مصرف لیمو ترش در دوران بارداری

0 6,157

لیمو ترش در بارداری

بارداری دوران حساسی است که نیاز به آگاهی و مراقبت فراوان دارد. زنان باردار باید در مورد تغذیه خود اطلاعات کافی داشته باشند، زیرا هر چیزی که مادر می خورد بر جنین در حال رشد او اثر می گذارد. میوه و سبزیجات فواید بسیار دارند و باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. به خاطر داشته باشید که مصرف متعادل هر ماده مغذی برای سلامت مادر و جنین موثر است.

لیمو ترش یک خوردنی توصیه شده در دوران بارداری است که فواید زیادی برای مادر و جنین دارد. از خواص لیموترش می توان به بهبود دستگاه گوارش، درمان یبوست و رفع حالت تهوع زنان باردار اشاره کرد. این مطلب به بررسی مزایا و مضرات لیموترش در دوران بارداری پرداخته است.

مزایای لیمو ترش در دوران بارداری

لیموترش مانند سایر مرکبات، حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. این میوه مقوی همچنین سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم و فسفر است. برخی از فواید مهم لیمو ترش عبارت است از:

کاهش تهوع صبحگاهی

مصرف آب لیمو ترش و بوئیدن پوست آن به کاهش تهوع کمک می کند، در واقع استنشاق بوی لیموی تازه یک درمان معجزه آسا برای تهوع به حساب می آید.

درمان یبوست

مشکل شایعی که بیشتر زنان در بارداری تجربه می کنند، یبوست است. لیموترش به دلیل محتوابی بالای ویتامین c، برای درمان این عارضه بسیار موثر است. شما می توانید روزانه با مصرف مقداری آب لیموی تازه یا یک برش کوچک از لیمو ترش (۰.۷ گرم فیبر غذایی) از ابتلای خود به یبوست پیشگیری کنید.

بهبود هضم

بیشتر زنان در دوران بارداری دچار نفخ و مشکلات دستگاه گوارش می شوند. آب لیمو نوعی ضدعفونی کننده دستگاه هاضمه است. خاصیت اسیدی لیمو ترش به بهبود روند هضم غذا و درمان سوء هاضمه کمک می کند.

تنظیم فشار خون

لیمو ترش سرشار از ویتامین های مختلف است. این میوه شگفت انگیز با کاهش چربی و باز شدن عروق بدن نقش مهمی در تنظیم فشار خون بارداری ایفا می کند.

تقویت سیستم ایمنی

لیموترش منبع غنی از آنتی اکسیدان است و رادیکال های آزاد را از بین می برد. این ماده مغذی همچنین با داشتن مقدار زیادی ویتامین c به درمان عفونت کمک می کند و از بروز تب در زنان باردار (به دلیل بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) جلوگیری می کند.

لیمو ترش در بارداری

بهبود عملکرد سلول های مغز و تقویت سلامت استخوان های جنین

لیموترش حاوی پتاسیم است و به عملکرد اعصاب و سلول‌های مغزی جنین کمک می کند. همچنین این ماده مغذی منبع غنی از کلسیم و منیزیم است و باعث تقویت رشد استخوان‌های جنین می شود. بنابراین لیموترش افزون بر مزایایی که برای مادر باردار دارد، برای رشد سالم جنین نیز بسیار مفید است.

کاهش ورم پاها

تورم پاها در دوران بارداری بسیار شایع است. شما می توانید با مصرف یک قاشق چایخوری آب لیمو در نصف فنجان آب گرم از بروز این عارضه جلوگیری کنید.

کاهش درد زایمان

نوشیدن معجون طبیعی آب لیمو همراه با عسل در اواخر بارداری، موجب کاهش استرس و درد زایمان می شود.

جلوگیری از کم آبی بدن و درمان گرمازدگی

می توان از شربت آب لیمو برای رفع کم آبی بدن در دوران بارداری استفاده کرد. مصرف آب لیموترش همچنین در کاهش دمای بدن بسیار موثر است.

درمان سردرد

لیمو ترش باعث تسکین سردردهای خفیف و میگرنی می شود. شربت آب لیمو و گلاب برای این منظور بسیار اثربخش است.

درمان سرطان

لیمو ترش به دلیل محتوای ویتامین C ، رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی را از بین برده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

لیمو ترش در بارداری

لیمو ترش در بارداریعوارض جانبی مصرف لیموترش در دوران بارداری

به طور کلی مصرف لیموترش در بارداری بی ضرر است. بسیاری از مضرات این میوه ناشی از وجود اسیدهای مختلفی است که در آن وجود دارد. زیاده روی در مصرف لیموترش می تواند منجر به بروز عوارض جانبی زیر شود:

سوزش معده: سوزش معده براثر افزایش اسید معده و بازگشت آن به مری رخ می دهد. مصرف مواد غذایی اسیدی همچون لیموترش می تواند منجر به تشدید این وضعیت شود.

پوسیدگی دندان: از اصلی ترین عوارض مصرف زیاد لیموترش می توان به پوسیدگی دندان اشاره کرد. مواد اسیدی موجود در آب لیمو به مینای دندان آسیب می زند. با رقیق کردن آب لیمو و شستن دهان پس از خوردن این معجون شگفت انگیز از بروز مشکلات دندانی در بارداری جلوگیری کنید.

سوء هاضمه یا اسهال: مصرف زیاد لیموترش می تواند باعث مشکلات گوارشی، سوء هاضمه یا اسهال شود. در صورتی که دچار این عوارض شدید با پزشک مشورت کنید.

از آن جا که در دوران بارداری سیستم ایمنی ضعیف می شود، حتما باید آب لیموی طبیعی مصرف کرد، زیرا آب لیمو صنعتی و غیرپاستوریزه موجب افزایش احتمال ویروس سالمونلا و بیماری های منتقله از طریق غذا می شود.

با وجود این که مصرف لیموترش در بارداری ایمن است، بهتر است قبل از گنجاندن آن به رژیم روزانه خود با پزشک مشورت کنید.

لیمو ترش در بارداری

مقدار مصرف لیموترش در بارداری

برای افزودن لیموترش یا آب لیمو به رژیم غذایی روزانه خود از مقادیر کم شروع کنید، برای نمونه یک چهارم لیمو را با 350 میلی لیتر آب رقیق کنید. برای افزایش مقدار مصرف روزانه لیموترش با پزشک مشورت کنید. به طور کلی نوشیدن 1 تا 2 لیوان آب لیموی رقیق شده در روز بلامانع است. همچنین توصیه شده زنان باردار برای رفع تهوع صبحگاهی هر روز یک لیمو تازه را بو کنند.

لیموترش را می توان به صورت شربت آب لیمو، چای زنجبیل و لیمو (افزودن 2 برش زنجبیل و لیمو به آب جوش) و معجون آب لیمو و عسل مصرف کرد و از مزایای آن در دوران بارداری بهره مند شد.

افزون بر این می توان آب لیموی تازه را به انواع غذا، سس و سالاد اضافه کرد، زیرا عطر و طعم دلپذیری به غذا می دهد و موجب طراوت و شادابی پوست زنان باردار می شود.

بارداری دوره ای حساس و مهم است، بنابراین در صورتی که در مورد بایدها و نبایدهای رژیم غذایی خود مطمئن نیستید، با پزشک مشورت کنید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات