10 حقیقت شگفت انگیز در مورد سینه زنان – بخش دوم

0 6,240

10 حقیقت شگفت انگیز در مورد سینه زنان – بخش اول

شیر مادر می تواند 6 ماه نیازهای تغذیه ای نوزاد را فراهم می کند

بنا به گفته کاترین جیانکولا مشاور شیردهی در بالتیمور، نوزادان حدود 6 ماه قادر به تغذیه انحصاری با شیر مادر هستند و پس از آن در کنار شیر مادر، مقداری غذا می خورند. در یک منطقه فقیرنشین یا جنگی که غذای کافی در دسترس نیست، شیر مادر نیاز تغذیه ای نوزاد را برای مدت طولانی تری تامین می کند.

مقدار شیری که نوزاد باید دریافت کند به بدن او بستگی دارد. این یک سیستم عرضه و تقاضا نیست، بلکه یک سیستم تقاضا و عرضه است، به این معنی که هرچه نوزاد بیشتر شیر بخورد، تولید شیر در بدن مادر بیشتر می شود.

به گفته انجمن شیردهی آمریکا، نوزادان بین 1 تا 6 ماه در طی 24 ساعت، به طور متوسط 710 تا 995 سی سی شیر نیاز دارند. زنانی که به چند نوزاد شیر می دهند، قادر به تولید شیر بیشتری هستند. برخی از مادران به طور هم زمان به دوقلو یا یک کودک و یک نوزاد شیر می دهند، و سینه آن ها شیر کافی را تامین می کند. حتی در دوران بارداری نیز می توان از شیر مادر تغذیه کرد.

آرئول مادران شیرده بو می دهد

در ناحیه آرئول برجستگی های کوچکی وجود دارد که غدد مونتگومری نامیده می شوند. در هنگام شیردهی این غدد بویی تولید می کنند که فقط نوزادان می توانند آن را تشخیص دهند. به گفته جیانکولا “بوی این ناحیه شبیه مایع آمنیوتیک است، بنابراین نوزاد را به سمت خود جذب می کند.”

آرئول همچنین در دوران بارداری و شیردهی تیره می شود. نوزاد در بدو تولد قادر به دیدن این تضاد رنگی است و از این طریق می تواند رنگ چهره مادر (روشن) را در برابر رنگ پستان او (تیره) مشاهده کند و با یافتن سینه مکیدن را شروع کند. دستان نوزاد به گونه ای است که پستان مادر را ماساژ می دهد (می مالد) و باعث تحریک تولید شیر می شود، پاهای او نیز کمک می کند تا خود را به سمت پستان مادر جلو بکشد. همه این عوامل باعث جذب نوزاد به سمت سینه مادر می شود.

برخی افراد بیش از دو نوک سینه (نیپل) دارند

گربه ها، خوک ها و گاوها همه دارای چندین نوک سینه هستند، انسان ها نیز می توانند این گونه باشند. به گفته ویلر، زنان می توانند در هر نقطه از خطوط غدد شیری، از زیر بغل تا کشاله ران خود نیپل (نوک سینه) داشته باشند، به این عارضه پستان فرعی می گویند. این توده ها بی آزارند اما ممکن است در دوران بارداری و شیردهی به دلیل فعال شدن غدد شیری بزرگ شوند. نیپل های فرعی حتی قادر به تولید شیر هستند. اگرچه پستان فرعی خیلی کاربردی نیست، اما زنانی که آن را دارند، می توانند در دوران بارداری و شیردهی از طریق آن شیردهی کنند.

پستان فرعی در مردان بیشتر از زنان شایع است. بر اساس پژوهش ها، از هر 18 مرد 1 نفر و از هر 50 زن 1 مورد مبتلا به پستان فرعی است. یکی از دلایلی که پستان فرعی بیشتر در مردان قابل تشخیص است، این است که زنان این توده ها را می شناسند، بنابراین به پزشک مراجعه نمی کنند، ولی مردان آگاهی و تصوری در مورد این توده ها ندارند، بنابراین آن را با پزشک مطرح می کنند.

بزرگ کردن پستان

طی دهه گذشته، بزرگ کردن سینه یکی از بیشترین عمل های جراحی زیبایی در بین زنان بوده است، با توجه به گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) در سال 2014، 286000 نفر تحت جراحی پروتز سینه قرار گرفتند، جراحی لیفت سینه نیز از سال 2000 تا 2014، 75 درصد افزایش یافته است.

توده های پستان معمولا سرطانی نیستند

در صورت مشاهده توده در پستان خود، حتما به پزشک مراجعه کنید. نگران نباشید و نفس عمیق بکشید، این نکته را در نظر داشته باشید، که طبق انجمن سرطان آمریکا همیشه سرطان های پستان با توده همراه نیستند. شایع ترین انواع توده ها شامل فیبروز، کیست (کیسه های پر از مایع) و سایر تومورهای غیر سرطانی یا خوش خیم پستان است.

فیبروز توده ای از بافت همبند است. این توده مانند مروارید درون صدف است که سینه یک لایه بافت در اطراف آن تشکیل می دهد. فیبروز معمولا سفید و نرم و لاستیکی است.

آبسه پستان توده هایی متورم و دردناک هستند و بر اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شوند. کشیدن سیگار می تواند خطر ابتلا به آبسه پستان را در زنان افزایش دهد. بسیاری از بیماران از این مسئله متعجب می شوند، ولی نیکوتین با محدود کردن جریان خون باعث مسدود شدن مجاری و در نتیجه ایجاد آبسه می شود.

10 حقیقت شگفت انگیز در مورد سینه زنان – بخش اول

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

4 4 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات