خوردن کیوی در دوران بارداری

1 873

تغذیه در دوران بارداری اثر مستقیم بر جنین دارد، بنابراین باید مراقب رژیم غذایی خود باشید و با داشتن برنامه غذایی مناسب به سلامت خود و دلبندتان کمک کنید.

کیوی که به انگور چینی نیز شناخته می شود، میوه ملی چین محسوب می شود. کیوی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین های ، A ، E ، K ،C فولات، پتاسیم، آهن، مس، منیزیم، فسفر و کولین است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. کیوی در مقایسه با بسیاری از میوه های دیگر قند و چربی کمی دارد و غنی از فیبر رژیمی است.

در این مطلب با مزایا و عوارض جانبی مصرف کیوی در دوران بارداری آشنا خواهید شد.

ایمنی مصرف کیوی در دوران بارداری چقدر است؟

خوردن کیوی در دوران بارداری بی ضرراست و در واقع مزایای بسیاری برای مادر و جنین دارد.

کیوی میوه ای خوشمزه و خوش آب و رنگ است که می تواند بخشی از رژیم غذایی روزانه باشد، مگر این که به آن حساسیت داشته باشید. افراد مبتلا به آلرژی کیوی به احتمال زیاد به لاتکس نیز واکنش نشان می دهند. بنابراین مراقب علائم حساسیت از قبیل بثورات پوستی یا تورم در اطراف دهان خود باشید، اما اگر در گذشته مشکلی با کیوی نداشته اید، مصرف آن در بارداری نیز برایتان بی خطر خواهد بود.

خوردن کیوی در بارداری

خوردن کیوی در بارداریمزایای مصرف کیوی در دوران بارداری

در ادامه به مزایای مصرف کیوی در مراحل مختلف بارداری پرداخته شده است:

سه ماهه اول بارداری

فولات: یک کیوی متوسط حاوی حدود 17 میکروگرم (mcg) منبع مهم فولات است، این میوه مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اگرچه پژوهشگران خیلی دقیق از نحوه عملکرد فولات مطمئن نیستند، ولی این ماده مغذی (شکل مصنوعی آن اسید فولیک) در جلوگیری از نقص لوله عصبی (NTSs) جنین موثر است. نقص لوله عصبی (NTDs) ممکن است در اوایل بارداری و حدود 4 تا 6 هفته پس از آخرین قاعدگی مادر رخ دهد، بنابراین مهم است که یک ماه قبل از بارداری مکمل اسید فولیک مصرف کنید.

مركز کنترل بيماری ها در آمريكا به زنان باردار توصيه می كند كه روزانه 400 ميكروگرم اسيد فولیک مصرف كنند، در واقع خوردن 1 تا 2 عدد كيوی نيز برای دریافت این ویتامین مفيد است.

ویتامین C : هر میوه کیوی حاوی 64 میلی گرم منبع مهم ویتامین C است. این ویتامین برای زنان باردار مفید است، زیرا به جذب آهن کمک می کند.

جذب آهن برای جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری و بعد از آن بسیار ضروری است. سطح بالای آهن مادر برای جنین مفید است. آهن به تشکیل انتقال دهنده های عصبی که برای عملکرد مغز مهم هستند، کمک می کند.

کلسیم : کلسیم نه تنها برای استحکام استخوان ها و دندان ها بلکه برای رشد ماهیچه ها و قلب جنین نیز ضروری است. یک کیوی متوسط حاوی 23.5 میلی گرم منبع مهم کلسیم است، بنابراین از آن در سالاد خود استفاده کنید، به ویژه اگر مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستید و می خواهید منابع غیر لبنی کلسیم مصرف کنید.

سه ماهه دوم بارداری

فیبر رژیمی : هر میوه کیوی با محتوای 2.07 گرم فیبر، می تواند به حفظ حرکات روده ای منظم کمک کند. بارداری می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات روده مانند یبوست و اسهال شود، زیرا تغییر سطح هورمون ها در بدن سرعت هضم را کاهش داده و حرکت ماهیچه های روده را کند می کند.

ویتامین A و روی : از سه ماهه دوم بارداری نیاز بدن به ویتامین A ، روی، کلسیم، آهن، ید و اسیدهای چرب امگا 3 افزایش می یابد. مصرف کیوی برخی از این نیازها را برطرف می کند. یک کیوی متوسط حاوی 2.76 میکروگرم منبع مهم ویتامین A و 0.097 میلی گرم روی است.

خوردن کیوی در بارداری

خوردن کیوی در بارداریسه ماهه سوم بارداری

محتوای قند : خطر ابتلا به دیابت بارداری در سه ماهه سوم بارداری بالا است، کیوی در مقایسه با بسیاری از میوه های دیگر شاخص گلیسمی کمتری دارد. 100 گرم کیوی تنها حدود 1 قاشق چایخوری گلوکوز دارد. به این معنی که این میوه باعث افزایش قند خون نمی شود. البته قند طبیعی این میوه برای کنترل هوس شیرینی زنان باردار مناسب است.

ویتامین K : کیوی متوسط حاوی 27.8 میکروگرم منبع مهم ویتامین K است. این ویتامین باعث بهبود زخم می شود و به انعقاد خون کمک می کند. با نزدیک شدن به تاریخ زایمان مطمئن شوید که مقادیر کافی از این ویتامین در بدن تان وجود دارد.

عوارض جانبی مصرف کیوی در دوران بارداری

حساسیت به کیوی بسیار نادر است. در صورت حساسیت به لاتکس از مصرف کیوی اجتناب کنید. علائم حساسیت به کیوی شامل موارد زیر می شود:

– احساس خارش در دهان و گلو

– ایجاد کهیر یا التهاب

– درد معده یا استفراغ

خلاصه مطلب

کیوی میوه بومی کشور چین محسوب می شود و نام اصلی آن در چین mihoutao است، به این معنی که میمون ها عاشق کیوی هستند. اگر به کیوی حساسیت ندارید، آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مزایای آن در دوران بارداری بهره مند شوید.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

2 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات