علائم بارداری از روی ناف

0 469

بارداری چگونه روی ناف اثر می گذارد

ناف محل اتصال بندناف به جنین است. بند ناف از جنین به جفت می رود، مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز جنین را تامین می کند و مواد زائد را از جنین دور نگه می دارد.

نوزاد پس از به دنیا آمدن دیگر نیازی به بند ناف ندارد و پزشک آن را بریده و قسمت کوچکی که از شکم نوزاد بیرون زده است پس از چند هفته، ناف باقی مانده می افتد و تنها ناف کودک باقی می ماند.

ما معمولاً زمان زیادی را صرف توجه به تغییرات ناف خود نمی کنیم، اما در دوران بارداری، یکی از تغییرات زیادی که بدن متحمل می شود معمولا ناف است.

تشخیص علائم بارداری از روی ناف، کار ساده ای است. بیشتر علائم بارداری پس از زایمان از روی ناف ناپدید می شوند. علائم با آسیب و درد خاصی همراه نیستند. در این مطلب با برخی علائم بارداری از روی ناف آشنا می شوید.

در بارداری چه اتفاقی برای ناف می افتد؟

ناف زنان معمولا در سه ماهه دوم بارداری دستخوش تغییرات می شود. با بزرگ شدن رحم، شکم نیز بزرگ تر می شود و در نهایت ناف به دلیل رشد شکم بیرون می‌ زند.

آیا بیرون آمدن ناف در بارداری طبیعی است؟

نه. بیرون زدگی ناف در دوران بارداری کاملا طبیعی و بی ضرر است. با این حال برخی از زنان در ناحیه ناف خود احساس درد می کنند.

علائم بارداری از روی ناف

چرا ناف شما در دوران بارداری تغییر می کند؟

همان طور که جنین رشد می کند، فضای داخل شکم محدودتر می شود. در اطراف ناف ماهیچه های کمی وجود دارد، بنابراین با بزرگ تر شدن رحم، از درون شکم می تواند به ناف فشار وارد کند.

وقتی متوجه بیرون زدگی ناف خود می شوید، به این معنی است که یک قدم به دیدار کوچولوی خود نزدیک تر شده اید.
در این وضعیت رحم در حال انبساط و باز کردن فضا برای رشد جنین است. برخی از مادران نگران این هستند که ناف آن ها بیش از حد بیرون بزند. ولی این طور نیست. پوست بسیار قابل ارتجاع است، اما محدوده خود را می داند و پایین نمی آید.

چه زمانی ناف بیرون می زند؟

احتمالاً در سه ماهه دوم یا سوم بارداری متوجه تغییر ناف خود خواهید شد (به طور دقیق تر، در حدود هفته 26). این بیرون زدگی به دلیل کشش پوست و فشار رحم در حال رشد رخ می دهد.

اگر ناف شما هنوز بیرون نزده است، نگران نباشید. ناف برخی از خانم ها بیرون نمی زند. این مسئله به وزن قبل از بارداری و میزان افزایش یا کشش پوست شکم در دوران بارداری بستگی دارد.

برخی از زنان ممکن است در یک بارداری دچار بیرون زدگی ناف شوند اما در بارداری بعدی نه. به این معنی نیست که اگر ناف شما بیرون نیاید مشکلی پیش نمی آید. اما اگر نگران هستید، می توانید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کودک شما طبق برنامه رشد می کند.

آیا بیرون زدگی ناف در دوران بارداری خطرناک است؟

بیشتر مادران باردار حتی متوجه بیرون آمدگی ناف خود نمی شوند، زیرا این بیرون زدگی تقریبا همیشه بدون درد و کاملا عادی است.

برآمدگی ناف بدون درد است، تنها ظاهر آن باعث ناراحتی برخی مادران می شود. ممکن است کمی طول بکشد تا به این وضعیت عادت کنید، زیرا ناف بیرون زده از زیر لباس قابل مشاهده است، ولی به جز این، نباید مشکل دیگری داشته باشد.
اگر پیش از بارداری ناف شما به سمت داخل باشد، ممکن است پس از بارداری با بیرون زدگی ناف کمی احساس سوزش و تحریک را تجربه کنید. ناف شما نباید مستقیم با لباس تماس داشته باشد، وگرنه با برآمدگی تحریک و دچار سوزش می شود.
مادرانی که این احساس سوزش را تجربه می کنند، گاهی روی ناف خود چسب زده یا با استفاده از بانداژ ناف خود را می پوشانند.

علائم برآمدگی ناف در دوران بارداری

برخی علائم دیگر در هنگام برآمدگی ناف ممکن است ایجاد شود که شامل موارد زیر است:

1. خارش ناف: ناف مادران باردار به دلیل بزرگ شدن رحم بیرون می زند. این رشد باعث کشش پوست می شود که می تواند منجر به خارش و تحریک اطراف شکم به ویژه ناف شود. با این حال، خارش شدید می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چیزی جدی‌تر مانند عفونت ناف در حال رخ دادن است. اگر نگران هستید و اگر خارش برطرف نشد یا شدت آن افزایش یافت، همیشه با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم بارداری از روی ناف

2. حلقه های سیاه: برخی از مادران خطوط تیره ای در اطراف ناف خود مشاهده می کنند، این مورد طبیعی است و ناشی از رنگ دانه های پوست و احتمالا هورمون ها است. همچنین می تواند کشش پوست، کبودی های خفیفی در اثر خونریزی رگ های خونی ایجاد شود. به یاد داشته باشید که وقتی ناف به حالت بیرونی تبدیل می شود، می تواند بسیار حساس شود و اگر تحریک شود، مانند زمانی که با لباس تماس می دهید، شبیه حلقه تیره یا کبودی به نظر می رسد.

3. خط سیاه: این یک خط تیره است که از ناف تا استخوان شرمگاهی ادامه دارد. همه زنان در دوران بارداری این خط را تجربه نمی کنند. این خط معمولا قبل از بارداری نیز وجود دارد و به آن لینا آلبا می گویند (به معنی خط سفید)، ولی از آن جا که کمرنگ است قابل مشاهده نیست.

خط سیاه اصلا خطرناک نیست و افزایش هورمون های بارداری باعث افزایش ملانین که (هورمونی برای رنگدانه) به وجود می آید. این خط معمولا همیشه وجود دارد اما تا اواخر بارداری قابل مشاهده نیست. بعد از بارداری خود به خود محو می شود.

آیا ناف می تواند جنسیت جنین را آشکار کند؟

برخی از داستان های قدیمی نشان می دهد که شکل ناف در دوران بارداری می تواند به پیش بینی جنسیت جنین کمک کند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که درستی این فرضیه را ثابت کند. بهتر است پزشک با استفاده از یک روش آزمایشی قابل اعتماد، جنسیت را تایید کند.

خلاصه مطلب

بارداری یک ترن هوایی عاطفی از سفر به سمت مادری است. بدن شما تغییرات زیادی را تجربه خواهد کرد که به نظر می رسد دیوانه کننده باشد که چیزی به کوچکی ناف شما تحت تأثیر قرار گیرد.

ناف در دوران بارداری دچار یک سری تغییرات می شود که طبیعی است. خبر خوب این که بیشتر این تغییرات موقتی هستند و در نهایت ناف قبل از تولد نوزاد به وضعیت قبل باز می گردد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات