6 بازی برای کودک پیش دبستانی در خانه

0 28

کودک پیش دبستانی ممکن است بداند که باران می‌بارد و نمی ‌تواند بیرون بازی کند، اما بدن او همچنان می‌خواهد انرژی مصرف کند.

کودکان خردسال ذاتا موجودات فعالی هستند و باید با کمک انواع بازی به آن ها فرصت داد تا انرژی خود را تخلیه کنند.

در ادامه به چند بازی سرگرم کننده و مناسب رشد ذهنی و جسمی کودکان پیش دبستانی اشاره شده است:

1. رژه و پیاده روی خانگی

بازی برای کودک پیش دبستانی

لباس های عجیب و رنگی بپوشید، با کمک قابلمه، تابه یا ساز و دهل صدا تولید کنید و با تکان دادن پرچم‌ و کشیدن عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها در واگن در خانه رژه ای راه بیندازید. در این بازی می توان از هر چیزی به عنوان وسیله جانبی استفاده کرد (قاشق های چوبی و حتی قوطی های پر از سکه یا لوبیا). برای ساختن یک روز هیجان انگیز خواهر و برادر و حتی حیوانات خانگی را نیز درگیر بازی کنید.

2. هوم ران (بازی بیسبال)

بازی برای کودک پیش دبستانی

به دلیل محدودیت استفاده از توپ در خانه، وسایل این بازی شامل تکه های مچاله شده روزنامه (توپ)، یک رول خالی دستمال کاغذی (بت، چوگان) و چند بالشت (به عنوان پایه) است. لوازم خانه را برای ایجاد فضای بیشتر جابجا کنید.

بازی برای کودک پیش دبستانی

3. انیمال آنتیکس

بازی برای کودک پیش دبستانی

این بازی به مجموعه ای از حیوانات عروسکی نیاز دارد. تا حد امکان اسباب بازی حیوانات را جمع آوری کنید و آن ها را در یک کیسه بزرگ یا روبالشی قرار دهید. هنگامی که چشمان کودک را می پوشانید، به او اجازه دهید حیوانی را بیرون بیاورد و سپس آن را برگرداند. ببینید آیا می‌تواند حدس بزند که کدام حیوان را (در حالی که از آن تقلید می کند) انتخاب کرده است، این کار را به نوبت انجام دهید. اگر حیوانات عروسکی زیادی ندارید به کودک اجازه دهید در ذهن خود حیوانی را انتخاب کند. همچنین می توانید تصاویر حیوانات را روی کارت بکشید، آن ها را برش بزنید و به نوبت از بین کارت ها انتخاب کنید.

4. ماهی گیری برای تفریح

بازی برای کودک پیش دبستانی

این ایده نیاز به کمی برنامه ریزی قبلی دارد. بر روی مقوا یا کاغذی محکم تعدادی شکل های ماهی بکشید و آن ها را برش بزنید. به هر کدام یک گیره کاغذ بچسبانید. روی هر ماهی، یک فعالیت متفاوت بنویسید، برای نمونه “5 حرکت پروانه” “درجا زدن” “لمس انگشتان پا” یا “پرش دایره ای”. ماهی ها را در کاسه ای بزرگ یا گوشه ای روی زمین قرار دهید.

یک چوب یا میله بلند بردارید، یک سر نخ را به سر چوب گره بزنید و سر دیگر نخ را به آهنربا وصل کنید. به فرزندتان اجازه دهید به ماهی گیری برود.

5. کیسه های لوبیا

بازی برای کودک پیش دبستانی

بازی برای کودک پیش دبستانی

کیسه های لوبیا برای بسیاری از فعالیت ها مناسب هستند، این کیسه ها سبک هستند و به کسی آسیب نمی رسانند. از آن جا که کودکان پیش دبستانی در حال یادگیری مهارت پرتاب و گرفتن هستند، این بازی برای آن ها عالی است.

بازی های سرگرم کننده با کیسه های لوبیا عبارت است از:

پرتاب کیسه های لوبیا: از کیسه لوبیا به عنوان توپ استفاده کنید. برای پرتاب کیسه ها مجموعه‌ای از اهداف را تنظیم کنید. شما می‌توانید از سبد، گلدان و کاسه برای این منظور استفاده کنید. اهداف را در فواصل مختلف قرار دهید و ببینید چه کسی می تواند بیشترین گل را بزند.

– تعادل با کیسه های لوبیا: از کودک بخواهید با پاشنه پا یا انگشتان خود روی کیسه ها راه برود. همچنین می توانید کیسه ها را در جفت های مشابه در سمت راست و چپ قرار دهید. حرکت به این نحو است که کودک پای راستش را بر روی کیسه سمت چپ می گذارد و برای راه رفتن پای چپش را بر روی کیسه سمت راست می گذارد و ادامه می دهد.

6. جستجوی گنج

بازی برای کودک پیش دبستانی

شما باید برای این بازی از قبل برنامه ریزی کنید. مجموعه ای از زیورآلات کوچک، ماشین های اسباب بازی، کتاب، خوراکی و برچسب را دور هم جمع کنید و آن ها را در نقاط مختلف اطراف خانه پنهان کنید. نقشه ای بکشید تا کودک تان طبق آن بداند باید کجا را بگردد. دستورالعمل های سرگرم کننده ای مانند “از آشپزخانه 5 قدم به عقب بردار” تهیه کنید (اگر کودک هنوز قادر به خواندن نیست، نقشه را برای او بخوانید یا طرح آن را نقاشی بکشید). در مرحله نهایی کودک باید به سمت جایزه هدایت شود (میان وعده ویژه یا کتاب).

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات