مواد غذایی محرک زایمان

0 366

با نزدیک شدن به موعد مقرر زایمان و پشت سر گذاشتن 9 ماه بارداری، ممکن است برای شروع زایمان کمی نا امید شوید و به روش های تحریک زایمان فکر کنید.

روش های القا کننده زیادی وجود دارد از جمله رابطه جنسی، تحریک نوک پستان، غذاهای تند، آناناس و روغن کرچک. این نکته را در نظر بگیرید که حتما قبل از استفاده از هرگونه روش طبیعی برای تحریک زایمان، با پزشک مشورت کنید. در ادامه لیست برخی از غذاهایی که باعث تسریع زایمان می شوند آورده شده است:

آناناس

آناناس میوه ای گرمسیری و سرشار از ویتامین C و منگنز است. این میوه به دلیل داشتن مواد مغذی باعث نرم شدن دهانه رحم می شود و انقباضات رحمی را افزایش می دهد.

خرما

میوه درخت خرما بسیار مغذی است و فیبر و آنتی اکسیدان بالایی دارد. پژوهش ها حاکی از آن است که مصرف خرما در چند هفته آخر بارداری باعث بهبود اتساع دهانه رحم می شود و نیاز به القای زایمان را کاهش می دهد.

خرما به دلیل وجود مقادیر ناچیز اکسی توسین می تواند به عنوان یک القا کننده طبیعی زایمان عمل کند و مدت زمان زایمان را کاهش دهد.

مواد غذایی تند

غذاهای هندی، ایتالیایی یا تایلندی که با ادویه تند درست شده اند، می توانند به القای روند زایمان کمک کنند.

طبق یک پژوهش معتبر بسیاری از مردم معتقدند که غذاهای تند باعث زایمان می‌شوند. بیشتر زنان باردار با مصرف مواد غذایی تند در القای روند زایمان خود موفق بوده اند.

مواد غذایی محرک زایمان

بادمجان

طبق گفته ده ها نفر از افراد باردار بادمجان پارمسان باعث وقوع زایمان طبیعی و تسریع روند آن می شود. البته پژوهش علمی معتبری برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

چای برگ تمشک

نوشیدن یک فنجان چای برگ تمشک راه خوبی برای شروع زایمان به نظر می رسد. با این حال، شواهد کافی برای تایید اثربخشی چای برگ تمشک (یا قرص های برگ تمشک) وجود ندارد.

بر اساس یک پژوهش مصرف چای برگ تمشک کمک می کند تا تحریک انقباضات رحمی افزایش یابد. پژوهش های بیشتری نیاز است، بنابراین قبل از مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنید.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان، داروی گیاهی که سابقه طولانی در درمان بسیاری از بیماری ها دارد، گاهی به عنوان یک شروع کننده زایمان شناخته می شود، اما این یکی از مواردی است که قطعا باید از آن اجتناب کنید.

مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین هشدار می‌دهد که مصرف زیاد ریشه شیرین بیان به دلیل محتوای پروستاگلاندین می تواند منجر به زایمان زودرس و مشکلات بالقوه سلامتی برای نوزاد شود، بنابراین بهتر است قبل از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنید.

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه که سال ها به عنوان یک داروی گیاهی در میان بومیان آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد، باعث القای زایمان می شود. اگرچه کوهوش سیاه از نظر فنی یک مکمل غذایی است، ولی بهتر است از مصرف آن در دوران بارداری اجتناب شود.

آیا اثربخشی غذاهای القا کننده زایمان از نظر علمی ثابت شده است؟

بر اساس تحقیقات موجود، بهترین ماده غذایی برای القای زایمان، خرما است. پژوهش ها اثربخشی مزایای خرما، این میوه پر فیبر را بر تسریع روند زایمان تایید کرده است، ولی اثربخشی سایر غذاها عمدتا مبنی بر شواهد است.

مواد غذایی محرک زایمان

روش های طبیعی القاء زایمان

ممکن است القای زایمان با کمک موادغذایی خیلی متقاعد کننده نباشد یا مانند بسیاری از افراد شاید از سوزش سر دل یا رفلاکس معده رنج ببرید و غذاهای تند یا مغذی برای تان ناخوشایند به نظر برسد.

خبر خوب این که گزینه های دیگری نیز برای تسریع روند زایمان وجود دارد، از جمله موارد زیر:

– ورزش کردن

– رابطه جنسی

– تحریک نوک سینه

– طب سوزنی یا طب فشاری

– روغن کرچک

البته، درستی هیچ کدام از روش های طبیعی که بدون دخالت پزشک انجام می شوند از لحاظ علمی اثبات نشده است. حتما پیش از القای زایمان با پزشک خود مشورت کنید.

روش های پزشکی القاء زایمان

شما ممکن است آماده استقبال از فرزند خود باشید، اما تیم پزشکی بسته به هفته بارداری و شرایط کمی احتیاط کنند.
به طور طبیعی دهانه رحم می تواند به بهترین نحو برای زایمان آماده شود. متخصصان پزشکی به طور کلی بر اهمیت عدم مداخله قبل از کامل شدن ترم تاکید می کنند، مگر این که دلیل پزشکی برای این کار وجود داشته باشد و خطری سلامت مادر و جنین را تهدید کند. در واقع، دستورالعمل‌ها معمولا به اجتناب از هرگونه القایی که از نظر پزشکی قبل از هفته 39 بارداری ضروری نباشد، توصیه می کند.

در هفته 39 بارداری، بدن مادر باید به طور طبیعی برای زایمان آماده شود و دهانه رحم نرم و باز شود. پزشک احتمالا 4 نشانه اصلی زایمان را به شما گوشزد می کند:

– اسهال

– از دست دادن پلاگ مخاطی

– افاسمان سرویکس

– پارگی کیسه آب

– انقباضات واقعی

البته ممکن است بدن در هفته 39 آماده زایمان نباشد و بنا به دلایل پزشکی برای شروع پیش از موعد زایمان یا تسریع روند آن، نیاز به القای زایمان باشد. با این حال، اگر بدن تان برای زایمان پیشرفت لازم را نداشته باشد، پزشک در مورد چگونگی القای زایمان با شما صحبت می کند.

مواد غذایی محرک زایمان

خلاصه مطلب

روش های مختلفی برای القا و شروع درد زایمان وجود دارد که نمی توان از تمامی آن ها برای همه افراد استفاده کرد، زیرا هر فردی نیاز به روش خاصی دارد. در صورت تایید پزشک مصرف برخی غذاهای القا کننده پس از رسیدن به ترم کامل اشکالی ندارد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات