نشانه های آغاز زایمان

0 288

اگرچه نمی توان به آسانی علائم زایمان را تشخیص داد، ولی برخی نشانه ها وجود دارد که نشان می دهد تا زایمان 24 تا 48 ساعت فاصله دارید. با شروع شمارش معکوس برای زایمان، برخی علائم از جمله کمردرد شدید، کاهش وزن، اسهال و البته نشت آب بروز می کند.

علائم زایمان هیچ کدام قطعی نیستند، اما از آن جا که زایمان برای هر زن متفاوت است، آن چه شما در ساعات پایانی بارداری تجربه می کنید ممکن است با فرد باردار دیگر متفاوت باشد.

با وجود این که نمی‌توان روز و ساعت زایمان را پیش‌بینی کرد، اما علائم واضح و شایعی در زایمان (از انقباضات مداوم تا پاره شدن کیسه آب) وجود دارد که به شما شروع این فرآیند بزرگ را اطلاع دهد. در ادامه با این نشانه ها و سایر علائم زایمان آشنا می شوید:

1. پاره شدن کیسه آب

پارگی کیسه آب از شایع ترین علائم شروع فرآیند زایمان است. پاره شدن کیسه آب به طور ویژه تر، پارگی کیسه آمنیوتیک است. جنین در کیسه ای پر از مایع آمنیوتیک قرار دارد، این مایع فضایی را برای رشد جنین فراهم می کند. وقتی بدن برای زایمان آماده می شود، کیسه آب به طور طبیعی یا مصنوعی توسط پزشک، پاره می شود.

اگر کیسه آب به طور طبیعی پاره شود، احتمالا دلیل آن فشار زیاد سر جنین است. برخی از زنان ترکیدن کیسه آب را تجربه می‌کنند، اما پارگی کیسه آب همیشه چشمگیر نیست و برخی فقط متوجه یک قطره آب یا احساس خیسی در لباس زیر خود می شوند.

2. از دست دادن پلاگ مخاطی

پلاگ مخاطی ماده ای غلیظ تشکیل یافته از مخاط است که در دهانه رحم قرار می گیرد تا مجرای آن را مسدود کند و مانع از ورود باکتری و عوامل بیماری زا به رحم شود. به محض نزدیک شدن زایمان، پلاگ مخاطی شل می شود و خارج می شود. پلاگ مخاطی اغلب پس از رفتن به دستشویی یا دوش گرفتن به صورت یک تکه بزرگ خارج می شود.

رنگ پلاگ مخاطی می تواند از شفاف تا صورتی متفاوت باشد و همچنین حاوی رگه‌هایی از خون باشد و این کاملا طبیعی است.

بدن معمولا در هفته های آخر بارداری از پلاگ مخاطی خلاص می شود، از دست دادن پلاگ مخاطی به معنی آماده شدن بدن برای زایمان است.

3. کاهش وزن

به عنوان یک مادر باردار، ممکن است تا پس از زایمان انتظار کاهش وزن نداشته باشید. اما این غیر معمول نیست که 500 گرم تا 1.5 کیلوگرم از وزن خود را 1 تا 2 روز قبل از شروع زایمان کم کنید.

افزایش وزن اغلب در اواخر بارداری متوقف می شود، در این مرحله برخی از مادران دچار کاهش وزن می شوند. این مسئله طبیعی است و به دلیل کاهش سطح مایع آمنیوتیک و افزایش ادرار (پایین آمدن جنین در لگن) اتفاق می افتد.

حرکت جنین به پایین لگن، فشار بیشتری بر مثانه وارد می کند و احساس دفع ادرار و نیاز مکرر به دستشویی را به همراه دارد.

نشانه های آغاز زایمان

نشانه های آغاز زایمان

4. درد لگن

در دوران بارداری به دلیل شل شدن طبیعی مفاصل و رباط ها (در آمادگی بدن برای زایمان)، درد لگن شایع است. اگرچه این دوران با کمر درد همراه است، ولی درد قبل از زایمان متفاوت و شدید‌تر است.

هنگامی که 24 تا 48 ساعت تا زایمان باقی مانده است، به دلیل فشار جنین درحال رشد و هورمون هایی که بدن را برای زایمان آماده می کند، درد در مفصل لگن بروز می کند. درد ممکن است در قسمت پایین کمر افزایش یابد و به ناحیه لگن برسد. این درد معمولا با تغییر وضعیت تسکین نمی یابد و متاسفانه اغلب تا پس از زایمان باقی می ماند.

5. انقباضات واقعی

یکی دیگر از علائم زایمان، انقباض است، این مورد یکی از اصلی ترین نشانه های آمادگی بدن برای زایمان است. اما بیشتر زنان نمی توانند انقباض های کاذب را از واقعی تشخیص دهند. انقباضات براکستون هیکس یا دردهای کاذب زایمان می تواند هفته ها یا ماه ها قبل از زایمان شروع شود. در حالی که این انقباضات ناراحت کننده هستند، اما معمولا خفیف تر از انقباضات واقعی هستند و فقط چند ثانیه طول می کشند.

از طرف دیگر انقباضات واقعی، از نظر شدت قوی تر و مداوم تر هستند و می توانند بیش از یک دقیقه طول بکشند. این انقباضاتی هر 4 تا 5 دقیقه شروع می شود و در نهایت در عرض 1 تا 2 روز به زایمان منجر می شود.

6. گشاد شدن دهانه رحم

در اواخر بارداری، معاینات هفتگی انجام می شود که در طی آن پزشک دهانه رحم را بررسی می‌کند تا میزان گشودگی آن را ارزیابی کند.

اتساع به گشاد شدن دهانه رحم برای عبور نوزاد از کانال زایمان اشاره دارد. اگرچه دهانه رحم برای زایمان طبیعی باید حداقل 10 سانتی متر گشاد شود، اما باز شدن حداقل 2 تا 3 سانتی متری دهانه رحم اغلب نشان می دهد که 24 تا 48 ساعت دیگر شروع زایمان است.

نشانه های آغاز زایمان

7. شل شدن مفاصل

در طول بارداری هورمون ریلکسین باعث می شود رباط های بدن کمی شل شوند. در پایان بارداری ترشح این هورمون افزایش می یابد تا مفاصل و رباط ها برای ورود مسافر کوچک آماده شوند.

چند روز قبل از زایمان، ممکن است متوجه شوید که مفاصل لگن و کمرتان سفتی کمتری دارند و شل شده اند. شل شدن عضلات مقعد می تواند منجر به اسهال شود، این عارضه آزاردهنده و کاملا طبیعی است.

خلاصه مطلب

ماه آخر بارداری زمان غلیان احساسات است. زمانی خاص، پر از هیجان و انتظار برای تولد دلبندتان.

زایمان غیرقابل پیش بینی است، اما اگر به بدن خود توجه کنید و علائم را بشناسید می توانید از 1 یا 2 روز قبل متوجه شروع روند آن شوید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات