پیشگیری از بروز زایمان زودرس

0 112

پیشگیری از زایمان زودرس

با این که پیشرفت های پزشکی امکان درمان موفقیت آمیز حتی ضعیف ترین نوزادان نارس را فراهم کرده است، بازهم مداخلات پزشکی برای جلوگیری از زایمان زودرس محدود است، زیرا پزشکان هنوز به اندازه کافی دلایل بروز این زایمان را درک نکرده اند تا بتوانند روش های موثری برای جلوگیری از آن ارائه دهند.

اما این امر به این معنا نیست که شما به عنوان یک مادر نگران نتوانید کاری انجام دهید. حتی اگر در خطر زایمان زودرس قرار ندارید، راه های زیادی وجود دارد که می توان تا رشد کامل جنین از زایمان جلوگیری کرد، از جمله موارد زیر:

18 ماه فاصله بین هر بارداری: اگر حداقل 1 سال و در بهترین حالت 18 ماه بین دو بارداری فاصله باشد، احتمال زایمان زودرس کاهش می یابد.

مراجعه به پزشک: انجام مراقبت های اولیه و مراجعات منظم دوران بارداری به پزشک کمک می کند تا عوامل خطر زایمان زودرس را شناسایی کرده و از بروز آن جلوگیری کند.

کنترل سبک زندگی: استعمال دخانیات و مواد مخدر، مصرف خودسرانه داروها (که پزشک تجویز نکرده) یا دیابت درمان نشده همگی می توانند منجر به زایمان زودرس شوند. مواردی که در مورد شما مناسب نیست را حذف و اصلاح کنید.

مصرف ویتامین های دوران بارداری: مصرف روزانه مکمل های دوران بارداری، سلامت کلی مادر و جنین را افزایش می دهد و احتمال زایمان زودرس را کاهش می دهد. در حقیقت براساس پژوهش های انجام شده، مکمل فولیک اسید (که مصرف آن از قبل بارداری برای جنین بسیار مفید است) همچنین خطر جدا شدن جفت (از دیواره رحم) و پره اکلامپسی را کاهش می دهد، این دو عامل بیشترین خطر برای زایمان زودرس به حساب می آیند.

پیشگیری از زایمان زودرس

داشتن رژیم غذایی مناسب: دریافت همه مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی سالم و متعادل بارداری، نه تنها باعث سلامتی جنین می شود، بلکه به زایمان در زمان مناسب نیز کمک می کند. مصرف کافی برخی از اسیدهای چرب امگا 3 (موجود در ماهی قزل آلا ، تخم مرغ دارای DHA ، گردو و بذر کتان) باعث کاهش زایمان زودرس می شود (و رشد مغزی جنین را تقویت می کند). پژوهش ها نشان داده که ویتامین C (مرکبات، انواع توت، فلفل دلمه) و کلسیم (شیر و سایر محصولات لبنی یا آب میوه های غنی شده) نیز می توانند در جلوگیری از زایمان زودرس مفید باشند.

مصرف غذا در فواصل زمانی مناسب: براساس پژوهش ها ارسال مواد مغذی مناسب به جنین کافی نیست، مادران همچنین باید به طور مرتب غذاهای سالم مصرف کنند. زنان بارداری که حداقل 5 وعده در روز (3 وعده اصلی و 2 میان وعده یا 5 وعده غذایی کوچک) غذا می خورند، کمتر در معرض زایمان زودرس قرار می گیرند.

نوشیدن مقادیر کافی آب: نوشیدن آب کافی (در صورت ورزش یا گرم بودن هوا مقادیر زیاد) موجب حفظ آب بدن می شود. هیدراته ماندن مادر شانس بقای جنین را افزایش می دهد، زیرا کم آبی می تواند منجر به انقباضات زودرس شود.

مراقبت از لثه: درمان های پیشگیرانه دندان یکی از اولین (و بهترین و آسان ترین) خطوط دفاعی در جلوگیری از زایمان زودرس است، زیرا بیماری لثه می تواند احتمال این خطر را افزایش دهد. بنابراین در دوران بارداری روزانه حداقل 1 مرتبه مسواک بزنید، مرتب نخ دندان بکشید و به دندانپزشک مراجعه کنید.

نگه نداشتن ادرار: نگه داشتن ادرار افزون بر ناراحتی موجب التهاب مثانه می شود که این مسئله به نوبه خود می تواند رحم را تحریک کرده و انقباضات را ایجاد کند. به موقع به دستشویی نرفتن همچنین می تواند باعث عفونت مجاری ادراری شود، این عارضه یکی دیگر از علل انقباضات زودرس است.

پیشگیری از زایمان زودرس

درمان بیماری: اگر به دلیل داشتن عفونت باکتریایی واژن (BV) در معرض خطر بالای زایمان زودرس هستید، از پزشک خود در مورد آنتی بیوتیک خوراکی سوال کنید. بر اساس برخی پژوهش ها خطر زایمان زودرس زنان مبتلا به BV با درمان آنتی بیوتیک کاهش می یابد. با این حال مطالعات دیگر این یافته ها را رد کرده و بر این باور است که کاهش ریسک زایمان زودرس حتی با درمان عفونت (BV و سایر بیماری های مقاربتی)، غیرممکن است. پزشک در این مورد می تواند شما را راهنمایی کند.

گزینه های خود را بررسی کنید: بر اساس پژوهش های اخیر، هورمون پروژسترون (به صورت تزریقی یا شیاف در هفته های 16 تا 36 بارداری) خطر زایمان زودرس را در زنان با سابقه قبلی کاهش می دهد، بنابراین از پزشک بخواهید در این مورد به شما کمک کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات