخی از مزایای این میوه مقوی شامل موارد زیر می شود:

– آبرسانی

در دوران بارداری نیاز بدن به مایعات برای کمک به گردش خون جنین افزایش می یابد (منبع مجله آموزش پری ناتال). همان طور که از نام آن مشخص است، هندوانه 92 درصد از آب تشکیل شده و مصرف آن یک روش خوشمزه برای هیدراته شدن است.

– سیترولین

آب هندوانه ممکن است به درمان کمر درد در دوران بارداری کمک کند. هندوانه منبع خوبی از آمینواسیدی به نام سیترولین است که می تواند موجب کاهش درد عضلات شود.

– لیکوپن

لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی موجود در رنگدانه های قرمز هندوانه است، که از محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) و فشار خون بالای بارداری (پره اکلامپسی) جلوگیری می کند.

– ویتامین A و C برای عملکرد سیستم ایمنی که در دوران بارداری ضعیف می شود، ضروری است.

– ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و حیاتی برای سلامت مفاصل و پوست است، زیرا به ساخت و حفظ کلاژن کمک می کند.

– با وجود این که مقادیر بالای ویتامین A در دوران بارداری توصیه نمی شود و خطراتی را به همراه دارد، محتوای ویتامین A در هندوانه کاملا مجاز است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن بدون خطر سمیت می شود.

– الکترولیت ها

اگر مرتبا دچار بیماری صبحگاهی می شوید، جایگزین الکترولیت ها برای شما ضروری است. یک وعده هندوانه افزون بر آنتی اکسیدان و آب، حاوی ارزش روزانه 7 درصد پتاسیم است.

مصرف هندوانه در بارداری

مصرف هندوانه در بارداریآیا مصرف دانه های هندوانه در دوران بارداری ایمن است؟

برخلاف این جوک که خوردن دانه های هندوانه باعث رشد هندوانه (یا حتی جنین!) در معده می شود، این دانه ها کاملا مقوی و برای مادر و جنین در حال رشد مفید هستند.

دانه های هندوانه بو داده شده یک میان وعده سنتی در مناطق عربی و آسیایی است. این خوراکی دلچسب دارای 8 گرم پروتئین، 13 گرم چربی و مواد معدنی ضروری مانند روی است.

مانند بسیاری از تخمه ها، چربی موجود در دانه های هندوانه عمدتا اسیدهای چرب غیراشباع و مواد مغذی مفید است.

نه تنها تخمه هندوانه، بلکه روغن تخمه هندوانه نیز مزایای بسیاری دارد و به دلیل محتوای چربی بالا، در آفریقای غربی و خاورمیانه به عنوان یک روغن پخت و پز سالم مورد استفاده قرار می گیرد، این روغن مغذی همچنین خاصیت طعم دهندگی بالایی دارد.

یک روش دیگر مصرف دانه های هندوانه خوردن آن به صورت خام و جوانه است، اما این مورد در دوران بارداری توصیه نمی شود. جوانه دانه هندوانه در شرایط مشابه باکتری های مضر بهترین رشد را دارد و می تواند به راحتی باعث بیماری های غذایی شود. برای حفظ ایمنی، از مصرف دانه هندوانه به صورت جوانه اجتناب کنید.

مصرف دانه های هندوانه به صورت بو داده و روغن، از روش های خوشمزه استفاده از این میوه در دوران بارداری است.

آیا مصرف آب هندوانه در دوران بارداری بی خطر است؟

امروزه آب هندوانه از محبوبیت بالایی برخوردار است و حتی در فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسد. با وجود این که بدون شک یک لیوان آب هندوانه طراوت بخش است، اما چند نکته ایمنی در مورد آن وجود دارد.

مانند تمام آبمیوه ها و سبزیجات، آب هندوانه غیر پاستوریزه با خطر بیماری های ناشی از غذا همراه است.

اگر تصمیم به نوشیدن آب هندوانه دارید، فقط انواع پاستوریزه آن را خریداری کنید. در صورتی که آب هندوانه را در رستوران سفارش می دهید، از پاستوریزه بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آبمیوه های پرس سرد (اسانس یا عصاره) نوعی نوشیدنی رایج برانچ است. با وجود این که فرآیند عصاره گیری مواد مغذی میوه را حفظ می کند، اما این نوع ابمیوه پاستوریزه نمی باشد، بنابراین برای زنان باردار خطرناک است.

مصرف هندوانه در بارداریمصرف هندوانه در دوران بارداری برای افراد مبتلا به دیابت ایمن است؟

همان طور که اشاره شد، شاخص گلیسمی هندوانه گمراه کننده است و منجر می شود بسیاری از زنان مبتلا به دیابت از مصرف این میوه اجتناب کنند.

یک وعده معمولی هندوانه حدود 1 فنجان یا 1 برش کوچک، حاوی تقریبا کمتر از 12 گرم کربوهیدرات است، در واقع بار گلیسمی آن حدود 9 است که تقریبا صفر محسوب می شود و بنابراین هندوانه برای افراد دیابتی (دیابت نوع 1،2 و بارداری) ضرری دارد.

برای کاهش بیشتر اثر هندوانه روی سطح گلوکز خون، سعی کنید که آن را به عنوان بخشی از یک وعده غذایی کامل خورده، تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. پروتئین، چربی و فیبر روند هضم را کند و در نتیجه ترشح گلوکز در خون را کاهش می دهند.

آیا هندوانه در بارداری تهوع صبحگاهی را برطرف می کند؟

خوردن هندوانه یک درمان رایج برای تهوع بارداری است. با وجود این که مصرف زیاد این میوه برای برخی باعث ناراحتی معده و نفخ می شود، به چند دلیل نیز می تواند سوزش معده را تسکین دهد.

هندوانه کربوهیدرات ساده ای است که هضم آن برای بدن راحت تر از میوه ها و سبزیجات پر فیبر است. از آن جایی که این میوه گرم، پر ادویه یا اسیدی نیست، یک گزینه مناسب برای درمان سوزش معده می باشد.

آب و پتاسیم موجود در هندوانه همچنین به کمبود آب بدن ناشی از تهوع کمک می کند و باعث شادابی و انرژی زنان باردار می شود.

به طور کلی، هندوانه می تواند یک مکمل کاملا ایمن برای هر رژیم بارداری باشد. هندوانه مملو از آنتی اکسیدان، آب و پتاسیم است که درد عضلات را برطرف کرده، به کمبود آب بدن پس از تهوع و تسکین معده کمک می کند. دانه های هندوانه همچنین ماده ای مغذی و دارای پروتئین و چربی های ضروری است.

در دوران بارداری به منظور حفظ سلامت، از مصرف هندوانه پری کات (عرضه میوه از قبل برش خورده) خودداری کنید. پوست هندوانه را کامل بشویید و از دستورالعمل های نگهداری ایمن پیروی کنید.

مزایا و ایمنی مصرف هندوانه در بارداری – بخش اول

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات