خوردن اسفناج در دوران بارداری

خوردن اسفناج در بارداری

0 4,863

اسفناج یکی از سبزیجاتی است که به صورت خرد شده در برخی از سالادها و غذاها استفاده می شود. وقتی که شما در دوران بارداری قرار دارید، بدن شما نیاز به انواع ویتامین و مواد معدنی دارد تا رشد جنین بهتر شود.

در این مطلب بایدها و نبایدهای مصرف اسفناج در بارداری را به شما توضیح می دهیم:

حقایقی درباره اسفناج

در هر 100 گرم اسفناج، ویتامین ها و مواد معدنی زیر موجود است:

کالری 23 کیلوکالری – پروتئین 2.3 گرم – کربن 4 گرم- چربی 0 گرم – آهن 3 گرم – فولیک اسید 194 میکروگرم و کلسیم 99 میلی گرم

افزون بر موارد گفته شده، اسفناج دارای مقادیر مختلف ویتامین های آ، ب 1، ب 2، ب 3، ث ، فسفر، سدیم، پتاسیم و منیزیوم است که همه اینها در رشد جنین نقش بزرگی را ایفا می کند.

فواید و مزایای شگفت انگیز خوردن اسفناج در دوران بارداری

1. فولیک اسید

فولیک اسید نیاز جدی جنین برای رشد و بزرگ شدن در رحم است. همچنین سبب پیشگیری از سقط جنین می شود. اسفناج سبب افزایش گلبول های قرمز خون می شود و در نتیجه شما را از ابتلا به کم خونی محافظت می کند. اسفناج منبع غنی آهن است.

2. بهبود وضعیت روحی و مغزی

مصرف اسفناج سبب می شود تا رشد مغزی جنین نیز بهتر شود. ویتامین ب در اسفناج برای زنانی که مبتلا به تهوع بارداری هستند، بسیار مفید است. همچنین برای افسردگی، اضطراب و پریشانی مفید است.

خوردن اسفناج در بارداری
خوردن اسفناج در بارداری

3. استخوانها و دندانها

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای رشد و توسعه ی استخوانها و دندان ها است. شما تقریبا در مصرف هر 100 گرم اسفناج، 99 میلی گرم کلسیم دریافت می کنید. افزون بر این، برای پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها، کلسیم لازم است و همچنین این ویتامین مسئول بهبود عملکرد عضلات و استخوانها است.

خوردن اسفناج در بارداری

4. ویتامین E

مصرف کافی ویتامین E به طور قابل توجهی بر پیشگیری از تنگی نفس و آسم اثر می گذارد. بینایی را بهبود می بخشد و سطح کلسترول را در بدن تراز می کند. همچنین ویتامین E برای جلوگیری از علائم سندرم PMS و مبارز با آسیب رادیکال های آزاد مناسب است.

5. رشد ریه

اسفناج به دلیل دارا بودن ویتامین آ، به رشد ریه های جنین کمک می کند. همچنین متابولیسم بدن مادر را افزایش می دهد و از تولد نوزاد با وزن کم جلوگیری می کند. اسفناج مانع خوبی برای دیابت نیز به شمار می رود.

6. درد را کاهش می دهد

اسفناج حاوی ترکیبات ضد التهابی به نام گلی کولپید است که درد را تسکین می دهد. دردهای کمر یا پا در دوران بارداری برخی از زنان را کلافه و خسته می کند.

7. افزایش ایمنی

سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری باید به بهترین وجه کار کند تا بتواند جنین را از هرگونه عفونت و بیماری محافظت کند. اسفناج به دلیل دارا بودن ویتامین ث، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. از طرفی وضعیت گوارش مادر نیز بهبود پیدا می کند و شاید همین مساله یکی از دلایل مهم گنجاندن اسفناج در وعده های خوراکی باشد.

8. تاثیر بر فشار خون

نیترات در اسفناج می تواند سطح فشار خون را تنظیم کند. فشار خون بالا در بارداری می تواند سبب افزایش احتمال مرگ و میر جنین شود. پتاسیم موجود در اسفناج نیز به کاهش فشارخون کمک می کند و سدیم را افزایش می دهد.

خوردن اسفناج در بارداری
خوردن اسفناج در بارداری

9. ویتامین ب 1 و ب 2

این دو ویتامین به طور جدی بر رشد سیستم عصبی جنین اثرگذار هستند. فقدان ویتامین ب 1 ممکن است سبب ایجاد شرایطی به نام نوریت محیطی (برخی اختلالات عصبی) شود، ویتامین ب 2 نیز برای رشد بافت ها و اندام های تولید مثل بسیار ضروری است.

خوردن اسفناج در بارداری

مصرف چای و قهوه در بارداری

مصرف استامینوفن در دوران بارداری

دمنوش های مفید در بارداری

10. پروتئین

اسفناج پروتئین نیز دارد که برای بهبود و ترمیم سلول ها بسیار مهم است. همچنین شامل آمینو اسید در بدن و برای رشد پوست، عضلات و استخوانها مفید است.

عوارض جانبی مصرف اسفناج در دوران بارداری

دقت کنید که هر خوراکی همانطور که در شرایط عادی می تواند عوارضی داشته باشد در دوران بارداری نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

در مصرف اسفناج زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد ممکن است سبب کمبود مواد معدنی بدن و توقف رشد جنین شود.

یبوست، اسهال و نفخ نیز از دیگر عوارض مصرف زیاد اسفناج به دلیل فیبر بالای آن است که ممکن است در برخی از افراد رخ دهد.

مصرف زیاد اسفناج در افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند، شاید مجدد سبب تشکیل سنگ شود.

اگر در وضعیت سلامتی شما هر گونه مساله یا مشکلی وجود دارد، پیش از مصرف اسفناج با پزشک خود مشورت کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات