شیر سویا

0 4,253

شیر سویا برای کودکان

در برخی از کودکانی که به دلیل حساسیت نمی توانند شیر گاو را بنوشند یا طعم آن را دوست ندارند، شیر سویا می تواند جایگزین مناسبی برای شیر گاو باشد. در مصرف شیر سویا باید چند نکته را در نظر داشته باشید که در ادامه این نکات را بیان می کنیم.

شیر سویا برای کودکان

از آنجایی که چربی برای رشد مغز در کودکان زیر دو سال نقش بسیار مهمی دارد، باید شیر سویای کامل برای کودکان بخرید و از خریدن شیر سویای کم چرب یا بدون چربی اجتناب کنید. (البته در صورت داشتن سابقه ی بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا چاقی در افراد خانواده، ممکن است در سال های اولیه زندگی، پزشک کودک نوشیدن شیر کم چرب را توصیه کند.)

همچنین باید شیر سویایی انتخاب کنید که با ویتامین A، ویتامین D و کلسیم غنی شده باشد.

کودکانی که شیر سویا مصرف می کنند، باید غذاهایی با کلسیم فراوان یا غنی شده با کلسیم را در رژیم غذایی خود داشته باشند، چرا که شیر سویا حاوی فیتاتس است. فیاتس ماده ای است که در غلات کامل، حبوبات و آجیل یافت می شود و باعث کاهش جذب کلسیم و دیگر مواد معدنی می شود.

شیر سویا برای کودکان

شیر سویا برای کودکان

برای مثال ممکن است روی بسته بندی شیر سویا درج شده باشد که هر یک لیوان محتوی 200 تا 300 میلی گرم کلسیم است، ولی باید در نظر داشته باشید که طبق مطالعات انجام شده فقط 75 درصد از این کلسیم جذب بدن خواهد شد. در کنار مصرف شیر سویا باید مواد غنی از کلسیم مانند کلم بروکلی، کلم، ماست، پنیر و کلوچه، غلات و آبمیوه های غنی شده با کلسیم نیز مصرف شود.

ویتامین B12 فقط در فرآورده های حیوانی یافت می شود و از آنجایی که شیر سویا از گیاه ساخته می شود، این نوع ویتامین را ندارد. برای دریافت ویتامین B12 مورد نیاز بدن کودک، می توانید شیر سویا را در یک کاسه از غلات غنی شده با ویتامین ها بریزید و در وعده ی صبحانه به کودک بدهید.

شیر سویا برای کودکان

در صورتی که فرزند شما نسبت یه شیر گاو حساسیت دارد، به احتمال 10 تا 14 درصد نسبت به شیر سویا نیز حساسیت خواهد داشت و در این حالت، شیر سویا نیز جایگزین مناسبی برای شیر گاو نخواهد بود.

اگر فرزند شما طعم شیر سویا را دوست نداشته باشد، می توانید شیر سویای طعم دار بخرید یا خودتان آن را طعم دار کنید.

بسیاری از کارخانه های تولید کننده ی شیر سویا، نظر مشتری ها را به این نکته جلب می کنند که شیر سویا علاوه بر پروتئین، حاوی ایزوفلاون ها نیز است. ایزوفلاون ها، فیتو استروژن ها یا هورمون های استروژن مانندی هستند که در گیاهانی مانند غلات کامل، سیب زمینی، لوبیای خشک شده و سیب یافت می شوند. هیچ شواهد علمی وجود ندارد که ایزوفلاون های پروتئین سویا که معمولا در شیر خشک نوزادان نیز استفاده می شود، بر کودکان تاثیر مضری دارد.

 

4 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات