بهداشت جنسی

0 101

ده نکته درباره سلامت جنسیِ ایمن و سالم

در رابطه جنسی بین دو نفر، هیچ تضمینی برای سلامت نفر مقابل وجود ندارد ، اما اگر دقت کنید و راهنمایی‌ های سلامت جنسی را جدی بگیرید ، شما هم از تعامل خود لذت خواهید برد . سعی کنید نکات زیر را به خاطر بسپارید :

1- یاد بگیرید “نه” بگویید.

هیچ کس از نداشتن رابطه جنسی نمرده است، اما درباره ابتلا به بیماری‌های جنسی و عفونت‌های آمیزشی نمی‌توان چنین گفت . فقط چون مدتی طولانی سکس نداشتید ، تحت فشارِ نیازِ جنسی فرصت را غنیمت نشمارید .

2- از ارتباطات جنسی خارج از محیط خانواده پرهیز کنید و به همسر خود وفادار باشید.

افرادی که پایبندی به امور اخلاقی ندارند، ممکن است با ارتباط با دیگران، آلودگی های ویروسی داشته باشند.

اگر شما با آنها ارتباط جنسی داشته باشید، بیماری را دریافت کرده و به همسر خود نیز منتقل می کنید.

همسران باید به لحاظ جنسی نیز به همدیگر وفادار باشند تا سلامتی شان به خطر نیفتد.

3- فقط بر غرایز خود اتکا نکنید.

مشکل اعتماد به غریزه در موضوع بیماری های قابل انتقال جنسی این است که مردم آلودگی خود را باور نمی کنند، در حالی که به راستی بدون آلودگی نیستند .

بعضی از بیماریها هیچ علامتی ندارند، پس اگر همسر شما می گوید هیچ بیماری یا آلودگی ندارد، دروغ نگفته است؛ اما چون علائمی ندارد، خود را بیمار نمی داند. به جای اعتماد به غرایز و حس ششم بهتر است فقط روش های ایمن رابطه جنسی را رعایت کنید.

بهداشت جنسی

4- هرگز زمانی که با یک غریبه روبرو می شوید، حواس خود را مخدوش نکنید.

مخدوش کردن حواس با الکل یا دیگر مواد در مواقع خاص ممکن است خیلی خطرناک باشد. در مواقع خواص به دلیل وجود الکل یا مواد، امکان تبدیل مهمانی به صحنه جنسی خیلی زیاد است. در مهمانی هایی که تعداد آشناها کمتر از غریبه هاست، خود را به مخاطره جنسی نیندازید.

5- ابتدای آشنایی، درباره روش های ایمن رابطه جنسی صحبت کنید.

اگر در موقعیت آشنایی یا نامزدی با کسی قرار دارید، صحبت و گفتمان رابطه جنسی ایمن را به بعد موکول نکنید. وقتی در موقعیت تعامل و مواجهه ی جنسی قرار بگیرید، خیلی دیر است و رابطه جنسی ایمن محقق نخواهد شد .

6- از کاندوم استفاده کنید.

کاندوم را همیشه و به درستی استفاده کنید؛ ممکن است سوراخ باشد ، تاریخ مصرف آن گذشته باشد یا اندازه آن مناسب شما نباشد . ویروس های خاصی مثل هپاتیت B از کاندوم لاتکس عبور می کنند.

دقت کنید هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که از کاندوم استفاده نکنید . مردان با استفاده از کاندوم توانایی خود را برای رسیدن به ارگاسم از دست نمی دهند . آنها رابطه جنسی بدون کاندوم را دوست دارند ، اما فراموش نکنید رابطه جنسی با کاندوم بهتر از نداشتن رابطه است . همیشه کاندوم را همراه داشته باشید .

7- قبل از برقراری رابطه جنسی ، رابطه و تعاملی معقول با طرف مقابل بسازید.

نکته کلیدی در رابطه جنسی ایمن و مطمئن این است که قبل از تعامل طولانی‌ مدت و شناخت کافی نسبت به فرد مقابل ، هرگز وارد رابطه جنسی نشوید . به مرور که شخص را می شناسید ، می توانید از تاریخچه زندگی جنسی او بپرسید و بدانید . در نخستین روزهای آشنایی، جز هیجانات و محرکات جنسی هیچ منطقی بر رابطه شما حکم نمی کند و به راحتی می توانید تحت تاثیر محرک ها و هیجانات، خودتان را به خطر بیندازید.

پس فراموش نکنید: در یک آشنایی، سکس قدم آخر است نه اول.

بهداشت جنسی

بهداشت جنسی

8- درگیر رفتار پرخطر نشوید.

احتمال انتقال ویروس ایدز از طریق مقاربت مقعدی بیش تر از راه های دیگر مقاربت است. البته روش‌های دیگر نیز بدون استفاده از کاندوم ، ایمن نیست. رفتن به مهمانی های مختلف جوانان دور از خطر نیست. شراکت در سوزن، تزریق و هرگونه ابزار تیز، دعوت به ملاقات ویروس اچ آی وی می باشد. وقتی تماس آنی و بدون تفکر برقرار شود، شاید فرد لحظاتی فراموش‌ نشدنی را تجربه کند، اما زمانی که روی تخت بیمارستان منتظر مرگ است، لحظات زیبا به یاری او نمی آید، بلکه به کابوسی تبدیل می شود که تا پایان زندگی و فرا رسیدن مرگ بارها و بارها به سراغش خواهد آمد.

9- فراموش نکنید که بیماری های آمیزشی دیگری هم شما را تهدید می‌کنند.

اگرچه امروزه ویروس ایدز سرتیتر متون بهداشت جنسی است ، نباید فراموش کرد دیگر بیماری ها و عفونت های جنسی مانند سوزاک، سیفلیس، تبخال تناسلی و غیره سال ها سلامت جنسی انسانها را تهدید کرده است . مثال دیگر هپاتیت B بوده که از آلاینده ترین عفونت های آمیزشی است و فرد می تواند برای مقابله با آن واکسن دریافت کند. اما ایدز نه واکسن دارد و نه درمان؛ فرد یکبار برای همیشه آلوده می شود. تماس با فردی که ایدز ندارد بدین معنا نیست که نمی‌تواند شما را به عفونت های دیگر مبتلا کند.

10- راه های دیگر تماس جنسی را نادیده نگیرید.

مقاربت واژینال بدون محافظ زمانی است که شما قصد باردار شدن داشته باشید. برای لذت بردن ، راه های معاشقه دیگری وجود دارد و شما مجبور نیستید هر تماس جنسی را به مقاربت ختم کنید. اگر از سلامت همسر خود مطمئن نیستید ، مقاربت را حذف کنید ، اوج لذت جنسی یا ارگاسم صرفاً به مقاربت دخولی وابسته نیست.

راضیه جلالی

ارشد روانشاسی تربیتی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات