ایده های سرگرم کننده برای بازی در روزهای بارانی

0 257

روزهای بارانی برای بیشتر خانواده‌ها به معنی در خانه ماندن و انجام فعالیت‌های آرام مانند تماشای فیلم، بازی‌های ویدیویی، ساختن پازل یا مطالعه است. بارش باران دلیلی بر گذراندن تمام روز در داخل خانه نیست. با کمی خلاقیت، می توان باران را به یک سرگرمی تبدیل کرد.

فعالیت در روزهای بارانی

پژوهش ها نشان داده که کودکان فعالیت بدنی کافی ندارند. یک کودک پیش دبستانی (بین 3 تا 5 سال) برای کمک به رشد، عملکرد حرکتی و مهارت‌های شناختی باید در طول روز حرکت کند. در یک روز آفتابی به راحتی می‌توان برای تفریح به بیرون رفت، اما در روزهای بارارنی چطور؟

بازی های سرگرم کننده و فعالیت های بیرون از منزل در روزهای بارانی

در روزهایی که باران می بارد چکمه‌ و کت بارانی خود را بپوشید و بیرون بروید. در ادامه به بازی هایی اشاره شده که کودکان پیش دبستانی را در روزهای بارانی شاد، فعال و سرگرم نگه می دارد. شما می توانید از آب و هوای مرطوب بهترین بهره را ببرید.

بر احساسات فیزیکی تمرکز کنید

روز بارانی را با کاوش حسی سپری کنید. بگذارید قطرات باران روی زبان، دست و پاهای تان بریزد. حباب‌ بسازید و ببینید چه کسی می‌تواند بزرگ ترین حباب را باد کند؟ یا یک فعالیت بصری انتخاب کنید، برای نمونه چند رنگ و کاغذ قابل شستشو بیرون بیاورید و زیر باران قرار دهید تا به یک شاهکار تبدیل شود.

فعالیت های آموزشی انتخاب کنید

یک روز بارانی زمان بسیار خوبی برای آموزش علوم و طبیعت به کودکان است. از آن ها بخواهید تا به زمین نگاه بیندازند و ببینند چگونه خاک، شن و چمن در باران تغییر می کنند. در خیابان ها قدم بزنید و از فرزندتان بخواهید که متوجه تغییرات باران بر محیط اطراف شود. همچنین می توانید با بیرون گذاشتن یک فنجان و اندازه گیری میزان بارندگی تمرین ریاضی کنید. از کودک بخواهید حدس بزند که تا زمان توقف باران، چه مقدار آب در ظرف جمع می شود.

روزهای بارانی همچنین برای جستجوی کرم هایی که به سطح زمین می آیند، بسیار مناسب است. ببینید که با فرزندتان چه تعداد کرم می توانید پیدا کنید. به دنبال ردپای حیوانات در گل و لای باشید. بارش باران را دنبال کنید و ببینید قطرات آن به کجا می رود؟ پایین خیابان یا چاه فاضلاب؟ در صورت وجود، درون گودال‌ های آب سنگ پرتاب کنید. چه کسی می تواند بزرگ ترین موج آب را ایجاد کند؟ سنگ ها چه صدایی تولید می کنند؟ همچنین پس از پایان طوفان به دنبال رنگین کمان باشید.

کارهای جالب انجام دهید

بچه ها عاشق کثیف کاری هستند و چه کاری بهتر از بازی با گل و لای. بسته به نوع خاک قلعه شنی درست کنید. اگر مشکلی ندارید حیاط خانه خود را کمی حفر کنید، حتی می توانید اجازه دهید کودک پیش دبستانی در چمن خیس سر بخورد. برای تحریک حس کنجکاوی کودک، یک مسیر مانع آب درست کنید (مراقب لغزنده شدن زمین باشید) یا برخی از ورزش های مورد علاقه کودک را امتحان کنید. چگونه باران نحوه حرکت توپ را تغییر می دهد؟

همچنین می‌توانید با روشن کردن آب ‌پاش‌ یا راه‌اندازی استخرهای مخصوص بچه‌ها، آب باران را جمع آوری کنید. اگر هوا به اندازه‌ی کافی گرم است، با لباس‌های شنا بیرون بروید و چند مداد رنگی مخصوص حمام به همراه داشته باشید. چه کسی می تواند نقاشی زیبایی بکشد؟ جست و خیز کنید، بپرید و بدوید. چه کسی می تواند بیشتر شلپ شلوپ کند؟

احمقانه ترین کارهایی که می توانید را انجام دهید و کودک را دنبال کنید. اگر باران بسیار شدید است، موهای خود را با آب باران بشویید (این روش کودک پیش دبستانی را می خنداند). وانمود کنید که حیوانی مانند قورباغه، اردک یا ماهی هستید. زیر باران آواز بخوانید و آهنگ‌های مربوط به باران را انتخاب کنید.

اقدامات احتیاطی برای بازی در روزهای بارانی

اگرچه باران آسیبی به شما نمی زند، ولی باید در مقابل سرمازدگی (هیپوترمی) احتیاط کنید، زیرا در صورتی که لباس‌های تان خیس شود و باد بوزد، به میزان قابل توجهی سردتان می‌شود. مراقب علائم لرز، کلافگی و گیجی باشید و اگر لباس تان خیس شد مدت زمان بیرون ماندن را محدود کنید. همچنین پس از رفتن به خانه، لباس های خشک بپوشید و خودتان را گرم کنید.

در روزهای بارانی مراقب کاهش دید باشید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. برای نمونه لباس های بازتابنده بپوشید یا در هنگام پیاده روی یا دوچرخه سواری در زیر باران از چراغ های چشمک زن استفاده کنید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات