مزایا و ایمنی مصرف هندوانه در بارداری – بخش اول

0 628

هندوانه در روزهای گرم یک خوردنی دلپذیر است. مادران باردار معمولا میل شدیدی به این میوه آبدار دارند، اما آیا مصرف هندوانه در دوران بارداری بی خطر است؟

مانند تمام میوه های تازه و سبزیجات، برخی ملاحظات در رابطه با مصرف هندوانه و حفظ ایمنی مادر و جنین در دوران بارداری وجود دارد. در این مطلب با امن ترین روش های مصرف هندوانه، فواید شگفت انگیز آن و حتی نگرانی های مادران دیابتی آشنا خواهید شد.

مصرف هندوانه در بارداری

بسیاری از افراد نگران ایمنی مصرف هندوانه هستند. احتیاط در مورد هندوانه تا حدی به دلیل خاصیت حساسیت زایی بسیاری از میوه ها و گونه های ملون مانند گرمک و طالبی است.

صیفی جات و میوه های دارای پوست سفت معمولا به دلیل آلودگی باکتریایی، به ویژه سالمونلا موجب ایجاد مسمومیت می شوند. برای جلوگیری از آلودگی ناشی از میوه باید آن را به طور کامل شست.

میوه های پری کات یا قبل از برش مانند هندوانه، احتمال آلودگی بسیار بیشتری دارند. وقتی میوه قبل از برش شسته نشود، معمولا باکتری هایی بر روی پوست خارجی آن یافت می شود که می تواند از طریق چاقو به داخل میوه منتقل شود. بنابراین زنان باردار باید از مصرف میوه های پری کات پرهیز کنند.

بدون شک از خود می پرسید که در مورد برش هندوانه در خانه چه ایمنی وجود دارد؟

خرید هندوانه کامل و برش آن در خانه یک روش هوشمندانه است، با این کار می توان در دوران بارداری با خیال راحت از خوردن این میوه شیرین لذت برد (منبع FDA).

به منظور جلوگیری از ورود باکتری به داخل میوه حتما چاقو، قسمت بیرونی هندوانه و ظرف سرو را (کانتر یا تخته خردکن) کاملا بشویید. (شستشوی کامل پوست هندوانه برای جلوگیری از بیماری کافی است).

نگهداری مناسب و خنک نگه داشتن هندوانه ضرورت دارد. برای جلوگیری از رشد باکتری، میوه برش خورده را باید بپوشانید (با پلاستیک یا سلفون) و در یخچال با دمای 5 درجه سانتیگراد یا کمتر قرار دهید. هندوانه ای که بیش از 2 ساعت در دمای اتاق مانده، باید دور ریخته شود.

مصرف هندوانه در بارداری

مصرف هندوانه در بارداریهوس هندوانه در دوران بارداری

یکی از بهترین هوس های زنان باردار، اشتیاق به خوردن میوه است. در واقع به گفته مجله تغذیه بالینی آمریکا، میوه یکی از شایع ترین هوس های بارداری است.

به طور کلی هوس کردن بخشی جدا نشدنی از دوران بارداری است. هوس میوه در بارداری نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه ویتامین و مواد مغذی را به بدن می رساند.

هیچ شواهد علمی مبنی بر وجود ارتباطی میان ویار بارداری و جنسیت جنین وجود ندارد.

آیا مصرف هندوانه برای خانم های باردار مضر است؟

از دیدگاه طب سنتی مزاج هندوانه “سرد” است و مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود، البته هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

در کل چون طبع هندوانه سرد است، نباید همزمان با سردی جات قوی مصرف شود، زیرا با عوارضی همچون نفخ معده همراه است. برخی از افراد با خوردن مقدار زیادی هندوانه دچار ناراحتی گوارشی می شوند، البته مصرف یک وعده روزانه آن احتمالا مشکل جدی ایجاد نمی کند.

دلیل دیگری که هندوانه در دوران بارداری مضر تعریف شده است، شاخص گلیسمی بالای آن است. شاخص گلیسمی معیاری برای افزایش نسبی سطح قند خون پس از مصرف یک ماده غذایی خاص است. با وجود این که هندوانه شاخص گلیسمی بالایی دارد، اما تاثیر واقعی آن بر قند خون، که با عنوان بار گلیسمی شناخته می شود، بسیار کم است.

مصرف هندوانه در بارداری

با توجه به این که مصرف هندوانه همراه با سایر میوه هایی که شاخص گلیسمی بالا دارند، می تواند موجب افزایش قند خون به میزان خطرناک شود. بنابراین مبتلایان به دیابت بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که یک وعده هندوانه به نسبت کل میوه دارای مقادیر کم کربوهیدرات (مواد مغذی که قند خون را تشکیل می دهد) است.

از عوارض هندوانه برای برخی از زنان می توان به اسهال و نفخ اشاره کرد. هندوانه سرشار از قند طبیعی با عنوان فروکتوز است. تجزیه فروکتوز برای برخی از دستگاه های گوارشی منجر به گاز معده، نفخ و درد می شود.

هندوانه همچنین یکی از معدود میوه هایی است که حاوی مانیتول، یا الکل قندی طبیعی است. مقدار الکل این میوه بسیار اندک است و دلیل بر منع مصرف آن نمی شود. با این حال الکل قندی مانند مانیتول نیز ممکن است منجر به ناراحتی های گوارشی شود که معمولا با عوارضی همچون نفخ و اسهال همراه است.

گرچه قندهای موجود در هندوانه می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی در برخی افراد شود، اما این امر قطعی نیست. سیستم گوارشی هر فرد غذاها را کمی متفاوت تجزیه می کند.

آیا مصرف هندوانه در دوران بارداری ایمن است؟

برای بسیاری از خانم ها این سوال پیش می آید که آیا مصرف هندوانه در سه ماهه اول و سوم بارداری (دوره های حساس رشد جنین) مجاز است.

خوشبختانه هندوانه در تمام دوران بارداری بی خطر است. با این حال در اوایل بارداری برای جلوگیری از بیماری های ناشی از غذا، باید احتیاط ویژه ای داشت.

بهتر است در هر سه ماهه بارداری از مصرف هندوانه پری کات خودداری شود. این امر به ویژه در سه ماهه اول که سرعت رشد جنین بالا است، بسیار اهمیت دارد.

مزایا و ایمنی مصرف هندوانه در بارداری – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات