همه چیز درباره HCG هورمون گنادوتروپین انسانی – بخش اول

1 1,096

تست HCG چیست؟

گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) هورمونی است که توسط جفت که تخمک بارور شده را پس از لانه گزینی در رحم تغذیه می کند، تولید می شود.

هدف هورمون HCG تداوم تولید پروژسترون در بدن است. این هورمون از بروز قاعدگی جلوگیری و از ریزش مخاط رحمی یا آندومتریم پیشگیری می کند.

در صورتی که میزان HCG خون در حد کافی باشد، تست بارداری HCG را در ادرار تشخیص می دهد. این آزمایش تایید می کند که فرد باردار است. فقط آزمایش خون می تواند مقادیر دقیق HCG را ارائه دهد.

سطح استاندارد HCG

سطوح HCG در زنان بسیار متفاوت است. این امر به این دلیل است که میزان HCG در واقع تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله نحوه پاسخ بدن فرد به بارداری و تعداد جنین های موجود در رحم می باشد. نحوه واکنش بدن زن به بارداری کاملاً منحصر به فرد است.

جدول زیر راهنمایی در مورد محدوده طبیعی سطوح HCG در هفته های بارداری ارائه می دهد. هورمون HCG در واحد بین المللی، میلیون هورمون HCG بر هر میلی لیترخون (mIU /ml) اندازه گیری می شود.

تست HCG

تست HCG

سطح HCG معمولاً تا حدود هفته های 10 تا 12 بارداری به طور مداوم افزایش می یابد، سپس به ثبات می رسد یا حتی کاهش می یابد. به دلیل افزایش هورمون HCG علائم بارداری در سه ماهه اول بیشتر است و بعد از این مدت علائم آن برای بسیاری از خانم ها کمتر می شود.

در اوایل بارداری، سطح HCG معمولاً در طی دو یا سه روز دو برابر می شود. جالب است که وقتی مقادیر هورمون شروع به افزایش می کند، سطح آن به یک میزان گسترش نمی یابد. اگر روند رشد هورمون کندتر باشد، افزایش آن سریع تر اتفاق میفتد.

اگر سطح HCG فرد پایین تر از حد نرمال باشد، پزشک ممکن است هر دو تا سه روز یک بار، آزمایش خون انجام دهد تا از افزایش و تغییر سطح هورمون اطمینان حاصل شود. تنها اندازه گیری سطح HCG کافی نیست. برای بیان دقیق، یک سری آزمایش خون HCG باید با فاصله چند روز انجام شود و نتایج مقادیر هورمون با هم مقایسه شود. اغلب افزایش سریع مقدار هورمون به خصوص در چند هفته اول بارداری متفاوت است.

علت پایین بودن سطح HCG

اگر سطح HCG از حد نرمال پایین بیاید، لزوماً دلیل نگرانی نیست. بسیاری از خانم ها با این سطح هورمون باردار هستند و جنین سالم دارند. اکثر زنان تا به حال دلیل خاصی برای تشخیص دقیق میزان سطح HCG نداشته اند.

با این حال، گاهی اوقات ممکن است یک مشکل اساسی علت پایین بودن سطح HCG باشد.

تست HCG

محاسبه اشتباه سن بارداری

به طور معمول سن بارداری جنین با تاریخ آخرین دوره قاعدگی زن محاسبه می شود. با ابن روش ممکن است سن بارداری به راحتی اشتباه محاسبه شود، به خصوص اگر فرد سابقه دوره های قاعدگی نامنظم داشته باشد یا از تاریخ آخرین دوره قاعدگی خود مطمئن نباشد.

اغلب سطح HCG بین 6 تا 12 هفته حاملگی به دلیل تخمین اشتباه سن بارداری کم تشخیص داده می شود. از طریق سونوگرافی و آزمایش HCG می توان سن بارداری را به طور دقیق تعیین کرد. این روش ها معمولاً اولین مرحله تشخیص سطح پایین HCG هستند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات