نشانه هایی در بارداری که هرگز نباید از آنها چشم پوشی کنید

0 396

بدن شما در دوران بارداری آنقدر به سرعت در حال تغییر است که گاه شاید نتوانید تشخیص دهید که یک نشانه طبیعی است یا یک درد و مشکل است. اگر برای هر مساله ای نگران هستید، شاید اشتباه کنید اما شاید هم مساله ای مهم و خطرناک باشد و سریعا شما باید از مشاور و پزشک کمک بگیرید.

چه زمانی باید در بارداری نزد مراکز درمانی بروید؟

در واقع این موضوع بستگی به وضعیت سلامتی شما و سابقه ی وضعیت بارداری تان دارد. شاید شما به مساله ای دچار شوید که خیلی مهم نباشد، این موضوع را می توانید در اولین ملاقات با پزشک تان مطرح کنید؛ اما اگر هر یک از علائم زیر را دارید سریعا با مراکز درمانی یا پزشک خود ارتباط برقرار کنید:

جنین شما کمتر از حد معمول حرکت می کند یا لگد می زند

وقتی که شما به طور حدودی در هفته 16 بارداری قرار می گیرید، دیگر متوجه حرکات های جنین تان می شوید، اگر به طور ناگهانی حرکات جنین شما کند شود و مانند سابق نباشد، باید سریعا نزد پرشک بروید تا مساله را بررسی کند. همچنین از او بخواهید تا روش هایی را برای نحوه ی شمارش حرکات جنین به شما بیاموزد و با توجه به وضعیت تان بگوید که جنین تان باید در شبانه روز چه تعداد حرکت داشته باشد.

نشانه های خطرناک در باردارینشانه های خطرناک در بارداری

خونریزی یا لکه بینی واژینال

اینکه شما پس از رابطه ی جنسی در بارداری یا پس از معاینه ی پزشک، کمی لکه بینی داشته باشید طبیعی است. تغییر در رنگ ترشحات واژن از سفید شیری به آبکی، مخاطی یا خونی حتی در صورتی که صورتی رنگ باشد باید بررسی شود. اگر در سه ماهه سوم بارداری، پس از هفته 37 قرار دارید، این ترشحات ممکن است نشانه ی آمادگی بدن برای زایمان باشد.

فشار لگن

اگر احساس می کنید که جنین شما در حال پایین آمدن است، کمر درد دارید ( به خصوص اگر این مشکل به تازگی رخ داده است)، گرفتگی های شکمی مانند دردهای قاعدگی احساس می کنید یا به نظرتان انقباض های زیادی دارید (پس از هفته 37 بارداری) باید مقداری آب بنوشید و استراحت کنید تا این علائم طی یک ساعت برطرف شود اما اگر احساس کردید که این مسایل در حال شدت پیدا کردن است باید نزد پزشک بروید یا با او تماس بگیرید.

دفع ادرار دردناک یا با سوزش

اگر بعد از دستشویی رفتن، مجدد احساس کردید که ادرار دارید و وقتی دستشویی رفتید، ادرار کمی داشتید یا اینکه اصلا نداشتید، یا لکه ی خون یا به بوی بد ادرار دچار شدید؛ این مساله ممکن است نشان دهنده ی عفونت مثانه باشد.

لرز کردن و تب داشتن بالای 100 درجه فارنهایت ( 37.7 درجه ی سانتیگراد) یا بالاتر

استفراغ همراه با درد یا تب

تغییرات ناگهانی بینایی یا مشکلات بینایی مانند دو بینی، تاری دید، کاهش دید، وجود نقطه ای شناور در منطقه ی دید؛ این علائم ممکن است نشان دهنده ی پره اکلامپسی باشد.

سردرد مداوم یا شدیدی که با استراحت یا استامینوفن برطرف نمی شود یا هرگونه سردردی که همراه با تاری دید، بی حسی یا مشکلات کلامی است.

تورم مداوم در صورت یا پف دور چشم ها یا هرگونه ورم ناگهانی و شدید در پاها، مچ پا یا دست ها به خصوص در صبح. (چنانچه وقتی انگشت شست خود را روی پوست فشار می دهید و چند ثانیه تو رفتگی باقی می ماند، این مساله نگران کننده است و نیاز به بررسی دارد.)

10 نشانه ی زایمان

سونوگرافی انتی NT چیست؟

سرطان دهانه رحم چیست؟

نشانه های خطرناک در بارداری

افزایش سریع وزن

آسیب های شکمی مانند پرت شدن از جایی یا تصادف رانندگی

خارش شدید و مداوم در بازوها، کف پا، کف دست، کف پا، شکم یا شانه و به طور کلی خارش شدید در هرجایی از بدن.

درد زیر دنده های سمت راست که می تواند نشانه ای از علائم آنفولانزا باشد.

قرار گرفتن در معرض آنفولانزا یا داشتن علائم آن؛ به خصوص اگر به تازگی با کسی برخورد داشته اید که آنفولانزا داشته است. علائمی مانند تب، گلو درد، سرفه، آبریزش بینی یا احتقان بینی، خستگی مداوم، بدن درد و لرز از نشانه های این بیماری هستند. همچنین شاید برخی از افراد دچار استفراغ یا اسهال شوند. آنفولانزا برای زنان باردار بسیار خطرناک است، بهترین کار این است که به محض ورود به پاییز از واکسن آنفولانزا استفاده کنید.

قرار گرفتن در معرض ویروس zika

چنانچه خود یا همسرتان در دوران بارداری خود به مناطقی سفر کردید که در آنجا از بیماری با ویروس زیکا گزارش هایی وجود دارد، حتی اگر هیچ علائمی هم مشاهده نکردید بهتر است نزد پزشک بروید و از او بخواهید تا وضعیت را بررسی کنید. بیشتر افراد مبتلا علائم خاصی ندارند اما می توان به مواردی مانند تب، بثورات مفاصل، ورم ملتحمه، درد عضلانی و سر درد اشاره کرد.

در صورتی که در معرض هر بیماری واگیر دار، مانند آبله مرغان یا سرخچه قرار گرفتید؛ چنانچه در برابر این بیماری های مصون نباشید و حتی اگر علائم عفونی نیز نداشتید باید با پزشک مشورت کنید.

نشانه های خطرناک در بارداری

نشانه های خطرناک در بارداریافسردگی یا اضطراب شدید

اگر احساس غمگینی یا ناامیدی می کنید یا اینکه دچار حملات وحشت و ترس شده اید، چنانچه در امور روزمره ی خود ناتوان هستید یا اینکه به فکر آسیب زدن به خودتان می افتید، به سرعت نزد پزشک بروید.

هرگونه مشکل دیگری در وضعیت سلامتی بارداری باید به دقت بررسی شود حتی اگر ربطی به بارداری شما نداشته باشد، مانند بدتر شدن سرماخوردگی یا حالت های آسم. اگر نزدیک زمان زایمان هستید باید علائم زایمان را بشناسید تا بدانید در چه زمانی باید به بیمارستان بروید.

موارد اورژانسی در بارداری

چنانچه هر کدام از این علائم را داشتید، سریع با اورژانس تماس بگیرید:

درد در قفسه سینه، ضربان سریع قلب یا داشتن تپش قلب

سرفه خونی

غش کردن، سرگیجه ناگهانی یا گیجی

تب بالا حتی پس از مصرف استامینوفن

اسهال شدید بیش از 24 ساعت

درد مداوم شدید و مزمن معده

استفراغ شدید و مداوم

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات