فاز لوتئال چیست؟

0 2,024

فاز لوتئال چه مدت طول می کشد؟

علت کوتاه بودن فاز لوتئال چیست؟

نقص فاز لوتئال چیست؟

فاز لوتئال بخشی از چرخه قاعدگی است که از زمان تخمک گذاری شروع و قبل از اولین روز چرخه بعدی به پایان می رسد. این مرحله به طور متوسط از 12 تا 14 روز طول می کشد.

این فاز در برخی از افرادی که مشکلات باروری دارند کوتاه است. سقط مکرر جنین ( دو یا چند بار پشت سرهم) نیز موجب کوتاه تر از حد طبیعی شدن فاز لوتئال می شود.

هنگامی که در فاز لوتئال مشکل بوجود بیاید، به آن نقص فاز لوتئال می گویند. با این حال برخی از افراد فاز کوتاه لوتئال و باروری طبیعی دارند و این امر باعث می شود که ارتباط احتمالی بین طول فاز لوتئال و باروری مشخص نباشد.

فاز لوتئال چیست؟

چرخه قاعدگی را می توان به دو قسمت فاز فولیکولار و لوتئال تقسیم کرد.

فاز فولیکولار تماما مربوط به تخمک گذاری است. هورمون ها تا زمان آزاد شدن تخمک بالغ، باعث تغییر در فولیکول های تخمدان می شوند. فولیکول ها کیسه های کوچکی هستند که تخمک های تخمدان در آن ها رشد می کنند. نام علمی تکامل و بلوغ تخمک اووژنز است.

فاز لوتئال تماما در مورد آماده سازی آندومتر و بدن برای بارداری است.

بدن انسان خوش بینانه تصور می کند تخمک آزاد شده بارورشده است. فولیکولی که تخمک را بعد از تخمک گذاری آزاد می کند به یک جسم زرد تبدیل می شود. جسم زرد استروژن و پروژسترون ترشح می کند.

هرچند هورمون استروژن دارای اهمیت است، اما پروژسترون مهم ترین هورمون در فاز لوتئال است. نقش اساسی پروژسترون در بدن شامل موارد زیر می شود:

– آماده سازی آندومتر

پروژسترون باعث ضخیم شدن پوشش رحم (یا آندومتر) و آماده سازی برای لانه گزینی جنین می شود.

– جلوگیری از قاعدگی

پروژسترون از تجزیه آندومتر جلوگیری می کند (که در صورت بارداری می تواند منجر به سقط شود).

– سرکوب هورمون های GnRH (آزاد کننده گنادوتروپین ها)، FSH (محرک فولیکول) و LH (لوتئینی)

این هورمون ها تخمدان ها را تحریک کرده و باعث تخمک گذاری می شوند ( اگر این هورمون ها سرکوب نشوند، احتمال دارد فرد بعد از بارداری دوباره باردار شود).

پروژسترون همچنین باعث افزایش دمای پایه بدن می شود. دمای پایه بدن پس از تخمک گذاری کمی افزایش میابد.

اگر باردار شوید دمای پایه بدن شما بیش از فاز لوتئال منظم تان بالا می ماند. اگر باردار نشوید دمای بدن شما درست قبل از شروع قاعدگی بعدی کاهش می یابد.

کاهش سطح پروژسترون موجب افت دمای بدن و شروع قاعدگی می شود. پروژسترون همچنین مسئول بروز علائم فاز لوتئال است (که می تواند با علائم اولیه بارداری اشتباه گرفته شود).

مدت زمان فاز لوتئال

به طور متوسط فاز لوتئال بین 12 تا 14 روز است. با این حال می تواند تا 8 روز و نهایت 16 روز طول بکشد. طول فاز لوتئال منظم هرچه باشد، در همه چرخه ها ثابت می ماند.

برای نمونه فرض کنید که فاز لوتئال شما 12 روز باشد. مدت طول آن را همیشه 11 تا 13 روز حساب کنید. پس اگر فاز لوتئال شما بیش از 13 روز طول بکشد، می تواند نشان دهنده علائم اولیه بارداری باشد.

فاز لوتئال کوتاه تر از 8 (یا 10) روز گاهی می تواند نشان دهنده یک مشکل بالقوه باروری باشد، اما این مسئله همیشه صدق نمی کند. افرادی که مشکلات باروری یا سابقه سقط مکرر دارند ممکن است فاز لوتئال کوتاه تری داشته باشند، اما داشتن یک فاز کوتاه لوتئال بدون هیچ گونه مشکل باروری نیز ممکن است.

با مشاهده نمودار درجه حرارت پایه بدن خود و تشخیص یک فاز لوتئال کوتاه بلافاصله نگران نشوید، مگر این که همراه با سایر علائم ناباروری باشد (در غیر این صورت طبیعی است).

با این حال اگر بعد از یک سال تلاش برای بارداری موفق نشدید (یا بعد از شش ماه، در صورت داشتن بیش از 35 سال سن)، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین در صورت بروز علائم نگران کننده دیگر باید به پزشک مراجعه کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات