میزان کلسیم مورد نیاز در دوران بارداری

0 426

میزان کلسیم در بارداری

کلسیم یکی از مواد معدنی حیاتی در دوران بارداری است. تامین ویتامین ها و مواد معدنی، برای حفظ سلامت زنان باردار ضروری است، مصرف کلسیم در این دوران به رشد ساختارهای اسکلتی جنین کمک می کند.

نیاز به کلسیم بر اساس سن متفاوت است و دریافت مقادیر کم یا زیاد آن می تواند منجر به ایجاد مشکلات اساسی شود. در این مطلب به میزان نیاز روزانه و اهمیت کلسیم در دوران بارداری پرداخته شده است.

میزان نیاز کلسیم روزانه

نیاز کلسیم حتی در دوران بارداری، بسته به سن مادر متفاوت است. کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) توصیه می کند که مادران باردار و شیرده 19 سال به بالا، روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند.

مادران نوجوان برای رشد استخوان و ذخیره کلسیم در بدن خود به مقادیر بیشتری از این ماده معدنی نیاز دارند. آن ها برای حمایت از رشد جنین خود نیز باید کلسیم کافی دریافت کنند. بنابراین به توصیه متخصصان، مادران نوجوان باردار 18 سال و کمتر حداقل به 1300 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند.

نیاز به کلسیم در دوران بارداری

کلسیم یک ماده مغذی مهم برای بدن است. شما در دوران بارداری برای حفظ سلامتی خود و جنین داخل شکم تان، به کلسیم بیشتری نیاز دارید.

کلسیم برای جنین

جنین در حال رشد برای ساخت استخوان و دندان به کلسیم نیاز دارد. کلسیم همچنین یک ماده مغذی مهم برای قلب، عضلات، اعصاب و هورمون های جنین است.

کلسیم برای مادر

کل کلسیم مورد نیاز جنین در دوران بارداری از بدن مادر تامین می شود، بنابراین با مصرف مقادیر روزانه کلسیم، از خود و جنین تان مراقبت می کنید. اگر شما در این دوران به اندازه کافی کلسیم دریافت نکنید، ممکن است با عوارض اساسی روبرو شوید.

جنین در حال رشد، کلسیم را از استخوان های مادر دریافت می کند. بنابراین در صورتی که مقادیر کلسیم از دست رفته شما جایگزین نشود، ممکن است در پایان بارداری استخوان های تان ضعیف شده و دچار پوکی استخوان شوید.

میزان کلسیم در بارداری

عوارض مصرف کلسیم

مصرف بیش از حد یا ناکافی کلسیم با مشکلاتی همراه است. خوشبختانه این عوارض با درمان به موقع قابل پیشگیری است.

مصرف ناکافی کلسیم

در صورتی که میزان توصیه شده روزانه کلسیم را به طور کامل دریافت نکنید، احتمالا هیچ عارضه خاصی را در دوران بارداری تجربه نخواهید کرد.

اگر کمبود کلسیم ناشی از یک بیماری مانند مشکل کلیه، جراحی یا مصرف برخی داروها باشد، منجر به بروز عوارض می شود.

عدم مصرف کافی کلسیم منجر به بروز علائم زیر می شود:

– فشار خون بالا در دوران بارداری

زایمان زودرس

– وزن کم هنگام تولد

– بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشتان

– کمبود وزن جنین

– عدم شکل گیری درست استخوان ها و دندان های جنین

– مشکلات قلبی

– ضعف عضلانی

– کم اشتهایی

– در موارد نادر، افزایش خطر شکستگی استخوان

میزان کلسیم در بارداری

کمبود کلسیم در موارد حاد و نادر، می تواند کشنده باشد. بسیاری از این عوارض جای نگرانی دارد، ولی به خاطر داشته باشید که شما حتی بدون توجه به رژیم غذایی خود، روزانه مقداری کلسیم دریافت خواهید کرد. در هر صورت شما برای تامین نیاز جنین در حال رشد خود، باید کلسیم کافی در استخوان های خود ذخیره کنید.

با انجام درمان های لازم، در صورت وجود هرگونه مشکل و تداخل در جذب کلسیم، می توان از بروز عوارض جانبی جلوگیری کرد.

مصرف بیش از حد کلسیم

به ندرت می توان مقدار زیادی کلسیم از رژیم غذایی روزانه دریافت کرد. ولی ممکن است با مصرف مکمل، مقادیر زیادی کلسیم جذب بدن شود.

آگاهی در مورد میزان مواد مغذی موجود در ویتامین و مکمل های دوران بارداری لازم است، شما ممکن است با مصرف خودسرانه ویتامین باعث جذب بیش از حد آن در بدن تان شوید.

همیشه بهتر است در مورد مصرف ویتامین ها با پزشک خود صحبت کنید، تا بیش از حد نیاز خود آن را دریافت نکنید. زنان باردار بالای 19 سال نباید بیش از 2500 میلی گرم کلسیم و زنان باردار بالای 18 سال نباید بیش از 3000 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند.

مصرف بیش از حد کلسیم می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

– یبوست

– سنگ کلیه

– مشکل در جذب سایر مواد معدنی مانند آهن و روی

– ضربان نامنظم قلب

– کمبود کلسیم جنین

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات