مصرف شکلات در بارداری

0 1,616

شکلات خوردن در بارداری

طبیعی است که در دوران بارداری، میل شما به برخی از خوراکی ها بیشتر و به برخی از مواد غذایی کمتر شود. غذاهای ناسالم متاسفانه بیشتر زنان باردار را به سمت خود می کشاند، تمایل به خوردن فست فود یا غذاهایی که فاقد مواد مغذی هستند، در زنان باردار بیشتر می شود.

یکی از مواد خوراکی وسوسه کننده، شکلات است؛ یک ماده خوراکی دلچسب که برخی فکر می کنند مفید است و برخی هم تصور می کنند شکلات خوردن در بارداری مضر است.

شکلات خوردن در بارداری

بر اساس یک تحقیق انجام شده در کانادا، پزشکان به این نتیجه رسیدند که شکلات به رشد و توسعه جنین کمک می کند.

مزایای خوردن شکلات در بارداری

شاید اکنون شما تعجب کرده باشید و با خود بگویید: آیا می توانم در دوران بارداری شکلات بخورم؟

پس از خواندن این مقاله به پاسخ سوال تان می رسید.

شاید مهم ترین دلیل تردیدها بر سر شکلات، کافئین موجود در آن باشد، سطوح کافئین در دوران بارداری باید روزانه زیر 200 میلی گرم باشد. خوردن بیش از حد شکلات می تواند اشتهای شما را برای خوردن غذاهای مفید در دوران بارداری بگیرد.

ارزش تغذیه ای شکلات

شکلات منبع غنی منیزیم، فلانوئیدها و تئوبرومین است. منیزیم فشار خون را تنظیم می کند و فلانوئیدها آنتی اکسیدان های قوی ای هستند، تئوبارین سبب بهبود عملکرد کلیه و تحریک عروق خونی می شود. حدود 45 گرم شکلات شیر، حاوی 235 کالری و 13 گرم چربی است؛ اما همین مقدار شکلات تیره دارای 290 کالری و 19 گرم چربی است.

فواید خوردن شکلات در حاملگی

خوردن شکلات، ترجیحا شکلات تیره در یک بارداری طبیعی، منافع بسیاری دارد. این موارد شامل:

بهبود پره اکلامپسی:

این شرایط در زمانی رخ میدهد که مادر دارای فشار خون بالا و افزایش سطح پروتئین در ادرار می شود. این مشکل می تواند موجب زایمان زودرس، مسمومیت، لخته شدن خون و آسیب کبدی است. تئوبرومین موجود در شکلات می تواند این وضعیت را کاهش دهد و خطر آن را تا 70 درصد کمتر کند. این موضوع به خصوص در سه ماهه سوم  مهم تر است.

منبع آنتی اکسیدان ها:

فلاونوئیدها در شکلات، آنتی اکسیدان های عالی هستند که می توانند سطح ایمنی را افزایش دهند.

شکلات خوردن در بارداری

شکلات خوردن در بارداری

فواید قلبی عروقی:

آنتی اکسیدان ها در شکلات برای قلب مفید هستند و همچنین می توانند از بیماری قلبی در طول زندگی جلوگیری کنند.

تسکین دهنده استرس:

شکلات تیره می تواند موجب افزایش سطح سروتونین و اندورفین در مغز شما شود. این ها تقویت کننده های خلق هستند. فلاونول ها در شکلات همچنین به کاهش خستگی و میزان استرس کمک می کنند.

نوزادان شادتر:

تحقیقات نشان می دهد، زنانی که در طول بارداری شکلات تیره تر مصرف می کردند، نوزادان شادتر و شاداب تری را به دنیا می آوردند. این مطالعه همچنین نشان داد که شکلات، نوزادان را از استرس مادران محافظت می کند.

تعادل سطوح کلسترول:

فلاونوئیدها در شکلات تیره می تواند جریان خون را از طریق ساخت رگ های خونی ارتجاعی تسهیل کند.

مواد مغذی:

شکلات حاوی مواد مغذی زیادی مانند آهن و منیزیم است که در بهبود میزان هموگلوبین و تشویق متابولیسم اسیدهای چرب مفید هستند.

حضور رسوراترول:

این ترکیب شکلات در حفاظت از مغز و همچنین سیستم عصبی مفید است و می تواند برای رشد جنین نیز مفید باشد.

ضد التهابی:

خواص ضد التهابی شکلات در دوران بارداری مفید است، زیرا به کاهش خطر سکته مغزی کمک می کند.

حاوی چربی های اشباع نشده:

میزان متوسطی از چربی های غیرمستقیم برای زنان باردار مناسب است. شکلات حاوی اسید اولئیک است که تقریبا همان مقدار چربی را به عنوان روغن زیتون دارد.

چگونه شکلات مناسب را انتخاب کنید؟

شکلات تیره تر بهتر است، شکلات های تیره دارای ترکیبات ضروری است که مزایای سلامتی زیادی را برای زنان باردار دارد. موس شکلات برای زنان باردار مفید نیست زیرا تخم مرغ موجود در آن، خام است. شیر شکلات، شکلات داغ و شکلات سفید نیز در بارداری ایمن هستند.

برای اینکه بتوانید دقیقا متوجه شوید چه میزان شکلات در روز برای شما مفید است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اگر شما بیش از حد شکلات مصرف کنید ممکن است دچار مشکلات ناشی از افزایش کافئین، کالری و قند شوید. هر کدام از این موارد می توانند موجب مسایلی مانند دیابت بارداری، سقط جنین، افزایش وزن، مشکلات دندان، فشار خون بالا و مشکلات گوارشی شوند.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات