سیر خوردن در بارداری

0 24,156

مصرف سیر در بارداری

در دوران بارداری، تغذیه برای مادران از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زنان باردار نگران وضعیت سلامتی خود و جنین شان هستند؛ به همین خاطر نگرانی های زیادی را در ارتباط با خوراکی های مصرفی شان دارند.

همه ی زنان عادت های غذایی متنوعی را پیش از بارداری دارند و با ورود به دوران بارداری، تغییر این وضعیت برای شان سخت است، گروهی به شدت به خوراکی ها اهمیت می دهند و گروهی هم نگرانی خاصی ندارند و به رژیم غذایی قبلی شان ادامه می دهند.

مصرف سیر در بارداری

نکته مهم این است که شما باید به دور از هر نوع نگرانی شدید، درباره خوراکی هایی که مصرف می کنید، اطلاعات کسب کنید؛ بدن مادر در دوران بارداری، تغییرات خاصی را پیش رو دارد و ممکن است یک خوراکی که تا چندی پیش هیچ ضرری برای شما نداشته، در بارداری برای شما یا جنین تان مضر باشد.

سیر یکی از خوراکی های محبوب در بین ایرانیان، به خصوص اقوام شمال ایران است.

مصرف سیر در بارداریسیر سرشار از خاصیت است و مصرف آن در دوران بارداری نیز فواید زیادی دارد؛ اما میزان مصرف باید حساب شده باشد و از میل کردن آن به میزان زیاد باید پرهیز کنید.

بهترین کار این است که با مشورت پزشک به مصرف این خوراکی، اقدام کنید.

در سه ماهه اول بارداری باید احتیاط بیشتری برای مصرف سیر در نظر بگیرید؛ البته در سه ماهه دوم و سوم نیز باید مراقبت های لازم را داشته باشید، چرا که مصرف زیاد سیر می تواند فشار خون را کاهش دهد و غلظت خون را رقیق کند.

مزایای خوردن سیر در بارداری چیست؟

کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی

پره اکلامپسی می تواند برای مادر و جنین مشکلات زیادی را ایجاد کند، ممکن است مادر دچار مسایلی مانند کاهش عملکرد کلیه، کبد، لخته شدن خون، ورم ریه و … شود.

سیر خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد و میزان پروتئین ادرار را ثابت می کند.

کاهش کلسترول و خطرات مربوط به مشکلات قلبی

از دیرباز تا کنون، سیر به عنوان یک ماده غذایی عالی برای سلامت قلب شناخته شده است.

سیر دارای آلیسین است و به همین دلیل، سطح کلسترول را متعادل نگه می دارد.

به دلیل رقیق کردن غلظت خون توسط عناصر موجود در سیر، خطر سکته یا حمله قلبی نیز کاسته می شود.

بالا رفتن وزن جنین

اگر مادر در خطر زایمان زودرس باشد یا اینکه سابقه ی به دنیا آوردن نوزادی با وزن کم را داشته باشد؛ می تواند با اضافه کردن سیر به رژیم غذایی خود، سبب افزایش وزن نوزاد شود.

پیشگیری از بیماری ها

سیر از ابتلا به بیماری های زیادی جلوگیری می کند، مهم ترین این موارد شامل : سرطان حلق، سرطان روده و معده؛ عفونت های عمومی، سرماخوردگی و آنفولانزا، عفونت واژن و …. است.

جلوگیری از ریزش مو در بارداری

به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین به دلیل مصرف ویتامین های بدن مادر برای رشد جنین، خیلی از زنان باردار در این دوران، دچار ریزش مو می شوند.

سیر دارای خواصی است که نه تنها از ریزش مو جلوگیری می کند بلکه به رشد موهای جدید نیز کمک می کند.

مصرف سیر در بارداریکاهش خستگی و تهوع

برخی از زنان در دوران بارداری از خستگی مداوم و تهوع و استفراغ کلافه می شوند، سیر یک ماده ی خوراکی مفید برای این مشکلات نیز محسوب می شود.

مضرات مصرف سیر در بارداری

با همه ی موارد گفته شده از فواید و خواص این ماده خوراکی باید دقت داشت که ممکن است مصرف سیر برای برخی از زنان باردار، خطرناک باشد؛ اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید، پیش از مصرف سیر در بارداری، حتما با پزشک خود مشورت کنید:

سابقه سقط جنین

کم کاری تیروئید

دیابت

کاهش فشار خون

نزدیکی به زمان سزارین

سابقه صرع و تشنج

مصرف داروهای دیگر

4 2 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات