فعالیت های بدنی برای کودکان نوپا

0 22

کودکان نوپا بسیار فعال هستند، آن ها دوست دارند در دنیای اطراف خود کاوش کنند و چیزهای جدید را کشف و امتحان کنند. طبق توصیه متخصصان، کودک نوپا به طور معمول باید روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی ساختار یافته و 60 دقیقه بازی فعال یا فعالیت بدنی بدون ساختار داشته باشد.

در ادامه به برخی از فعالیت های کودکان نوپا در خانه اشاره شده است. روزانه چند فعالیت انجام دهید و در صورت کشش دامنه توجه کودک هر فعالیت را تا 10 دقیقه یا بیشتر افزایش دهید.

ایجاد مانع

خلاق باشید و از هر آن چه در اطراف خانه دارید استفاده کنید تا بتوانید یک مسیر با مانع مناسب برای کودک نوپا بسازید. برای نمونه، با بالا رفتن از روی یک بالش بزرگ شروع کنید و به دنبال آن از داخل یک جعبه مقوایی بخزید و در نهایت از یک درگاه عبور کنید.

با سوت زدن در شروع مسابقه فعالیت را برای کودک سرگرم کننده تر کنید. حتی می توانید از یک روبان کاغذی در انتهای مسیر پایان استفاده کنید.

فعالیت بدنی برای کودک

قایم باشک

برخی از کودکان نوپا ممکن است از پنهان شدن بترسند یا نتوانند شما را پیدا کنند، بنابراین هنگام انجام این بازی احتیاط کنید. در ابتدا در مناطق واضح که یک پا یا بازوی تان قابل مشاهده است پنهان شوید تا کودک راحت بازی کند. شما می توانید با صاف کردن گلو یا سرفه، صدای کمی ایجاد کنید تا به او در پیدا کردن خود کمک کنید.

در ابتدا برای شروع بازی (با شمارش و سپس اعلام “آماده ای یا نه”، “من آمدم”) ممکن است لازم باشد با فرزند خود تمرین کنید. همچنین می توانید برای آموزش اعداد خیلی آهسته تا عدد 3 بشمارید و سپس به صورت تدریجی تا عدد 10 ادامه دهید.

ورزش سازمان یافته

اگر خود ورزش سازمان یافته (مانند ایروبیک یا یوگا) در خانه انجام می دهید، فرزندتان را در آن شرکت دهید. اگرچه بعید است کودک بخواهد تمام تمرین را با شما انجام دهد، ولی شما می توانید از او دعوت کنید تا برای گرم کردن یا شاید فقط 10 دقیقه آخر به شما بپیوندد.

حرکات کششی

حرکات کششی راهی عالی برای انجام برخی از فعالیت های بدنی است. شما می توانید حرکات کششی را هر روز به کودک نوپای خود آموزش دهید یا بعد از مدتی نشستن، مانند بعد از خواندن یا تماشای یک فیلم، آن را تمرین کنید.

حرکات کششی مانند “به آسمان برسید”، “انگشتان پا را لمس کنید” یا “به پهلو خم شوید” را بیان کنید. فقط آن را ساده نگه دارید و به فرزند خود نشان دهید که چگونه عضلات خود را کش دهد. به زودی او می تواند این کار را به تنهایی انجام دهد.

مسابقه جستجو

چندین اسباب بازی، توپ یا اشیاء دیگر را انتخاب کرده و آن ها را در اطراف پنهان کنید. شما می توانید لیستی با نقاشی ها یا تصاویر اشیاء درست کنید و به کودک خود کمک کنید تا آن ها را پیدا کند.

از مخفی کردن وسایل در نقاط پیچیده خودداری کنید و هنگام پنهان کردن اشیاء مورد علاقه کودک مانند پتو یا پستانک احتیاط کنید. همیشه قبل از مخفی کردن این موارد، ابتدا از کودک نوپای خود سوال کنید.

برخی از کودکان نوپا عاشق این ایده هستند و فکر می کنند پیدا کردن چیزهای مورد علاقه آن ها سرگرم کننده است، اما برخی دیگر صرفا بابت دور شدن از ارزشمندترین دارایی خود ناراحت می شوند.

فعالیت بدنی برای کودک

پیدا کردن تایمر

یک تایمر آشپزخانه را روی 5 دقیقه تنظیم کنید. کودک نوپا باید بتواند با نزدیک شدن صدای بلندتر را تشخیص دهد.

هدف بازی این است که کودک تایمر را قبل از خاموش شدن پیدا کند، بنابراین سعی کنید در یک نقطه مخفی، تایمر را تنظیم کنید. همچنین می توانید نزدیک شدن کودک را با گفتن “گرم تر/ سردتر” یا “نزدیک تر/ دور تر” نشان دهید.

بازی بالا و پایین

بگذارید کودک نوپا چیزی را در دست خود نگه دارد (پرچم ها به ویژه برای این بازی سرگرم کننده هستند)، به او بگویید اگر کلمه ای بالا قرار دارد، آن را بالا بگیرد، اگر پایین است، آن را پایین نگه دارد. بنابراین اگر می گویید “مورچه” پرچم را پایین نگه دارد، زیرا مورچه ها معمولا روی زمین هستند و اگر می گویید “آسمان” پرچم را بالا نگه دارد.

بازی تعادلی

بازی تعادلی چیزی بیش از یک فعالیت بدنی است که مهارت های شناختی را ایجاد می کند و به کودک نوپا کمک می کند تا بدن خود را بشناسد. برای شروع، از چیزی منعطف مانند یک کیسه لوبیای کوچک استفاده کنید و از کودک خود بخواهید چند متر با آن در دست و یا روی سر خود راه برود.

هنگامی که کودک بازی تعادلی را با یک کالای نرم و منعطف با موفقیت تجربه کرد، مواردی مانند حفظ تعادل با یک کتاب روی سر یا پیاده روی در یک اتاق به همراه یک توپ داخل قاشق را نیز امتحان کنید.

فعالیت با توپ

اگر فضایی برای بازی با توپ در داخل خانه دارید، آن جا توپ بازی کنید. بنشینید، پاهای تان را باز کنید و یک توپ را به سمت یکدیگر به عقب و جلو هل دهید. با تلاش برای غلتاندن و گرفتن با یک دست یا گرفتن توپ با چشمان بسته فعالیت را شروع کنید.

فعالیت بدنی برای کودک

یکی دیگر از فعالیت های سرگرم کننده با توپ کمی شبیه به مسابقه دو امدادی (عبور از مسیر) است. اگر در خانه منطقه ای دارید که در آن مسیر دایره ای ایجاد می شود، از یک اتاق شروع کنید و به سرعت از اتاق های دیگر بصورت دایره کامل قدم بزنید. همچنین می توانید از یک نیمکت یا فرش به عنوان نقطه مقصد استفاده کنید.

به فرزند خود بگویید در حالی که با توپ سریع قدم می زند و حرکت می کند، در یک نقطه بماند. توپ را به او پاس دهید و بگویید که همان مسیر را دنبال کند تا توپ را به شما برگرداند. همچنین می توانید از وسایل دیگر مانند حیوان یا عروسک پولیشی نیز استفاده کنید.

سرگرم کردن کودکان نوپا کار آسانی نیست. با کمی خلاقیت و برنامه ریزی می توان در خانه چند بازی سرگرم کننده اجرا کرد و کودک را برای مدتی طولانی درگیر فعالیت بدنی کرد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات